De senaste dagarna har jag spelat Sonic The Hedgehog 2. De flesta Ă€r överens om att majoriteten av Sonics spel de senaste tvĂ„ eller tre konsolgenerationerna har varit annat Ă€n bra. Men var Sonic verkligen nĂ„gonsin bra pĂ„ riktigt? Eller Ă€r det bara nĂ„got som Segas fans, PR-avdelning och teknik lyckades övertala oss under 90-talet? Jag blir alltid lika förvĂ„nad varje gĂ„ng jag hör nĂ„gon utbrista att Sonic Ă€r med i dĂ„liga spel, och tĂ€nker tyst för mig sjĂ€lv âsom alltid dĂ„â. Jag vĂ€xte upp med Super Nintendo, och var knappt ens medveten om Segas och Sonics existens. DĂ€rför blev jag aldrig fĂ€rgad av konkurrensen, och drogs aldrig in i fanboykriget. Det Ă€r Ă€ven dĂ€rför som jag sĂ€llan yttrar mig nĂ€r Sonics fallande karriĂ€r kommer pĂ„ tal.
Johan hade sĂ„klart hypat upp mig med prat om hur snabbt och coolt spelet Ă€r, precis som Sega hypat upp honom och mĂ„nga andra barn med samma snack. Problemet Ă€r bara att det Ă€r vĂ€ldigt svĂ„rt att fĂ„ det att gĂ„ snabbt i ett Sonic-spel. Och sĂ„ har det alltid varit. Problemet Ă€r att design aldrig rĂ€ttade sig efter gameplay. Sonic var till en början ett spel som skulle visa upp konsolens förmĂ„gor nĂ€r det kom till fĂ€rger, sprites och det dĂ€r âblast processingâ. Problemet Ă€r bara att man placerade ut hinder pĂ„ banorna, som hela tiden stoppade farten om du inte kunde bandesignen utantill. SĂ„ var det redan dĂ„, och sĂ„ Ă€r det Ă€ven nu. Bandesign och kontroll jobbar inte tillsammans i Sonic-spelen.
Ni förstÄr, förr i tiden var storleken pÄ 2D-spelets sprites en viktig del av att bedöma spelets grafik. Om vi tittar pÄ Super Mario Brothers ser vi att Mario Àr ganska liten i förhÄllande till skÀrmen. Sonic Àr dÀremot presenterat med sprites som tar upp en mycket större procent av bilden. Sonic ser alltsÄ bÀttre och mer detaljerad ut, men spelaren kan pÄ grund av detta inte se sÄ mycket av vad som Àr framför honom. Och att se vad som Àr framför dig Àr ganska viktigt i ett spel som vill att du ska rusa fram jÀttefort. Sonics perspektiv kÀnns inzoomat och klaustrofobiskt. Sega kompromissade alltsÄ bort spelets gameplay för att visa upp stora sprites, snabb cpu och fÀrgglada föremÄl. Idag finns det mÄnga fler anledningar till varför Sonic inte funkar, men jag vill pÄstÄ att han aldrig funkade.
Sonic The Hedgehog var inte mer Àn vÀrldens mest glorifierade teknikdemo, vars tidiga spel idag lever pÄ nostalgi.
Skönt att man inte Àr den enda som kÀnner sÄ hÀr om Sonic. Det har kommit mÄnga dÄliga spel i Sonic-serien pÄ senare Är men de fÄ guldklimparna har varit sÄ mycket bÀttre Àn de första Mega Drive-spelen. Fattade inte charmen med de första nÀr jag var liten.
