Jag spelar just nu Dead Island på Xbox, en välgjord förstapersonsskjutare fylld med galna ryssar, känslosamma kvinnor med Slitz-kroppar och handlingskraftiga sköna snubbar. Okej, vad är poängen tänker du, det låter väl som ett helt vanligt spel? Det är precis det som är min poäng. Mer om det strax.

Normer är delade och underförstådda regler och förväntningar på beteende i ett samhälle eller en grupp
Normer är delade och underförstådda regler och förväntningar på beteende i ett samhälle eller en grupp. Som man förväntas jag till exempel vara sexuellt attraherad av kvinnor och andra människor kommer att utgå från det i sitt beteende gentemot mig tills jag visar motsatsen. Normer är mycket användbara eftersom de förenklar vardagen och hjälper oss att fatta snabba beslut. En norm är exempelvis att alla vet att man äter huvudrätten före desserten på en middag. Eller något så självklart att man hjälper en person som trillat ner på tunnelbanespåret. Den som inte upprätthåller normen uppmärksammas och utsätts ofta för sanktioner som kan vara allt från ogillande blickar till utskällningar eller våldsamt beteende. Något så enkelt som att tränga sig i en kö eller att två personer av samma kön kysser varandra på krogen kan resultera i ganska allvarliga reaktioner från omgivningen.

Sammanfattningsvis kan man säga att vi tar väldigt mycket för givet och reagerar instinktivt när något inte stämmer överens med vad vi anser vara ”normalt”. Det är problematiskt inte bara för att det tenderar att straffa normbrytande beteende utan även för att vår uppfattning om vad som är normalt ofta helt enkelt inte stämmer särskilt väl överens med verkligheten, särskilt inom populärkulturen.

Dead Island till Xbox är tyvärr representativt för hur, ursäkta uttrycket, bedrövligt det kan bli när man har ett gigantiskt utvecklingsteam men ingen som förhåller sig kritiskt till normer. Jag nöjer mig med att ta upp ett par dem som reproduceras i spelet. Männen är genomgående handlingskraftiga medan kvinnorna är knäckta, hysteriska eller galna. Eller en kombination. Männen har realistiska kroppar medan kvinnorna är stöpta i samma Barbie-mall och iklädda minimala baddräkter. Samtliga relationer i spelet är heterosexuella. Personer med mörkare hudfärg presenteras genomgående som antingen aggressiva eller lydiga tjänare. Alla rika turister är vita. Den asiatiska karaktären är fåordig och späd men behärskar livsfarliga kampsportsmanövrar.

Det hela blir en enda lång uppvisning i stereotyper. Varför är det här ett problem? För att de normer som reproduceras i populärkulturen påverkar vårt beteende och vår uppfattning om hur värden fungerar. Vi får veta att män är aktiva, kvinnor är omhändertagande och så vidare. En aktuell diskussion som rör normer är den kring kvinnliga nördar där väldigt många instinktivt känner att en nörd är en man och inte en kvinna. Om en kvinna påstår sig vara nörd måste hon vara en bluff eller så måste hon åtminstone aktivt bevisa att hon är äkta. Ett annat exempel: tänk själv på ordet ”bögig”. Vad kom du att tänka på? Varifrån tror du att du har fått de associationerna? Hur många homosexuella män känner du personligen och i vilken utsträckning uppvisar de personerna de egenskaper du förknippade med ordet ”bögig”?

Spel har ett stort ansvar här. Varför är nästan alla aktiva personer i spelet män? Varför valde man att framställa alla som har rysk brytning som galna? Hur tänkte man när man beslutade att det ska vara så många straighta par i spelet? Det här är inte en oviktig detalj, populärkulturen är ett fönster mot den verkliga världen och påverkar vad vi anser vara normalt och onormalt.

Och nej, det är ingen ursäkt att det finns en tuff kvinna en bit in i spelet. Varför kan inte lika gärna alla tuffingar vara kvinnor för att låta den första tuffa mannen dyka upp i akt tre?

Övningar för den intresserade

Jag har tagit skärmdumpar på alla personer man stöter på i första huset i Dead Island, män till vänster, kvinnor till höger. Ställ dig följande frågor:

  • Skildras män eller kvinnor?
  • Är det någon skillnad i hur mycket kläder männen och kvinnorna har på sig?
  • Är det någon skillnad i hur realistiska kroppar männen och kvinnorna har?
  • Jämför männen och kvinnorna, vilka skildras som starka och vilka skildras som i beroendeställning?
  • Vilka sexuella läggningar skildras?
  • Är det någon skillnad på hur vita och icke-vita skildras?
  • Vilka åldrar är representerade?
  • Vilka funktionsnedsättningar finns representerade?
  • Hur ser det ut i andra spel du spelar?

Text av Mattias Lejbrink

Mattias granskar på bloggen www.enormkritik.se hur väl spel, böcker och serier utmanar normer. Syftet är att uppmana till en dialog kring normer i samhället i allmänhet och nördkulturen i synnerhet. Om du vill hänga med i inläggen, följ honom på Twitter @MattiasLejbrink. Hans egna favoritspel är Skyrim, Farenheit och Silent Hill.