Nu nÀr Playstation Plus-tjÀnsten Àr pÄ vippen att Àven inkludera Playstation 4 gjorde Sony nÄgot jag knappt trodde de skulle göra och för det Àr de vÀrda en liten eloge.

Playstation Plus Àr en riktigt imponerande tjÀnst. Visst var vi skeptiska i början men den konstanta strömmen av rabatter, olika typer av erbjudanden, tillgÄng till beta-versioner och framförallt den s.k. Instant Game Collection-tjÀnstens stÄtliga bibliotek av spel har fÄtt mÄnga av tvivlarna pÄ fall. Det Àr dessutom en samling spel som inte Àr sÀrskilt gamla. NÄgra Àr kanske tvÄ Är medan en stor andel knappt har ett Är pÄ nacken. Exakt hur Sony lyckas övertyga utgivare och utvecklare att stöda denna tjÀnst kan man frÄga sig men nÄgonstans mÄste det troligen uppstÄ en vinst.

Microsoft har tappat fingret frÄn pulsen och erbjuder fyra till sex Är gamla spel
Under Ă„rets E3 presenterade Microsoft sin egen motsvarighet till Playstation Plus som redan ingĂ„r i deras existerande guldmedlemskap. Det som förvĂ„nade mĂ„nga var att Microsoft helt tappat bort fingret frĂ„n pulsen och erbjöd spel som Halo 3 och Assassin’s Creed 2. Det Ă€r spel som Ă€r fyra till sex Ă„r gamla! Nu i september dök Rainbow Six Vegas upp, ett spel som slĂ€pptes 2006. Kan Sony borde Ă€ven en plattformshĂ„llare av Microsofts dignitet leverera mer aktuella upplevelser till sina prenumeranter. Det kĂ€nns som att Microsoft inte ens försöker trots att de har ett enormt arkiv med spel. Nu Ă€r det dock inte min mening att kritisera deras efterapning utan jag ville mest belysa och uppmĂ€rksamma att Ă€ven denna tjĂ€nst finns, samt hur olika filosofier de tvĂ„ företagen verka ha kring hur en sĂ„dan tjĂ€nst skall fungera.

Hos Sony Computer Entertainment spĂ€nner Playstation Plus-tjĂ€nsten över samtliga Playstation-plattformar vilket i dagslĂ€get innefattar Playstation 3 och Playstation Vita. Fast nu Ă€r det bara en och en halv mĂ„nad kvar till Ă€ven Playstation 4 sĂ€llar sig till familjen. NĂ„got mĂ„nga dĂ€rmed undrade över var hur Sony skulle hantera övergĂ„ngen till Playstation 4 med Plus-tjĂ€nsten. Det finns ju inga Ă€ldre spel, hur skall de dĂ„ kunna erbjuda nĂ„got ”gratis”? Kommer tjĂ€nsten fungera annorlunda frĂ„n början?

Sony överraskade mig positivt i början av sommaren

DRIVECLUB_GC_03_1377021465_1Sony överraskade mig positivt i början av sommaren nÀr de berÀttade att PS4-exklusiva Driveclub skulle ges ut i en specialversion till samtliga Playstation Plus-medlemmar. Det mÄ inte vara fullversionen men det Àr Ätminstone nÄgot, ett tecken frÄn Sonys sida att de försöker och gör sitt bÀsta för att skapa vÀrde Ät tjÀnsten redan frÄn dag ett. Sony vet att den ses som nÄgot positivt sÄ de verkar vara instÀllda pÄ att lÄta det fortsÀtta vara pÄ det viset.

resogun-promoNÄgra mÄnader senare i Köln intrÀffade Gamescom 2013 och det var dÄ jag sÄg hur Sony, med otroligt enkla medel, plötsligt kunde tillgodorÀkna sig enorma mÀngder goodwill frÄn bÄde prenumeranter och spelare i allmÀnhet. Det avslöjades nÀmligen att Àven Stardust HD-utvecklaren Housemarques nya spel, Resogun, kommer att delas ut gratis till alla Playstation Plus-prenumeranter. Detta betyder att man som tidig och nybliven PS4-Àgare omedelbart kan se fram emot nÄgra fria spel och allt det kostar Àr Ärsavgiften för Playstation Plus, som man ÀndÄ med glÀdje betalar.

