Gearbox har jobbat med Aliens: Colonial Marines sedan 2006. Innan dess jobbade Check Six Games på ett snarlikt spel med samma namn sedan 2001. För de som sett fram emot spelet sedan första utannonseringen har det alltså varit en lång väntan. Men så länge spelet fortfarande var i utveckling kunde man i alla fall leva på hoppet. Nu måste man istället möta den bryska verkligheten.

hopp

Ungefär såhär känns det inte att spela spelet.

Aliens: Colonial Marines är inte särskilt bra, nej. Förhoppningarna var stora och Gearbox misslyckas på i princip alla fronter att leverera. Spelmässigt är det en generisk soppa som, även om den inte är bedrövlig, aldrig riktigt lyfter. Xenomorph, den ultimata jägaren, har degraderats till kanonmat. Det finns inget av filmens långsamma uppbyggnad, istället får man redan i inledningen döda ungefär fyra tusen stenkorkade rymdmonster. Man strippar effektivt bort all rädsla som filmerna byggt upp inför varelsen.

[quote-left: Att kopiera filmens yta hjälper liksom inte, stämningen är helt enkelt inte där]Utvecklarna har lyckats med att få världen att se ut och låta som världen från filmerna, det ska man ge dem. Problemet är att de misslyckats med det som kanske allra viktigast: att få det att kännas som Alien(s). Att kopiera filmens yta hjälper liksom inte, stämningen är helt enkelt inte där. Vad det beror på är inte helt lätt att svara på, men gimpade rymdfulingar och utdragna eldstrider mot Rymdsoldater: 1A™, som dessutom är betydligt svårare att ha ihjäl än xenomorph, gör såklart sitt.

En del saker har man lyckats väldigt bra med, men många saker känns också som påklistrade gimmickar. Ett halvdåligt standard-FPS med påklistrad Alien-dekor. Tydligaste exemplet på detta är väl legendary-vapnen som man hämtat ur filmerna och slängt in lite slumpmässigt. Man upptäcker snabbt att det bara handlar om nya skins och att det inte tillför någonting alls till spelupplevelsen.

Jag hade mycket hellre sett att man tog större friheter med världen, visade saker från samma universum som kanske inte visades i filmerna, och satsade på att ha samma känsla istället.

Lambent Alien. För det känns väldigt logiskt för Xenomorph att lysa i mörkret och explodera

Lambent Alien. För det känns väldigt logiskt för Xenomorph att lysa i mörkret och explodera

Grafiken är hopplöst utdaterad, med grötiga texturer som dyker upp och försvinner fullständigt slumpmässigt. Pop ups, pop downs och pop i alla möjliga jävla riktningar går som ett pärlband genom spelupplevelsen. Likt det mesta annat känns det inte tillräckligt genomarbetat. Inte ofärdigt, men som att man bara gjort absolut minimum.

Detaljer som att karaktärer som siktar inte ens lyfter vapnet gör kanske inget för spelbarheten, men det sänker helhetsintrycket. Det är en funktion som ändå varit standard i spel sedan gud vet när.

Och på tal om funktioner som borde bara standard: När man co-opat genom kampanjen med en kompis och känner att man vill testa lite multiplayer så får den ene glatt lägga sin kontroll åt sidan. Splitscreen funkar nämligen inte online, vilket är så urbota korkat att jag får lust att kasta spelet utför ett stup. Visst, om spelet inte hade innehållit co-op, då hade jag haft lättare att acceptera det. Nu känns det som en stor brist.

jazz

Jazz hands!

Men det är när man kommer ut online som man verkligen ser spelets storhet. Haha, nej, jag bara skojade. Det är inte heller särskilt kul. Man har en del kul idéer med Aliens vs Marines-konceptet. Läget där hälften spelar ett gäng soldater som ska försöka fly medan andra hälften är Xenos som ska stoppa dem är faktiskt ganska kul. Ganska. Men spelmekaniskt är det alldeles för ointressant, fortfarande, och Aliens känns fortfarande inte det minsta som Aliens. De känns på alla sätt och vis underlägsna soldaterna och det är tråkigt. Och fel.

Ludde tror att de generellt låga betygen beror mycket på förväntningar. Och kanske har han en poäng i det. Men jag är inte en av dem som gått och väntat på spelet. Jag gick in i spelet nollställd och hade helt enkelt inte roligt. Det är ett ansiktslöst spel som på många sätt känns utdaterat. Det är fult och idéfattigt.

För fem år sedan hade det varit en helt okej men långt ifrån exceptionell förstapersonsskjutare. Idag håller det inte. Inte alls. Och att Ludde säger att han inte hade mindre kul med det här spelet än med Halo 4 kommer jag inte ens kommentera. Pff.