Intryck

Förhandstitt: Killzone Mercenary (PS Vita)

Häromdagen fick jag hem en previewkod till det nya Killzonespelet som kommer till Vita i höst och blev riktigt besviken när jag startade upp det. Inte för att spelet är fult, eller har dåliga kontroller eller ens för att storyn suger utan för att det bara innehöll ett uppdrag. Jag hade väldigt gärna spelat mer.

Spelet börjar med en kort introduktion om vad som hänt tidigare och har man spelat de tidigare spelen så lär man nog inte ha några problem att hänga med, men jag som inte hunnit med ett enda Killzonespel ännu blev rätt förvirrad. Spelet utspelar sig 2 år efter att man besegrat Helghast-armén på jorden och nu ska man ta striden till Helghan, helghasternas hemplanet. Man spelar en legosoldat vid namn Danner och i det första uppdraget ska man förstöra Helghans luftförsvar så att ISA kan landa på Helghan och starta invasionen.

Kontrollerna tycker jag fungerar lika bra på Vitan som valfritt FPS på PS3
För allt som man gör i spelet får man pengar: skjuter man en helghast får man en viss summa och skjuter man huvudskott får man mer. Dessutom får man bonuspengar om man uppnår vissa parametrar såsom att inte bli upptäckt under en hel sektion. Dessa pengar använder man sedan för att uppgradera sina vapen och sitt kropps-skydd eller fylla på sin ammunition.

Kontrollerna tycker jag fungerar lika bra på Vitan som valfritt FPS på PS3 och vill man använda gyrot för att sikta så är det lätt att fixa i inställningarna, men det går precis lika bra att bara använda sig av de analoga spakarna. Pekskärmen används som alternativ när man plockar upp ammunition, trycker på knappar och när man ska göra ett “melee-kill”. Dessutom används den huvudsakligen när man hackar.

Eftersom detta bara är en smakprov av spelet så finns det inte mycket mer jag kan kommentera, men jag gillar det lilla jag fått spela.

Killzone Mercenary släpps 4/9 2013

 

 

Skriv en kommentar