Nu nÀr Playstation Plus-tjÀnsten Àr pÄ vippen att Àven inkludera Playstation 4 gjorde Sony nÄgot jag knappt trodde de skulle göra och för det Àr de vÀrda en liten eloge.
Playstation Plus Àr en riktigt imponerande tjÀnst. Visst var vi skeptiska i början men den konstanta strömmen av rabatter, olika typer av erbjudanden, tillgÄng till beta-versioner och framförallt den s.k. Instant Game Collection-tjÀnstens stÄtliga bibliotek av spel har fÄtt mÄnga av tvivlarna pÄ fall. Det Àr dessutom en samling spel som inte Àr sÀrskilt gamla. NÄgra Àr kanske tvÄ Är medan en stor andel knappt har ett Är pÄ nacken. Exakt hur Sony lyckas övertyga utgivare och utvecklare att stöda denna tjÀnst kan man frÄga sig men nÄgonstans mÄste det troligen uppstÄ en vinst.
Hos Sony Computer Entertainment spĂ€nner Playstation Plus-tjĂ€nsten över samtliga Playstation-plattformar vilket i dagslĂ€get innefattar Playstation 3 och Playstation Vita. Fast nu Ă€r det bara en och en halv mĂ„nad kvar till Ă€ven Playstation 4 sĂ€llar sig till familjen. NĂ„got mĂ„nga dĂ€rmed undrade över var hur Sony skulle hantera övergĂ„ngen till Playstation 4 med Plus-tjĂ€nsten. Det finns ju inga Ă€ldre spel, hur skall de dĂ„ kunna erbjuda nĂ„got ”gratis”? Kommer tjĂ€nsten fungera annorlunda frĂ„n början?
Sony överraskade mig positivt i början av sommaren nÀr de berÀttade att PS4-exklusiva Driveclub skulle ges ut i en specialversion till samtliga Playstation Plus-medlemmar. Det mÄ inte vara fullversionen men det Àr Ätminstone nÄgot, ett tecken frÄn Sonys sida att de försöker och gör sitt bÀsta för att skapa vÀrde Ät tjÀnsten redan frÄn dag ett. Sony vet att den ses som nÄgot positivt sÄ de verkar vara instÀllda pÄ att lÄta det fortsÀtta vara pÄ det viset.
NÄgra mÄnader senare i Köln intrÀffade Gamescom 2013 och det var dÄ jag sÄg hur Sony, med otroligt enkla medel, plötsligt kunde tillgodorÀkna sig enorma mÀngder goodwill frÄn bÄde prenumeranter och spelare i allmÀnhet. Det avslöjades nÀmligen att Àven Stardust HD-utvecklaren Housemarques nya spel, Resogun, kommer att delas ut gratis till alla Playstation Plus-prenumeranter. Detta betyder att man som tidig och nybliven PS4-Àgare omedelbart kan se fram emot nÄgra fria spel och allt det kostar Àr Ärsavgiften för Playstation Plus, som man ÀndÄ med glÀdje betalar.
Det Àr en otroligt smart strategi frÄn Sonys sida. Men det som gör det riktigt slugt Àr hur lite det förmodligen kostar dem att fÄ all denna positiva buzz. Gör det nÄgot att tjÀnsten inte omedelbart kan erbjuda fullgoda retail-spel? Inte direkt. Det kommer sÀkert i sinom tid. Det hÀr Àr hur som helst en otroligt bra start. Genom att gÄ till indieutvecklare och be dem bli delaktiga i tidiga Playstation Plus-kampanjer för PS4 har Sony skaffat sig en vÀldigt effektiv och lovande goodwill-motor som förhoppningsvis och troligtvis kommer fortsÀtta att ge.
Vi kan förestÀlla oss att Sony erbjudit dessa mindre studior och individuella utvecklare en fast och förhoppningsvis generös summa pengar för att de skall gÄ med pÄ att deras sprillans nya PS4-spel skall bli gratis pÄ Playstation Plus, sÄ att tiotusentals spelare kan ladda ner spelen sÄ fort de kommer hem med sin nya konsol. SÄ lÀnge summan som Sony erbjuder ersÀtter utvecklarnas eventuella bortfall finns det inte direkt nÄgra problem. Dessutom Àr det min gissning att detta ger indieutvecklarna vÀldigt prominent marknadsföring. Det blir en slags motsvarighet till Summer of Arcade pÄ Xbox, fast Äret om.
