Du får ta Command & Conquer, säger Samson till mig. Det är uppenbart att han inte vet. Att han inte har en aning om min mörka hemlighet. Om hålet i mitt förflutna. Vi träder in i salen och slår oss ned vid en av datorerna som står utplacerade längs det avlånga bordet. Spelets Senior Developement Director Tim Morten börjar berätta om spelet. Det är inte tydligt om rummet har väldigt dålig akustik, eller om han bara är lite mer försynt och mild än de flesta andra PR-pratarna. Bra, tänker jag för mig själv. Om han är en sån där som Bibeln säger kommer ärva Jorden kanske han inte blir lika ilsken på mig under intervjun, när han inser att…

Under Mortens korta genomgång om Command & Conquer (som brukade heta Command & Conquer Generals 2 men sen tappade sitt Generals 2 vilket förvirrar mig) och varför vi ska bry oss om Command & Conquer igen hinner jag skriva ner fyra saker jag vill fråga honom om. Till slut är det dags för det själva spelandet, och jag känner att det är lika bra att komma ut ur garderoben direkt: Jag har aldrig spelat ett RTS, förklarar jag som en ursäkt i förebyggande syfte. Det är inte helt sant. Jag spelade demoversionen av Small Soldiers någon gång under slutet av 90-talet, samt första uppdraget i demoversionen av Starcraft 2. Men där börjar och slutar mina kunskaper.

candcbild

EA har inte skickat oss screenshots, så jag målade en bild i Paint i stället. Pikachu är egentligen inte med i spelet, jag ville bara ha med en pokémon i bilden.

Spelrundan börjar som man kunde ana, med en spjutspetstrupp som penetrerar min bas och börjar skjuta sönder alla mina prylar medan en halvt uppgiven men delvis road medlem av utvecklarteamet hela tiden pekar på min skärm och säger åt mig exakt vad jag ska göra för att undvika att dö direkt. Det är egentligen han som spelar, men med 5000ms latency. Till slut ger han upp, och trycker snabbt in några debugkommandon som eliminerar motståndartrupperna i min bas. Sedan trycker han in ett annat kommando som skjuter in lite pengar på mitt konto. Samson ger även han vika inför den smärta som en PC-spelare måste känna när hen ser mig spela RTS, och börjar i stället snacka lite om spelet med Tim Morten.

Vad är det för gameplayelement som skiljer det här från till exempel Tiberian Wars och Red Alert?
”Vi började med att ta de ursprungliga fraktionerna från Generals, uppdatera dem, och från fraktion till fraktion har vi tagit ungefär en tredjedel av originaltrupperna i stort sett oförändrade. En annan tredjedel är väldigt tydligt inspirerade av tidigare trupper, men uppdaterade. Och den sista tredjedelen är helt ny. Så vi hoppas att spelare som spelat Command & Conquer Generals kan sätta sig ner och direkt förstå vad som pågår, men ändå få en ny upplevelse.”

På tal om att förstå vad som pågår så är det inget som jag riktigt lyckats med under tiden som Samson fortsätter snacka med Morten. Jag försökte placera ut några turrets lite så där strategiskt, men lärde mig snart att vissa units inte funkar så bra mot andra units. Den snälla och tålmodige PR-killen står fortfarande och guidar mig med sitt pekfinger mot skärmen, och berättar för mig hur jag lagar fordon och byggnader. Det behövs.

Hur var det att jobba med Frostibite jämfört med en vanligt RTS-motor?
”Det har varit en väldigt kapabel motor när det kommer till det grafiska. Men några saker fick justeras. Till exempel, när du rör musen i Frostbite rör sig hela vyn. Bra för första- och tredjepersonsskjutare – inte bra för RTS. Det är ett exempel på något vi fick justera. Ett annat exempel är att motorn förväntade sig att allt och alla som ska vara med i uppdraget genereras direkt i början av uppdraget, medan du såklart kommer bygga och skapa föremål och trupper hela tiden under spelets gång i ett RTS. Men dessa utmaningar i början av utvecklandet väger i det stora hela lättare än fördelarna med motorn, som grafiken, fysiken, nätverksfunktionerna.”