Jag vĂ€xte upp med Sega i mitt hem och min granne va Nintendoinnehavare. Har inte heller fattat fejden… Nu vĂ„gar jag inte spela Sonic igen pga rĂ€dslan att förstöra fina minnen som jag gjorde nĂ€r jag sĂ„g om Wayne’s World pĂ„ Ă€ldre dar :/ Fint skrivet Tommy
Kram
FörstÄr inte varför folk ine fattar att sonic Àr ett platformsspel, klart som fan det Àr hinder överallt, utan hinder hade det varit nascar,
SÄ mycket som jag har skrivit, pratat och allmÀnt bedjande pÄ bara knÀn försökt fÄ folk att förstÄ hur Sonic-spelen alltid har varit trasiga Àr detta en vÀldigt uppiggande lÀsning pÄ morgonkvisten =)
Finns extremt mÄnga designmÀssiga missar i den serien, men med tanke pÄ hur döende Sonic faktiskt Àr sÄ kanske den striden Àr helt onödig. Vi kan nog troligtvis lÄta honom skamset försvinna pÄ egen hand.
Julius:
HÄller med om att de senare spelen ibland varit bÀttre. Jag har inte spelat Generations, men Colors och Rush Àr bÄda mycket bÀttre Àn de Àldre titlarna.
Jens:
Att spela gamla spel för nostalgiskt vÀrde Àr alltid rysk roulette. :p
Jonathan:
Konstigaste Àr ju att Sega sjÀlva inte förstod det.
Hamster:
SÄ lÀnge som Sonic faktiskt bjuder pÄ smÄtrevliga upplevelser (som ovan nÀmnda Rush och Colors) fÄr han gÀrna vara kvar, men tycker i alla fall att folk kan sluta vara elaka mot honom.
De tidiga Sonic-spelen Àr vÀl missuppfattade pÄ sÄ vis att man tror att man bara ska springa mycket. Springa mycket ska man nog nÀr man spelat dem mycket och bemÀstrat banorna. Och man bör nog syssla med mer plattformande Àn springande om man ska kunna njuta av dem.
Med det sagt vill jag sĂ€ga att jag inte heller finner mer nöja i dem Ă€n moderna Sonic-spel. NĂ€r folk gnĂ€llde pĂ„ fyran sĂ„ tĂ€nkte jag bara ”men det hĂ€r Ă€r ju samma sak som tvĂ„an”.
Tycker att Sega skulle satsat pÄ Ristar istÀllet.
Jag tror aldrig att jag kommer kunna sluta vara elak mot honom. à tminstone inte innan Sega ger en offentlig ursÀkt till resten av vÀrlden för all den hjÀrntvÀtt de har utfört.
Eller gör Sonic lite mer Ă€lskvĂ€rd helt enkelt…
Vad Ă€r ert problem? Sonic var ett av de mest populĂ€ra spelen pĂ„ sin tid, att ta upp det hĂ€r nu tyder pĂ„ att ni jĂ€mför spelet med nutid och det gĂ„r faktiskt inte. Samtliga spel frĂ„n dĂ„tiden Ă€r sĂ€mre Ă€n dagens spel pĂ„ allt ifrĂ„n grafikvĂ€g och.. ja sĂ€kert annat ocksĂ„.. Men, dĂ„tidens spel var man tvungen att kĂ€mpa lite med för att komma förbi vissa hinder osv. Idag ska man rusha sönder spelen och Ă€r det minsta lilla som strular sĂ„ fĂ„r spelföretagen hur mycket skit som helst för att de inte tĂ€nkt pĂ„ det, eller tĂ€nkt pĂ„ det eller nĂ€sta sak de inte tĂ€nkt pĂ„ och att de borde ha lagt ner dubbelt sĂ„ mĂ„nga miljoner mot vad de gjorde osv, osv, osv…
Kvalitén pÄ dÄtidens spel pÄ Amiga, Nintendo, Sega var lÄngt mycket högre Àn vad det Àr pÄ dagens spel. Det finns helt enkelt inga spel idag som har den kvalitén som spelen hade dÄ.
Visst, sen kanske inte dÄtidens spelen Àr lika roliga idag och det har jag tÀnkt pÄ mÄnga gÄnger att, mina barn kommer bli bortskÀmda med dagens spel, de kommer se spel pÄ ett helt annat sÀtt. VÀldigt trÄkigt..
Vi som faktiskt var med pÄ 80- och 90-talet och var med om utvecklingen uppskattar förmodligen spel pÄ ett helt annat sÀtt.
