Krönika

Grafiska effekter förstör inlevelsen

The fuck is this?

Förra veckan visade Crytech upp en liten tjusig techtrailer med fina träd och grodor från Crysis 3. Där fick man se allt jag inte kan någonting om. Som partikeleffekter, volumetriska moln, olika mappinggrejer och andra ord som jag inte vet vad de betyder ens om Samson förklarat dem för mig. Det såg väldigt realistiskt ut, och som något jag lätt hade kunnat leva mig in i om det inte slösades bort på ett first person shooter. Mycket, mycket mer imponerande än techtrailern för Unreal Engine 4.  Men ungefär 90 sekunder in fick man se något som bryter inlevelsen för mig. Man visade stolt upp sina lens flares (är det här 1995?) och det var klart och tydligt att det var smuts på… kameralinsen?

Ja, mina damer och herrar. Inte nog med att lens flares ska se ut som att de går genom en KAMERA, det ska även vara smuts på kameralinsen. Det här är ett problem som jag haft i spel ett tag nu. I stället för att se världen från min avatars ÖGON, påminner man hela tiden mig om att jag uppenbarligen ser världen via en kamera. Som om det är någon jävla dokusåpa som jag bara är en åskådare av. Det bryter totalt sönder inlevelsen för mig när jag tittar upp mot solen och ser lens flares med smuts på kameralinsen. Att sätta en kamera mellan mig och världen är som att säga att jag egentligen inte är där, vilket jag helst vill glömma när jag spelar.

The fuck is that?

Ytterligare ett par sekunder in i klippet får vi se ännu en inlevelsedödande grafik effekt som stört mig de senaste åren. Det rinner vatten ner för kameralinsen när vi guidas upp genom ytan. Det funkar inte så. När man är under vatten, och sedan har upp huvudet ovanför vattnet, ser det inte ut så. Vattnet rinner inte över våra ögon. Alltså är det en kamera igen, och inlevelsen är bruten. Nåja, nu är den smutsiga linsen åtminstone ren igen, antar jag.Så här fortsätter det genom hela klippet. Smuts på linsen, lens flares som speglas i linsen, vatten på linsen.

Nu sitter några säkert och tänker “men hallå, du spelar ju som något som bär ett visir”. Det stämmer. Ett RÖTT visir. Och borde inte visiret skydda mot lens flares i stället för att blända dig extra mycket med reflektioner? Nej, det här är inte huvudkaraktärens visir. Det är uppenbarligen en kamera. Antingen det, eller så är det meningen att det ska vara min tv-skärm som får vatten på sig, vilket inte heller får min inlevelse att må bra. Och det är inte bara i Crysis 3 som såna här saker stör. Nästan alla förstapersonsspel har haft något sånt här. Från Bioshock till Call of Duty. Och det är en nästan lika stor synd mot inlevelsen i tredjepersonsspel.

Fuck yeah!

Det finns spel där det är okej. Som i Super Mario 64, eftersom man faktiskt blir följd av Lakitu med en filmkamera. Det bästa exemplet är nog Metroid Prime, där såna här effekter faktiskt förstärkte inlevelsen. För där etableras det klart och tydligt att det ÄR ett visir vi ser världen genom. Det här görs inte bara via det faktum att man ser en HUD, nästan alla spel har en HUD så det räcker inte. I stället får vi se Samus egna reflektion på insidan av visiret, och det etableras därmed att det faktiskt är från hennes ögon vi ser det hela. Inte via en kamera. Det är så det ska göras. Medan Crysis 3 är ett exempel på hur det inte ska göras.

 

Kommentarer

  1. Tobias Andersson skriver:

    Jag kan inte annat än hålla med i allt du säger, inklusive hyllningen till förra generationens bästa spel Metroid Prime. På film är det samma sak, enda gången jag tolererar skit på linsen är om det fastslagits i filmen att någon filmar.

  2. Niklas Sintorn skriver:

    Jag håller med dig, Tommy! Det känns jäkligt konstigt med de där effekterna.

    Tänk förresten hur kul det skulle vara om man gjorde ett spel som var superrealistiskt och sågs ur spelarens ögon, utan visir. Man skulle inte se ett skit under vatten. Så fort man kollade upp mot solen skulle spelaren kisa så allt blev suddigt. När spelaren vaknade skulle hen ha ögonbajs och knappt se någonting. För att inte tala om när man får sådana där squiggly lines på ögat som flyttar på sig när man försöker titta på dem. Och så skulle spelaren blinka, precis hela tiden. Där snackar vi realism! 😀

  3. Tommy Håkansson skriver:

    Tack för att du presenterade mig för ordet “ögonbajs”, din jävel. 🙁

  4. Quid skriver:

    I just Crysis så tycker jag effekterna funkar bra, eftersom man i spelet har en hjälm på sig, precis som du säger. När man spelar spelet sen så framgår det tydligt att det är insidan av en visir man ser, då där presenteras information precis som i Metroid Prime. Däremot så störde jag mig på liknande effekter i t.ex. Battlefield 3.

  5. Daniel Jonsson skriver:

    De försöker väl ge en spelen en filmkänsla.

  6. T4 was Here skriver:

    Så går det när folk tror att apa Hollywood är “realistic”.

Skriv en kommentar