Gästkrönika

Liten ansträngning, stor utdelning

Nu när Playstation Plus-tjänsten är på vippen att även inkludera Playstation 4 gjorde Sony något jag knappt trodde de skulle göra och för det är de värda en liten eloge.

Playstation Plus är en riktigt imponerande tjänst. Visst var vi skeptiska i början men den konstanta strömmen av rabatter, olika typer av erbjudanden, tillgång till beta-versioner och framförallt den s.k. Instant Game Collection-tjänstens ståtliga bibliotek av spel har fått många av tvivlarna på fall. Det är dessutom en samling spel som inte är särskilt gamla. Några är kanske två år medan en stor andel knappt har ett år på nacken. Exakt hur Sony lyckas övertyga utgivare och utvecklare att stöda denna tjänst kan man fråga sig men någonstans måste det troligen uppstå en vinst.

Microsoft har tappat fingret från pulsen och erbjuder fyra till sex år gamla spel
Under årets E3 presenterade Microsoft sin egen motsvarighet till Playstation Plus som redan ingår i deras existerande guldmedlemskap. Det som förvånade många var att Microsoft helt tappat bort fingret från pulsen och erbjöd spel som Halo 3 och Assassin’s Creed 2. Det är spel som är fyra till sex år gamla! Nu i september dök Rainbow Six Vegas upp, ett spel som släpptes 2006. Kan Sony borde även en plattformshållare av Microsofts dignitet leverera mer aktuella upplevelser till sina prenumeranter. Det känns som att Microsoft inte ens försöker trots att de har ett enormt arkiv med spel. Nu är det dock inte min mening att kritisera deras efterapning utan jag ville mest belysa och uppmärksamma att även denna tjänst finns, samt hur olika filosofier de två företagen verka ha kring hur en sådan tjänst skall fungera.

Hos Sony Computer Entertainment spänner Playstation Plus-tjänsten över samtliga Playstation-plattformar vilket i dagsläget innefattar Playstation 3 och Playstation Vita. Fast nu är det bara en och en halv månad kvar till även Playstation 4 sällar sig till familjen. Något många därmed undrade över var hur Sony skulle hantera övergången till Playstation 4 med Plus-tjänsten. Det finns ju inga äldre spel, hur skall de då kunna erbjuda något “gratis”? Kommer tjänsten fungera annorlunda från början?

Sony överraskade mig positivt i början av sommaren

DRIVECLUB_GC_03_1377021465_1Sony överraskade mig positivt i början av sommaren när de berättade att PS4-exklusiva Driveclub skulle ges ut i en specialversion till samtliga Playstation Plus-medlemmar. Det må inte vara fullversionen men det är åtminstone något, ett tecken från Sonys sida att de försöker och gör sitt bästa för att skapa värde åt tjänsten redan från dag ett. Sony vet att den ses som något positivt så de verkar vara inställda på att låta det fortsätta vara på det viset.

resogun-promoNågra månader senare i Köln inträffade Gamescom 2013 och det var då jag såg hur Sony, med otroligt enkla medel, plötsligt kunde tillgodoräkna sig enorma mängder goodwill från både prenumeranter och spelare i allmänhet. Det avslöjades nämligen att även Stardust HD-utvecklaren Housemarques nya spel, Resogun, kommer att delas ut gratis till alla Playstation Plus-prenumeranter. Detta betyder att man som tidig och nybliven PS4-ägare omedelbart kan se fram emot några fria spel och allt det kostar är årsavgiften för Playstation Plus, som man ändå med glädje betalar.

Det är en otroligt smart strategi från Sonys sida. Men det som gör det riktigt slugt är hur lite det förmodligen kostar dem att få all denna positiva buzz. Gör det något att tjänsten inte omedelbart kan erbjuda fullgoda retail-spel? Inte direkt. Det kommer säkert i sinom tid. Det här är hur som helst en otroligt bra start. Genom att gå till indieutvecklare och be dem bli delaktiga i tidiga Playstation Plus-kampanjer för PS4 har Sony skaffat sig en väldigt effektiv och lovande goodwill-motor som förhoppningsvis och troligtvis kommer fortsätta att ge.