Jag tror snarare det Àr sÄ att ni saknar Sonic och att ni Àr arga pÄ Sega för att de i stort sett försvunnit och att de dumpat Sonic som om han skulle vara ett misstag.
Hamsternator.. Hur gammal Àr du egentligen? Du Àr knappast tillrÀckligt gammal för att ha spelat de spelen och Ätminstone förstÄtt vad du gjorde nÀr du spelade dem.
Slutligen vill jag bara sÀga, jag sÀger inte att Sonic var/Àr det bÀsta spelet som nÄgonsin gjorts, för det tycker jag inte. Men vid lansering hade det lÄngt mycket högre kvalité Àn nÄgot spel har som slÀpps idag.
Ja men precis, vi har resonerat ungefÀr likadant borta pÄ Spelberget. Sonic Àr ball, vi vill gilla honom, men majoriteten av hans spel Àr sÄ jÀvla trÄkiga att spela.
dem 2 första Àr bra men hÄller med om att majoriteten av Sonic spelen Àr dÄliga.
Gazimaluke:
Och det Àr ju inte konstigt att man trodde (och tror) att man ska springa snabbt, med tanke pÄ marknadsföringen och hela Sonics persona. Plus att det Àr skittrist nÀr man spelar det metodiskt. :p
ChrisF:
”Vad Ă€r ert problem?”
Nee, vilken trÄkigt antagonistisk inledning. HÀr kan vi alla vara vÀnner utan otrevligheter! Svampkramar pÄ dig! <3
”att ta upp det hĂ€r nu tyder pĂ„ att ni jĂ€mför spelet med nutid och det gĂ„r faktiskt inte.”
Det Àr vad alla som sÀger att Sonic blivit dÄlig gör. Som jag skriver i texten tyckte jag inte han var bra nÀr jag var 10 Är heller.
”Samtliga spel frĂ„n dĂ„tiden Ă€r sĂ€mre Ă€n dagens spel pĂ„ allt ifrĂ„n grafikvĂ€g och.. ja sĂ€kert annat ocksĂ„..”
Oj! Du. Nja.
”KvalitĂ©n pĂ„ dĂ„tidens spel pĂ„ Amiga, Nintendo, Sega var lĂ„ngt mycket högre Ă€n vad det Ă€r pĂ„ dagens spel. Det finns helt enkelt inga spel idag som har den kvalitĂ©n som spelen hade dĂ„.”
Men du sa ju nyss att…
Nu vet jag inte lÀngre varför du inte vill att vi ska jÀmföra nutid med dÄtid. Vilken tid Àr det som har underlÀge i den jÀmförelsen?
”Visst, sen kanske inte dĂ„tidens spelen Ă€r lika roliga idag och det har jag tĂ€nkt pĂ„ mĂ„nga gĂ„nger att, mina barn kommer bli bortskĂ€mda med dagens spel”
Det kÀnns som att jag kommer bli Äksjuk om jag försöker hÀnga med i dina svÀngar.
”Jag tror snarare det Ă€r sĂ„ att ni saknar Sonic och att ni Ă€r arga pĂ„ Sega för att de i stort sett försvunnit och att de dumpat Sonic som om han skulle vara ett misstag.”
Jag tyckte inte om Sonic nĂ€r jag var 10 Ă„r, och har haft mer glĂ€dje av hans Ă€ventyr nu. SĂ„ jag saknar honom inte. Du kan lita pĂ„ att jag skulle sĂ€ga det rĂ€tt ut om det var sĂ„ jag kĂ€nde, det lovar jag. đ
Jaa! Vill verkligen gilla Sonic för han Àr cool och inte Mario. Men det Àr ju sÄ jÀvla dödfött nÀr spelen inte Àr bra plattformare. Eller bra racingspel. Eller bra sidekick. Eller bra nÄnting alls. Jag tycker dessutom att Sonics stil Àr för tuff för mig, jag föredrar verkligen kawaii-stilen pÄ Àldre pixelspel.