Kostnad: lÄg
Utdelning: stor
Vi talar som sagt kanske inte om sÀrskilt stor ekonomisk vinning men nÀr det kommer till att roffa Ät sig mindshare och goodwill bland spelare Àr detta ett briljant sÀtt att gÄ tillvÀga under lanseringsfönstret av sin nya konsol. Medan man vÀntar pÄ att retail-nyheterna kommer ner i pris och kan börja erbjudas pÄ samma vis som de gör i dag pÄ Plus-tjÀnsten sÄ tillhandahar man den hÀr möjligheten. För min del fÄr Sony gÀrna fortsÀtta med initiativet Àven efterÄt dÄ det gagnar alla.
Sony fÄr goodwill, indieutvecklarna fÄr exponering och spelarna fÄr spel. Det lÄter som en win/win/win i mina öron. Hur kan man vara emot det?
Text av Alexander Cederholm
![]() |
Alexander Cederholm har Àgnat 12 Är, en tredjedel av sitt liv, Ät att skriva och tycka till om spel, industrin och kulturen omkring. Inget fÄr Alex mer pepp Àn givande spelkonversation eller nÀr han finner en artikel med nya unika infallsvinklar. Ni hittar honom nu för tiden pÄ Pausat.com och kan följa honom pÄ Twitter dÀr han heter @Dogma_ |
BÀsta tjÀnsten. Jag borde nog egentligen inte tala högt om det hÀr men tack vare PS Plus köper jag knappt spel lÀngre, bortsett frÄn indietitlar. Som jag köper pÄ rea. Fast sÄ Àr jag ju arbetslös ocksÄ sÄ vad gör en inte.
Sony Ă€r ett komplicerat företag, i mĂ„ngas ögon ett alltför âspretigtâ företag med alltför mĂ„nga ansikten/produkter. Det Ă€r ocksĂ„ ett företag som nĂ€stan helt Ă€r beroende av export. Om yenen Ă€r för stark sĂ„ gĂ„r företaget med flera miljarder $ minus per kvartal, försvagas yenen (genom t ex statliga Ă„tgĂ€rder) sĂ„ gĂ„r företaget nĂ„gra miljoner $ plus. Japan och Sverige liknar varandra hĂ€r (exportberoende).
Jag skulle gissa att den vinst man gör i och med PS 4 och de tjÀnster du talar om frÀmst gÀller goodwill. Den vanliga affÀrsmodellen för en spelkonsol Àr ju som vi vet att sÀlja maskinerna med förlust (Ätminstone för de första Ären efter lanseringen, innan det sker en teknisk utveckling som hÄller tillverkningskostnaderna nere) och att kompensera förlusten genom att ta en andel av försÀljningen av varje spel.
NĂ€r det gĂ€ller Microsoft (facepalm), ja, vad ska man sĂ€ga â deras betoning pĂ„ möjligheterna att med XBO kunna strömma filmer, se (och spela) live TV, skypa, surfa etc. kan vara ett tecken pĂ„ att Microsoft tror att spelkonsolen Ă€r dömd att försvinna (pga av utvecklingen av mobila spel och att konsolerna har svĂ„rt att ligga steget före prestandan pĂ„ en vanlig pc). För varje generation konsoler blir grafikens förbĂ€ttring mindre dramatisk. Detta betyder att konsolmakarna mĂ„ste övertyga gamers att uppgradera pĂ„ andra sĂ€tt. Den generella tekno-aptiten som finns i de rika lĂ€nderna rĂ€cker vĂ€l för att folk ska köpa dem.
PÄ sikt Àr det vÀl (lite som du sÀger) sjÀlva speltjÀnsterna som kommer att avgöra hur gamervÀrlden (inte minst indieutvecklarna)vÀljer. Och jag tror du har rÀtt i att Sony kommer att vinna i lÀngden om inte Microsoft spottar upp sig lite. Min egen förhandsbokade XBO kommer ju inte förrÀn nÀsta Är, men Microsoft har lovat mig att skicka med ett nytt spel nÀr den vÀl kommer. Jag hoppas det inte blir Ass Creed IV.
Bra text Alexander, vill jag ocksĂ„ sĂ€ga. ï
Jag tycker att det Àr en fungerande lösning pÄ vad jag tror Àr ett ganska stort problem för Sony. PS Plus har, pÄ PS3 och Vita, bara varit grÀdde pÄ moset. Det Àr det som gjort det sÄ populÀrt och lÄtit Sony bygga upp sÄ mycket goodwill. Microsofts Xbox Live-prenumeration har ju i stÀllet varit helt grundlÀggande för att kunna ta del av spels onlinefunktioner, och allt grÀdde pÄ moset har dÀr varit fullkomligt sekundÀrt.