Det Àr en otroligt smart strategi frÄn Sonys sida. Men det som gör det riktigt slugt Àr hur lite det förmodligen kostar dem att fÄ all denna positiva buzz. Gör det nÄgot att tjÀnsten inte omedelbart kan erbjuda fullgoda retail-spel? Inte direkt. Det kommer sÀkert i sinom tid. Det hÀr Àr hur som helst en otroligt bra start. Genom att gÄ till indieutvecklare och be dem bli delaktiga i tidiga Playstation Plus-kampanjer för PS4 har Sony skaffat sig en vÀldigt effektiv och lovande goodwill-motor som förhoppningsvis och troligtvis kommer fortsÀtta att ge.

KazIndie4Vi kan förestÀlla oss att Sony erbjudit dessa mindre studior och individuella utvecklare en fast och förhoppningsvis generös summa pengar för att de skall gÄ med pÄ att deras sprillans nya PS4-spel skall bli gratis pÄ Playstation Plus, sÄ att tiotusentals spelare kan ladda ner spelen sÄ fort de kommer hem med sin nya konsol. SÄ lÀnge summan som Sony erbjuder ersÀtter utvecklarnas eventuella bortfall finns det inte direkt nÄgra problem. Dessutom Àr det min gissning att detta ger indieutvecklarna vÀldigt prominent marknadsföring. Det blir en slags motsvarighet till Summer of Arcade pÄ Xbox, fast Äret om.

Om Sonys kompensation garanterar att indieutvecklare kan fortsÀtta med det de gör finns det inga skÀl att tacka nej
Utvecklarna fÄr kompensation och synlighet, och vad kostade det egentligen Sony i lÄnga loppet för att fÄ otroligt mycket goodwill frÄn konsumenterna och nya eventuella prenumeranter? Antagligen vÀldigt lite. För det kostar bara en fraktion att charma indiesektorn i jÀmförelse med att knyta till sig en stor utgivares produktion för mÄngmiljonbelopp. En indieutvecklare blir antagligen mer Àn nöjd om de rÀttvist kompenseras, fÄr nÄgot för mödan och en garanti om att de kan börja arbeta pÄ sitt nÀsta projekt. Om Sonys kompensation garanterar att de kan fortsÀtta med det de gör och inte utsÀtter dem för risker finns det inga större skÀl för mindre utvecklare att tacka nej till en sÄdan möjlighet.

Kostnad: lÄg
Utdelning: stor

Vi talar som sagt kanske inte om sÀrskilt stor ekonomisk vinning men nÀr det kommer till att roffa Ät sig mindshare och goodwill bland spelare Àr detta ett briljant sÀtt att gÄ tillvÀga under lanseringsfönstret av sin nya konsol. Medan man vÀntar pÄ att retail-nyheterna kommer ner i pris och kan börja erbjudas pÄ samma vis som de gör i dag pÄ Plus-tjÀnsten sÄ tillhandahar man den hÀr möjligheten. För min del fÄr Sony gÀrna fortsÀtta med initiativet Àven efterÄt dÄ det gagnar alla.

Sony fÄr goodwill, indieutvecklarna fÄr exponering och spelarna fÄr spel. Det lÄter som en win/win/win i mina öron. Hur kan man vara emot det?

Text av Alexander Cederholm

1002876_10153115736450515_1272353147_n Alexander Cederholm har Àgnat 12 Är, en tredjedel av sitt liv, Ät att skriva och tycka till om spel, industrin och kulturen omkring. Inget fÄr Alex mer pepp Àn givande spelkonversation eller nÀr han finner en artikel med nya unika infallsvinklar. Ni hittar honom nu för tiden pÄ Pausat.com och kan följa honom pÄ Twitter dÀr han heter @Dogma_