Jag har bara spelat Sonic 2, sÄ jag har inte riktigt hÀngt med nÀr det tydligen gÄtt utför. Jag har tolkat kritiken som att det har funnits ett missnöje med att det nya Sonicspelet inte Àr Sonic 2. Jag blev dÀrför lite förvÄnad nÀr Sega gav upp och slÀppte Sonic 4 (som ju verkar vara Sonic 2) och det spelet sedan inte höjdes till skyarna. NÄvÀl, egentligen var det bara en sak jag ville ha sagt: Sonic 2 Àr jÀvligt bra. Körde det nyligen pÄ 360 och det Àr fortfarande roligt. Visst, det Àr inte ett Super Mario (och i den jÀmförelsen menar jag inte skitspelen med Mario i 3D, dvs 64 och Galaxy, Sonic 2 spöar dem alla dagar i veckan) men det Àr ett bra spel.
ChrisF, att du ifrÄgasÀtter min Älder Àr ett klassiskt men ocksÄ kasst sÀtt att bemöta kritik. Jag rÄkar ocksÄ vara 80-talist och har tillrÀckligt mycket erfarenhet frÄn spelens vagga för att göra bedömningen att de första Sonic-spelen var vackra pÄ ytan men drogs med en hel del bristfÀlliga designbeslut som drar ner spelupplevelsen.
Okay, jag tÀnker dropa en bomb.
Sonic Ă€r sĂ„ bra designad att HAN INTE BEHĂVER NĂ GOT SPEL FĂR ATT BLI POPULĂR! (dun dun dun~)
NÀr jag var liten och det fanns tecknat pÄ TV3 sÄ tittade jag pÄ en serie om blÄ igelkott som med hjÀlp frÄn en tuff prinsessa, tve-svansad flygande snorrÀv, cyborg kannin, uppfinnar valrosen(nej inte han frÄn Mythbusters), fetodrake och en fransk fox slogs mot en jÀvligt creepy cyber-tjockis med en snövrlande sidekick och en arme av extremt badass looking robots.
Och nÀr det var som allra bÀst! SÄ tog serien slut och fick en slapstick fokurerad ersÀttare som dög men aldrig nÄde samma höjder.
Under denna tid sÄ visste jag att Sonic var frÄn ett tevespel med all jÀvla reklam och sÄnt men jag spelade det inte ordenkligt sjÀlv sÄ vitt jag kommer ihÄg förrÀn PC tidingen CD-Rom(kommer ni ihÄg den) hade ett demo av Sonic CD med sitt fucken awesome intro och mind twisting tids resor gameplay.
Och det Àr dÀrför jag ser mej som ett Sonic fan trots att jag faktist inte Àger en Ànda Sega konsol.
Skulle kunna prata om en viss long running comicbook men jag mÄste gÄ och lÀgga mej som in i helvete, jobb i mon för fan.
Zoom zoom!
P.S
Sonic Rush till DS Àr bÀst i serien för ibland vill man bara hÄlla in turbo och Àga allt i 180 knyck.
Va?! Vad skÄdar mina ögon?! OförtjÀnt (nÄja) kritik mot Sega?! Genomlid konsekvenserna! >=(
MÄste sÀga att jag förmodligen tillhör den dÀr skaran som aldrig kommer kunna se pÄ Sonic 2 med andra ögon eftersom det Àr för evigt inbrÀnt i bakre hjÀrnbalken, varenda litet hinder. Men jag tycker tvÀrt om att tvÄan Àr designat utefter Sonic som karaktÀr, med hans förmÄgor, till skillnad frÄn ettan dÀr det i mÄnga fall handlar om att hoppa mellan hissar och röra sig mellan fyrkantiga block nÀr karaktÀren Àr gjord för krökta kurvor.
Jag tror ocksĂ„ att attityden med farten var en selling point men att utforskandet av banorna (och dess hemligheter) fĂ„r en att spela banorna pĂ„ andra sĂ€tt Ă€n genom att springa rakt genom dom, eller att det iallafall Ă€r tanken. Att det egentligen handlar mer om flytet Ă€n farten. För det Ă€r ju inte extrem precision det handlar om lĂ€ngre, som i jĂ€mförelse med Mario, sĂ„ upplĂ€gget har inte samma behov sĂ„ att sĂ€ga. Men att ta en och annan trĂ€ff Ă€r en mer naturlig del av Sonic Ă€n av Mario med tanke pĂ„ systemet med ringsamlandet. Och musiken… Ă„hh. đ
Slutligen, Sonic Generations Àr trasigt. Hutlösa kontrollproblem och en framerate som dödar hjÀrnceller. Sonic Racing och Sonic Colors Àr vad herr blÄ gjort bra under de senaste Ären.
