Det har snackats mycket omslag i spelvärlden på sistone. Ett spelomslag är spelets ansikte utåt i spelbutikshyllan, och hur viktigt dess motiv är för försäljning kan diskuteras. Folk blev i alla fall missnöjda när Bioshock Infinites omslag avslöjades, och det verkade rikta sig mot en helt annan publik. En generiskt vit, cool, snygg man, en sådär 35 år gammal med ett stort vapen vilandes över ena axeln tittar snett på dig lite sådär coolt och arg. Han har smutsigt ansikte, skäggstubb, bandage och runt honom flyger eld omkring så att det ska se action ut. Tråkigt, gjort, generiskt, och representerar enligt mig och andra inte spelet på ett bra sätt. Det här är i alla fall inte vad man lagt fokus på i spelets trailers och uppvisningar. Viktigast och mest irriterande av allt är dock hur man totalt avlägsnat både Elizabeth och den stora fågeln — två saker som man hittills lagt allra mest fokus på.

Efter negativiteten som omslaget möttes av förklarade Ken Levine i en intervju lite om hur man tänkte, och hur han tror den lilla flickan på Bioshock-omslaget skadade spelet. Han berättade att man hade gått till olika college campus och pratat med folk som spelar spel, och hur få av dem ens hade hört om Bioshock. Omslaget är ett försök att nå den målgruppen, den breda massan. Och det han säger låter klokt. Men jag undrar hur många som verkligen går in i en spelbutik utan att ha någon aning om vad de ska köpa för spel, och sedan beslutar sig enbart efter vilket spelomslag de tycker ser coolast ut. Jag har svårt att köpa den premissen att det ofta är så det går till. Jag tror det sättet att köpa spel på är försvinnande sällsynt. Å andra sidan är det kanske den mängden research någon som aldrig ens hört om Bioshock fördjupar sig i.

Men skvallrar omslaget om en annan ton och ett annat fokus än vad spelet faktiskt innehåller?
Men låt oss säga att det är så en stor del av konsumenterna köper spel. De går in helt ovetandes och tittar på framsidan (ibland kanske lite på baksidan) av fodralen. Är inte det här att lura dem lite? Att försöka framställa det som mer av ett dudebroactionspel än det egentligen är? Det känns lite bait and switch över det hela. Visst, det är ett spel där man skjuter med ett vapen. Men skvallrar omslaget om en annan ton och ett annat fokus än vad spelet faktiskt innehåller? Det är lite som när man väljer att bara visa upp actionbetonade scener ur Dead Space 3, för att locka en viss publik som inte skulle gilla resten av spelet. Sen kan man ju säga att köparna som bara går efter omslaget (om de nu existerar) får skylla sig lite själva, eller att de flesta av dem kommer älska spelet.

Vilket fall som helst fick vi i onsdags veta att Bioshock Infinite kommer ha ett sånt där fräsigt dubbelt omslag. Ni vet, som Mass Effect 3 hade så att vi fick välja mellan maleshep eller femshep. Det innebär att vi som inte gillar mass appeal-omslaget kan byta, och det bästa av allt är att alla får rösta på sin favorit. Här är kandidaterna:

Och här kan du rösta på din favorit. I skrivande stund leder #4, vilket gör mig lycklig i magen. Och på tal om spelomslag så kommer Naughty Dog inte att kompromissa med omslaget för The Last of Us. Inte nog med att omslaget till the Last of Us — till skillnad från Bioshock Infinite — kommer ha med spelets viktiga kvinnliga rollinnehavare, hon placeras även längst fram i bilden. Framför den coola mannen. Å andra sidan har hon det största vapnet.