KazIndie4Vi kan föreställa oss att Sony erbjudit dessa mindre studior och individuella utvecklare en fast och förhoppningsvis generös summa pengar för att de skall gå med på att deras sprillans nya PS4-spel skall bli gratis på Playstation Plus, så att tiotusentals spelare kan ladda ner spelen så fort de kommer hem med sin nya konsol. Så länge summan som Sony erbjuder ersätter utvecklarnas eventuella bortfall finns det inte direkt några problem. Dessutom är det min gissning att detta ger indieutvecklarna väldigt prominent marknadsföring. Det blir en slags motsvarighet till Summer of Arcade på Xbox, fast året om.

Om Sonys kompensation garanterar att indieutvecklare kan fortsätta med det de gör finns det inga skäl att tacka nej
Utvecklarna får kompensation och synlighet, och vad kostade det egentligen Sony i långa loppet för att få otroligt mycket goodwill från konsumenterna och nya eventuella prenumeranter? Antagligen väldigt lite. För det kostar bara en fraktion att charma indiesektorn i jämförelse med att knyta till sig en stor utgivares produktion för mångmiljonbelopp. En indieutvecklare blir antagligen mer än nöjd om de rättvist kompenseras, får något för mödan och en garanti om att de kan börja arbeta på sitt nästa projekt. Om Sonys kompensation garanterar att de kan fortsätta med det de gör och inte utsätter dem för risker finns det inga större skäl för mindre utvecklare att tacka nej till en sådan möjlighet.

Kostnad: låg
Utdelning: stor

Vi talar som sagt kanske inte om särskilt stor ekonomisk vinning men när det kommer till att roffa åt sig mindshare och goodwill bland spelare är detta ett briljant sätt att gå tillväga under lanseringsfönstret av sin nya konsol. Medan man väntar på att retail-nyheterna kommer ner i pris och kan börja erbjudas på samma vis som de gör i dag på Plus-tjänsten så tillhandahar man den här möjligheten. För min del får Sony gärna fortsätta med initiativet även efteråt då det gagnar alla.

Sony får goodwill, indieutvecklarna får exponering och spelarna får spel. Det låter som en win/win/win i mina öron. Hur kan man vara emot det?

Text av Alexander Cederholm

1002876_10153115736450515_1272353147_n Alexander Cederholm har ägnat 12 år, en tredjedel av sitt liv, åt att skriva och tycka till om spel, industrin och kulturen omkring. Inget får Alex mer pepp än givande spelkonversation eller när han finner en artikel med nya unika infallsvinklar. Ni hittar honom nu för tiden på Pausat.com och kan följa honom på Twitter där han heter @Dogma_

Kommentarer

  1. NuYu skriver:

    Bästa tjänsten. Jag borde nog egentligen inte tala högt om det här men tack vare PS Plus köper jag knappt spel längre, bortsett från indietitlar. Som jag köper på rea. Fast så är jag ju arbetslös också så vad gör en inte.

  2. Michel skriver:

    Sony är ett komplicerat företag, i mångas ögon ett alltför ”spretigt” företag med alltför många ansikten/produkter. Det är också ett företag som nästan helt är beroende av export. Om yenen är för stark så går företaget med flera miljarder $ minus per kvartal, försvagas yenen (genom t ex statliga åtgärder) så går företaget några miljoner $ plus. Japan och Sverige liknar varandra här (exportberoende).

    Jag skulle gissa att den vinst man gör i och med PS 4 och de tjänster du talar om främst gäller goodwill. Den vanliga affärsmodellen för en spelkonsol är ju som vi vet att sälja maskinerna med förlust (åtminstone för de första åren efter lanseringen, innan det sker en teknisk utveckling som håller tillverkningskostnaderna nere) och att kompensera förlusten genom att ta en andel av försäljningen av varje spel.

    När det gäller Microsoft (facepalm), ja, vad ska man säga – deras betoning på möjligheterna att med XBO kunna strömma filmer, se (och spela) live TV, skypa, surfa etc. kan vara ett tecken på att Microsoft tror att spelkonsolen är dömd att försvinna (pga av utvecklingen av mobila spel och att konsolerna har svårt att ligga steget före prestandan på en vanlig pc). För varje generation konsoler blir grafikens förbättring mindre dramatisk. Detta betyder att konsolmakarna måste övertyga gamers att uppgradera på andra sätt. Den generella tekno-aptiten som finns i de rika länderna räcker väl för att folk ska köpa dem.