”Problemet Ă€r bara att man placerade ut hinder pĂ„ banorna, som hela tiden stoppade farten om du inte kunde bandesignen utantill.”
Halva artikeln tills ett konkret argument kommer och sĂ„ Ă€r det det hĂ€r trötta? Ăven Mario har sin trial & error, och hyllad nyretro som SMB eller VVVVVV krĂ€ver mĂ€ngder av memorisering, utan att det ses som spelförstörande, tills ett bra flyt uppnĂ„s.
”Sonic Ă€r dĂ€remot presenterat med sprites som tar upp en mycket större procent av bilden.”
Sant, men som Timmy sÀger sÄ Àr det inte alls lika förödande att bli trÀffad i ett Sonic-spel (kanske mer störigt i hur det bryter flytet, visserligen). Glöm inte att Sega hade sina arkadrötter kvar hÀr och designade med ett slags nöjesparkstÀnk (eller teknikdemo mer cyniskt uttryckt) i bakhuvet. Men visst finns det mervÀrde i spelen i form av olika vÀgar, hemligheter, smaragdsamlandet, 2-player vs. och det fina flytet som gÄr att Ästadkomma med lite tÄlamod.
Inte sĂ„ att du inte har poĂ€nger, men ”aldrig bra”? Det Ă€r en rubrik designad att göra folk tjuriga och kommentera barnsligt istĂ€llet för den öppna diskussion det kunnat vara, och kĂ€nns typ 10 Ă„r för sent om det var tĂ€nkt att verkligen provocera.
AngÄende farten, ja, mycket PR-grej över det och sedan halmgubbe bland icke-fans. LÀnkar till en nördig och onödigt lÄng video om det.
Och Sonic sjĂ€lv, en sportfĂ„ne och miljökĂ€mpe. Inte sĂ„ cool egentligen, men en bra förebild tycker jag nog đ
Timmy:
Jag har inte spelat ettan tillrÀckligt för att jÀmföre, men vet att nog stÄr man stilla en hel del medan man vÀntar pÄ liftar och dylikt i tvÄan. Men jag tvivlar inte pÄ att tvÄan Àr bÀttre.
Och det Àr det dÀr med farten Vs. leta hemligheter som inte funkar för mig, som jag tycker Àr tvÄ speldesignbeslut som krockar. Att kontrollen inte har den dÀr precisionen gör inget (jag Àlskar Excite Truck) men nÀr jag tvingas hoppa pÄ smÄ plattformar som dessutom tvingar mig vÀnta kÀnns det som att utvecklarna inte varit överens om gameplay.
Och jo, Sonic kanske kan ta fler trÀffar Àn Mario. Men problemet Àr inte sÄ mycket att jag dör, som det Àr att en trÀff i Sonic stannar upp hela flytet. Mer Àn i Mario, som bara fortsÀtter springa. Och dÀr handlar det inte ens om fart!
Men jo, musiken Àr jÀkligt awesome faktiskt. :p
Alex:
”Halva artikeln tills ett konkret argument kommer”
Vad spelar det för roll?
”Ăven Mario har sin trial & error”
VÀldigt, vÀldigt lite. Kommer just nu bara pÄ exempel pÄ det frÄn Lost Levels. Och Mario har inte fart som signum.
”och hyllad nyretro som SMB eller VVVVVV krĂ€ver mĂ€ngder av memorisering, utan att det ses som spelförstörande, tills ett bra flyt uppnĂ„s.”
SMB har jÀttekorta banor, VVVVVV har inte fart som signum. Och sedan nÀr har jag hyllat SMB och VVVVVV? Speciellt VVVVVV, som jag inte ens gillar. Om det Àr Äsikter tillhörande personer som inte Àr jag du syftar pÄ fÄr du ta upp det med dem.