Spelet är Free to Play. Hur tänker ni dra in pengarna?
”Det kommer finnas tre kategorier av innehållsomspelaren antingen kan spela för att tjäna in poäng för att låsa upp, eller välja att köpa loss med pengar. Den första kategorin är generalerna, som har underfraktioner, basfraktioner, lasrar, atomvapen, flygvapen etc. Den andra kategorin är egendesign, vilket låter dig tillämpa en ny look på dina generaler. Den tredje kategorin är bekvämlighet, vilket låter dig betala för att du ska få extra mycket erfarenhetspoäng under en viss tid.”   

Vid det här laget har jag börjat bli lite kaxig, och har expanderat min bas till en pöl av olja utanför de trygga klippväggarna jag hittills hållit mig innanför. Där ute finns ruinerna av vad som brukade vara en småstad, och när mina pansarvagnar åker igenom den jämnas husen som fortfarande står med marken.  Oljefläcken ger mig tillräckligt med pengar för att kunna bygga massor av trupper och fordon, medan min tålmodige guide talar om för mig hur jag bygger en flygbas. Jag har inte sett några fiender på ett bra tag nu, så ingenting i min bas brinner just nu. Det känns bra.

Hur är spelets single player? Finns det en riktig story eller är det mer som tutorial?
”Till en början kommer du bara kunna dra snabba strider mot datorn, vi har en hel del idéer om hur vi vill introducera story en bit efter release. Det kan handla om minikampanjer eller utmaningar. Men på ett eller annat sätt planerar vi att bjuda på något för spelarna som föredrar story framför online.”

Andra RTS har avlägsnat sig från resurshantering och fokuserar mer på striderna. Varför har ni valt att förbli lite mer old school?
” Jag tror RTS som en genre har många grenar i sitt familjeträd. Allt från tower defense till Civilization. Så vi fick helt enkelt sätta oss ner och fundera på vad vi är, vad är Command & Conquer. Och vi kom fram till att den här serien har definierats av resurshanteringen. Jag själv är en byggare. Jag älskar att bygga. Strategiskt sett är det kanske inte det bästa sättet att vinna, men jag har kul när jag gör det.”

”Jag tror RTS som en genre har många grenar i sitt familjeträd. Allt från tower defense till Civilization”
Tim Morten fortsätter prata med Samson om byggande, och hur det faktiskt är en skicklighet att fatta snabba beslut om vad som ska byggas, var det ska byggas och när det ska byggas medan du samtidigt balanserar din resurshantering med truppgenererandet. För att lättare introducera fullkomliga noobs som jag själv är man mån om att implementera övningar som lär ut det här i en trygg miljö, utan att vattna ur grundkonceptet för att göra det mer lättillgängligt. Men att de i slutändan ändå inser att RTS fortfarande är en kärngenre, och att det inte är för alla. Och Morten har rätt, för alla kan ju inte ha en kunnig person som hela tiden står med sitt pekfinger på rutan och praktiskt taget spelar med dig som en proxy för hans kommandon.

Men vid det här laget står jag nästan själv på helt egna ben. Jag har skickat ut några mindre scouttrupper som framgångsrikt lyckats förgöra enstaka fiende här och där, medan min bas fortsätter att producera fler pansarvagnar, fotsoldater och helikoptrar med hjälp av oljepengarna. När jag samlar hela min styrka och beger mig ut med dussintalet fordon och fem helikoptrar blandat med tiotalet fotsoldater känner jag mig som en välhängd man, medan Wagners Ride of the Valkyries dånar i mitt huvud. Jag älskar det, och jag demolerar allt motstånd.

Esport har exploderat på sistone. Har ni ambitioner att göra det mer esportvänligt?
”Vi har en plan som sträcker sig långt bortom releasedatumet, och vilka olika funktioner vi kommer lägga till allt eftersom. Men alldeles vid release fokuserar vi mest bara på att göra spelet kul. Men efter det har vi massor planerat, åskådarläge, moderatorläge, turneringsläge. Funktioner som uppmuntrar tävling. Även matcher där den ena spelaren inte har något övertag i form av mer erfarenhetspoäng eller liknande, där spelplanen är jämn och bäddad för den sortens tävling. Vi vill göra allt vi kan för att främja esport, men inser att det i slutändan är esportarna som väljer vilka titlar de tycker passar formatet.

Kommer det finnas full motion video?
”Inte för Generals. Men allt är möjligt när vi kommer till Red Alert och Tiberian Wars.”