    På sikt är det väl (lite som du säger) själva speltjänsterna som kommer att avgöra hur gamervärlden (inte minst indieutvecklarna)väljer. Och jag tror du har rätt i att Sony kommer att vinna i längden om inte Microsoft spottar upp sig lite. Min egen förhandsbokade XBO kommer ju inte förrän nästa år, men Microsoft har lovat mig att skicka med ett nytt spel när den väl kommer. Jag hoppas det inte blir Ass Creed IV.
    Bra text Alexander, vill jag också säga. 

  3. Jag tycker att det är en fungerande lösning på vad jag tror är ett ganska stort problem för Sony. PS Plus har, på PS3 och Vita, bara varit grädde på moset. Det är det som gjort det så populärt och låtit Sony bygga upp så mycket goodwill. Microsofts Xbox Live-prenumeration har ju i stället varit helt grundläggande för att kunna ta del av spels onlinefunktioner, och allt grädde på moset har där varit fullkomligt sekundärt.

    Nu med PS4:an kommer Sony att gå över till Microsofts modell, med en prenumerationstjänst på onlinemöjligheterna, och detta utan, som du säger, något som helst spelbibliotek att erbjuda “gratis” som plåster på såren. Jag är inte riktigt lika positivt inställd till deras indieflörtande som du är, åtminstone inte sett till dess betydelse för PS Plus-tjänsten. Jag tror att Sony står inför en potentiellt snårig invänjningsperiod där de får hoppas att deras mest lojala fans står ut med en tjänst som låser mer saker samtidigt som det (i början) inte erbjuder lika mycket som tidigare.

    Nu tror jag att PS Plus-tjänsten har så mycket goodwill från slutet av den här generationen att folk litar på att den kommer att ge värde för pengarna, men det är ändå en knepig sits för Sony. Jag vet inte vilka olika bundles det finns för konsolen, men jag skulle nästan ge folk några månader gratis PS Plus för att se till att folk ändå är online i början även om de inte vill betala för tjänsten.

    Jag tror faktiskt att Microsoft kan sitta i ett sorts guldläge inför nästa generation, i just den här frågan, om de sköter sina kort rätt. De bet trots allt i kula den här generationen och även om folk mumlar irriterat hela tiden är det på det stora hela ändå accepterat att betala för internetfunktionerna. Vad jag menar är att Microsoft har möjligheten att implementera alla fördelar med Sonys system, medan Sony tvingas implementera alla baksidor med Microsofts. Det ska inte mycket till för att uppfattningen blir att Microsofts tjänst blir bättre medan Sonys blir sämre nästa generation.

    Men hittills tycker jag inte att Microsoft verkat sköta sina kort alls. På något sätt. Så det känns onekligen som att Sony fortfarande är i förarsätet inför nästa generation.

  4. Nidde skriver:

    Jag börjar definitivt låta som en Steam-fanboy, men Valve har flertalet gånger visat att det finns ett annat sätt att göra business än vad utgivarna har gjort tidigare. En läxa som EA verkar oerhört ovilliga att lära sig ens när de startade upp en “konkurrerande” tjänst.
    Vad som har demonstrerats är att värde, erbjudanden och good-will leder till nöjda och trogna kunder. Och inte bara det, utan även högre intäkter. Alltså inte bara att fler exemplar säljs till ett lägre pris, utan att INTÄKTERNA har ökat enormt med denna strategi. Det vi ser nu tror jag är Sony som faktiskt har tagit del av sin hemläxa och försöker göra sin egen version av den modell som Valve har presenterat.

    Däremot får man ju inte glömma att tacka Microsoft för de valen som de har gjort, för de har testat marknaden på ett sådant enormt sätt att vi idag har faktiska mätpunkter på sådant som endast varit spekulationer tidigare.

  5. Michel skriver:

    @Nidde: Du har nästan rätt (Steam fanboy eller inte), om än med vissa reservationer. Valve har blivit ett ganska malligt företag tycker jag. De har lyckats fantastiskt med intäkterna som du säger, ja, de har också med sin tjänst Steam lyckats skapa en lösning på problemet med piratkopieringen och därmed lockat till sig fantastiskt många producenter. Alla är lyckliga, utom jag.

    Nu har Valve övergått till Linux och vill att alla spelutvecklare ska gå samma väg, köpa eller skapa en ny apparat och en fullständigt befängd kontroll och man har, sen länge sen, övergivit konsolspelarna som väl utgör mer än hälften av spelarna och fortfarande har man inte besvarat den enkla frågan: VAR I H-E ÄR HALF-LIFE 3!? Jag lyssnar inte på Valve förrän de svarat på den här frågan.;-)

Skriv en kommentar