Nu med PS4:an kommer Sony att gĂ„ över till Microsofts modell, med en prenumerationstjĂ€nst pĂ„ onlinemöjligheterna, och detta utan, som du sĂ€ger, nĂ„got som helst spelbibliotek att erbjuda ”gratis” som plĂ„ster pĂ„ sĂ„ren. Jag Ă€r inte riktigt lika positivt instĂ€lld till deras indieflörtande som du Ă€r, Ă„tminstone inte sett till dess betydelse för PS Plus-tjĂ€nsten. Jag tror att Sony stĂ„r inför en potentiellt snĂ„rig invĂ€njningsperiod dĂ€r de fĂ„r hoppas att deras mest lojala fans stĂ„r ut med en tjĂ€nst som lĂ„ser mer saker samtidigt som det (i början) inte erbjuder lika mycket som tidigare.
Nu tror jag att PS Plus-tjÀnsten har sÄ mycket goodwill frÄn slutet av den hÀr generationen att folk litar pÄ att den kommer att ge vÀrde för pengarna, men det Àr ÀndÄ en knepig sits för Sony. Jag vet inte vilka olika bundles det finns för konsolen, men jag skulle nÀstan ge folk nÄgra mÄnader gratis PS Plus för att se till att folk ÀndÄ Àr online i början Àven om de inte vill betala för tjÀnsten.
Jag tror faktiskt att Microsoft kan sitta i ett sorts guldlÀge inför nÀsta generation, i just den hÀr frÄgan, om de sköter sina kort rÀtt. De bet trots allt i kula den hÀr generationen och Àven om folk mumlar irriterat hela tiden Àr det pÄ det stora hela ÀndÄ accepterat att betala för internetfunktionerna. Vad jag menar Àr att Microsoft har möjligheten att implementera alla fördelar med Sonys system, medan Sony tvingas implementera alla baksidor med Microsofts. Det ska inte mycket till för att uppfattningen blir att Microsofts tjÀnst blir bÀttre medan Sonys blir sÀmre nÀsta generation.
Men hittills tycker jag inte att Microsoft verkat sköta sina kort alls. PÄ nÄgot sÀtt. SÄ det kÀnns onekligen som att Sony fortfarande Àr i förarsÀtet inför nÀsta generation.
Jag börjar definitivt lĂ„ta som en Steam-fanboy, men Valve har flertalet gĂ„nger visat att det finns ett annat sĂ€tt att göra business Ă€n vad utgivarna har gjort tidigare. En lĂ€xa som EA verkar oerhört ovilliga att lĂ€ra sig ens nĂ€r de startade upp en ”konkurrerande” tjĂ€nst.
Vad som har demonstrerats Ă€r att vĂ€rde, erbjudanden och good-will leder till nöjda och trogna kunder. Och inte bara det, utan Ă€ven högre intĂ€kter. AlltsĂ„ inte bara att fler exemplar sĂ€ljs till ett lĂ€gre pris, utan att INTĂKTERNA har ökat enormt med denna strategi. Det vi ser nu tror jag Ă€r Sony som faktiskt har tagit del av sin hemlĂ€xa och försöker göra sin egen version av den modell som Valve har presenterat.
DÀremot fÄr man ju inte glömma att tacka Microsoft för de valen som de har gjort, för de har testat marknaden pÄ ett sÄdant enormt sÀtt att vi idag har faktiska mÀtpunkter pÄ sÄdant som endast varit spekulationer tidigare.
@Nidde: Du har nÀstan rÀtt (Steam fanboy eller inte), om Àn med vissa reservationer. Valve har blivit ett ganska malligt företag tycker jag. De har lyckats fantastiskt med intÀkterna som du sÀger, ja, de har ocksÄ med sin tjÀnst Steam lyckats skapa en lösning pÄ problemet med piratkopieringen och dÀrmed lockat till sig fantastiskt mÄnga producenter. Alla Àr lyckliga, utom jag.
Nu har Valve övergĂ„tt till Linux och vill att alla spelutvecklare ska gĂ„ samma vĂ€g, köpa eller skapa en ny apparat och en fullstĂ€ndigt befĂ€ngd kontroll och man har, sen lĂ€nge sen, övergivit konsolspelarna som vĂ€l utgör mer Ă€n hĂ€lften av spelarna och fortfarande har man inte besvarat den enkla frĂ„gan: VAR I H-E ĂR HALF-LIFE 3!? Jag lyssnar inte pĂ„ Valve förrĂ€n de svarat pĂ„ den hĂ€r frĂ„gan.;-)