”Sant, men som Timmy sĂ€ger sĂ„ Ă€r det inte alls lika förödande att bli trĂ€ffad i ett Sonic-spel (kanske mer störigt i hur det bryter flytet, visserligen).”
Bingo! Det stör flytet. Det Ă€r inte trĂ€ffen i sig jag Ă€r emot, utan hur Sonic stoppas helt, druttar pĂ„ Ă€ndan, och mĂ„ste bygga upp momentum igen. Det hade inte varit ett lika stort problem för mig om Sonic — likt Mario — bara fick fortsĂ€tta springa.
Och du har helt rÀtt i spelets mervÀrde som kommer med hemligheter, föremÄl och gömda vÀgar. Mitt problem med det Àr bara att jag dÄ mÄste sakta ner och spela det som ett vanligt plattformsspel, vilket kontrollerna inte riktigt stödjer. Flytet som kan Ästadkommas med lite tÄlamod har du ocksÄ helt rÀtt i, och det finns fÄ saker som Àr sÄ underhÄllande som Sonic speedruns. Om ett djupt JRPG ber mig ha tÄlamod Àr det lÀttare Àn om ett fÀrgglatt plattformsspel baserat pÄ fart gör det, dÀr den blÄ igenkotten sjÀlv gestaltas som en hetsigt otÄlig karaktÀr.
”Det Ă€r en rubrik designad att göra folk tjuriga och kommentera barnsligt istĂ€llet för den öppna diskussion det kunnat vara, och kĂ€nns typ 10 Ă„r för sent om det var tĂ€nkt att verkligen provocera.”
Det Àr en rubrik designad att vara uppseendevÀckande samtidigt som att med sÄ fÄ tecken som möjligt representera kÀrnan med ett A4 av text. Varför skulle jag vara ute efter tjuriga barnsliga kommentarer? Och varför skulle de vara tjuriga och barnsliga nÀr det Àr 10 Är för sent för att provocera? Jag tycker kommentarerna har varit ganska vuxna och trevliga.
Sonics fart i sig har jag inget emot.
Jag gillar som sagt de senare titlarna som Colors.
”Vad spelar det för roll?”
Titeln gav intrycket att du skulle göra upp med hela MD-serien (spelen Àr rÀtt olika ÀndÄ) och inte bara ta ett Äterbesök av Sonic 2 och ett par saker du ogillar som de flesta som minns spelet och följer internet redan hört. Tycker inte spelen Àr perfekta direkt, men nog förtjÀnar de en ordentlig genomgÄng (Àven om det Àr en sÄgning) mtp hur omtyckta de Àr.
”inte fart som signum.”
Nej, men jag syftade pĂ„ flyt dĂ€r (”tills ett bra flyt uppnĂ„s”). Vi verkar ju iaf överens om att det Ă€r viktigare Ă€n fartelementet nĂ€r det gĂ€ller plattformsspel. Det Ă€r betydligt lĂ€ttare att hinna stanna för faror i Mario ja, men det pĂ„verkar ju flytet. Det Ă€r lĂ€tt att bli lite hemmablind med en sĂ„ kĂ€nd serie, men tar jag ett lĂ„ngt uppehĂ„ll frĂ„n ett Mario-spel sĂ„ visst blir det problem rĂ€tt fort om jag försöker hĂ„lla springtempo och inte minns banorna.
”Och sedan nĂ€r har jag hyllat SMB och VVVVVV?”
Skrev att de Àr hyllade (inte av dig specifikt), men okej, det var kanske orÀttvist. Jag har ingen större koll pÄ din (retro)spelsmak kan jag erkÀnna.
”Det hade inte varit ett lika stort problem för mig om Sonic â likt Mario â bara fick fortsĂ€tta springa.”
à andra sidan kan du ju lÀtt plocka ringar och hÄlla dig levande, sÄ dÀr försvinner en del av stressen som gör att man spelar mer försiktigt.
