Mina somrar har så länge jag kan minnas präglats av spel. Givetvis av fler saker också, men som barn och ung tonåring blev relationerna till spelen man spelade under sommaren lite mer speciella. Eftersom man inte behövde tänka på skolan dagen efter så kunde man spela exakt hur länge man ville. Ibland så speciella att hela den sommaren i efterhand präglades av spelet i fråga.

Sen började jag sommarjobba och den där extra tiden försvann som en vind. Jag har jobbat varje sommar sedan jag var 14 år gammal och även om vissa sommarspel fortfarande har etsat sig fast i mitt hjärta så har tiden, kraven ändå stått i vägen. Men i sommar ser det annorlunda ut och med detta i åtanke vill jag sätta lite prägel på spelsommaren 2012.

Denna sommar vill jag ut i det fria. Jag vill ta del av öppna världar, oavsett om de består av urbana gränder eller soldränkta vyer så vill jag vara där, och göra lite som jag vill. Många av mina favoritspel erbjuder den frihet som i spelfolkmun kallas ”sandlåda”, men jag har spelat långt från alla, trots att vissa funnits till hands och samlat damm i hyllan sedan länge. Jag misstänker att det är knutet till den tid och dedikation som ett sandlåde-spel ganska ofta kräver, tid som jag under normala förhållanden inte har. Dessutom har många av de senaste spelen jag spelat varit extremt linjära.

Men nu har jag semester, dels från mitt vardagsjobb men också från podcastandet. Frekventa besökare på Svampriket har säkert också märkt av att jag inte längre springer runt med en blåslampa och jagar inlägg för att se till att minst ett publiceras varje dag. Jag har lutat mig tillbaka, knutit mina händer bakom huvudet och slappnat av. Det finns mycket tid att spela och min plan, mitt projekt, går ut på att lägga extra mycket fokus på just sandlåde-spel denna sommar.

”En sommar i sandlådan” låter lite väl ostigt, så för tillfället kallar vi det för en arbetstitel. Tidigare under kvällen satte jag hursomhelst igång, och mitt exemplar av Just Cause 2 som väntat i spelhyllan sedan förra julen fick äntligen snurra igång. Det är alldeles för tidigt att dela några intryck ännu, men vackert är det. Och griparmen(?) kan jag vänja mig vid att överanvända. Förutom det så har jag ett stycke Saints Row: The Third på ingång efter starka rekommendationer från Samson. Men två spel är långt från tillräckligt för ett projekt i denna stil. Jag behöver mer spel och därmed behöver jag också några tips från er.

Det enda jag kräver är att spelet ni föreslår har en öppen uppdragsstruktur, att det kan kallas för ett ”sandlåde-spel”, samt att jag givetvs inte redan spelat/testat det. Så kom inte dragandes med något Prototype eller Assassins Creed. Det finns mer än så hoppas jag..?