”vilket kontrollerna inte riktigt stödjer”
Kan ocksÄ se vissa problem med kontrollen i trÄnga och plattformsintensiva partier, sÄnt som verkar ha följt med hela vÀgen till Sonic 4 (har inte orkat pröva nÄgot senare Ànnu). Typ den lite sega accelerationen och vÀndningarna (Àr lite tajtare i Sonic 3 btw), eller att man inte kan rulla ihop sig efter att ha studsat frÄn en trampolin.
”eller att man inte kan rulla ihop sig efter att ha studsat frĂ„n en trampolin.”
*rulla ihop sig i luften, ska det förstÄs stÄ.
Men vad spelar det för roll att det inte kom nÄgra konkreta argument förrÀn efter halva texten? Och visst, det vore mer rÀttvist att skriva om alla spel. Anledningen till varför jag fokuserar pÄ Sonic 2 Àr för att det Àr det mest hyllade som en mÄttstock för Sonics höjdpunkt, och det enda av dem som jag spelat nÀmnvÀrt sedan 90-talet. Kanske drar jag ett Sonic-marathon i framtiden och gör en mer grundlig redogörelse.
”Ă andra sidan kan du ju lĂ€tt plocka ringar och hĂ„lla dig levande, sĂ„ dĂ€r försvinner en del av stressen som gör att man spelar mer försiktigt.”
Absolut. Jag gillar att man klarar sig sÄ lÀnge man har en enda ring. Men som jag skrev i föregÄende kommentar, döden Àr inte problemet. Det Àr hur Sonic stoppas helt, druttar pÄ Àndan, och mÄste bygga upp momentum igen.
”Men vad spelar det för roll att det inte kom nĂ„gra konkreta argument förrĂ€n efter halva texten?”
NĂ€r jag lĂ€ser ”Sonic var aldrig bra” sĂ„ Ă€r jag ute efter varför du tycker sĂ„ nĂ€r jag börjar lĂ€sa. SĂ„ att det relevanta (för mig) börjar dĂ€r det gör blir störigt med tanke pĂ„ hur kort hela texten Ă€r, inte för att inledningen och anekdoten Ă€r ointressanta.
I see. Jag tyckte min relation till Sonic var relevant i ett sÄnt hÀr inlÀgg. Texten Àr som du sÀger inte lÄng, sÄ du har nog lika mycket tÄlamod som jag nÀr jag spelar Sonic 2. ;D
Sen nÀr behöver man underbygga vad man tycker om ett spel med en magisteruppsats? Tommy berÀttar ju bara vad han sjÀlv tycker, inte vad som Àr fakta.
”tĂ„lamod”
NÀr jag eftersöker en genomgÄng av hela serien? Var, som sagt, inte jobbigt att ta sig förbi första halvan utan att motiveringen till pÄstÄendet i titeln var sÄ fattig.
”Tommy berĂ€ttar ju bara vad han sjĂ€lv tycker, inte vad som Ă€r fakta.”
Jaha, jag trodde han saxade frÄn wikipedia hÀr? Tror bestÀmt du missade poÀngen.
Det bĂ€sta Sonic-spelet Ă€r Sonic and Sega All-Stars Racing, sĂ„ jag ser gram emot Transformed nĂ€r jag ser fram emot nytt Sonic đ
Sen fÄr man ju ocksÄ förstÄ att den hÀr artikeln Àr en persons Äsikt om Sonic. Och som vi vet har man olika Äsikt om det mesta. Och Àven de man kommer överens om mycket hÄller man inte med om fler saker.
Jag gillade Mario förr för att Sonics spel inte alls kÀndes lika kul. Och idag ser jag likadant pÄ dem. Jag gillar Sonic som karaktÀr.
Jag tycker Àven att mÄnga andra spel som mÄnga andra tycker Àr bra Àr mindre bra. Men det betyder ju inte att de Àr mindre bra för de som tycker att de Àr bra. à sikter Àr Äsikter och inte absolut fakta.
Och visst kan man argumentera för sin sak i en kommentar. Men att uppröras massa över en persons Äsikt Àr mer eller mindre fruktlöst.