Svampriket kommer detta Är inte behandla GOTY som vi gjort tidigare. Vi vill vÀnta till Äret Àr slut innan vi bestÀmmer oss för vad som var bÀst, sÀmst eller skÀggigast. DÀrför lÀgger vi istÀllet fokus pÄ vÄra Fredagslistor, dÀr vi gemensamt skriver om 2013, fyra fredagar framöver.

I den andra listan fokuserar vi pĂ„ de som förtjĂ€nar en stor facepalm, av en, annan eller flera anledningar. Damer, herrar och alla dĂ€remellan; hĂ€r Ă€r ”Årets Fuck-ups”.

petterGamereactor lyckades stÀlla till med inte bara en utan tvÄ relativt tilltagna skandaler (ni kanske minns vÄrt svar till en av dem?) under Äret, men vi kÀnde att en fick rÀcka pÄ den hÀr listan. Och dÄ blev det sÄklart BögbyrÄnbrÄket. Inför Pridefestivalen passade PressbyrÄn pÄ att byta namn pÄ ett antal av sina butiker, till bland annat BögbyrÄn. NÄgot som stack i ögonen pÄ Gamereactors chefredaktör Petter Hegevall, som skrev det följande pÄ sin blogg:

”Mer uppmĂ€rksamhet Ă„t Pride och Sveriges queer community? RĂ€cker det inte med de 100% som de redan skriker till sig tack vare festivaler, parader, nationella kampanjer, kroniska mediavrĂ„l om diskriminering och annat? Jag har verkligen ingenting emot de som hellre vill gosa med partners av samma kön, men detta Ă€r ju bara sĂ„ urbota larvigt att jag nĂ€stan storknar. PressbyrĂ„n borde verkligen fundera pĂ„ att byta ut sin PR-chef.”

Ett minst sagt problematiskt uttalande, inte minst frÄn en person med en sÄ stor lÀsarskara. Reaktionen lÀt sÄklart inte vÀnta pÄ sig och kritikerna var mÄnga. Före detta GR-skribenter skrev att de var glada att inte lÀngre vara en del av redaktionen och Twitter bubblade. Det hela gick sÄ lÄngt att Petter sjÀlv skaffade ett Twitter-konto för en dag dÀr han vildsint slogs för sin heder mot alla de som kritiserade honom.

Det hela slutade med ett halvdant ursÀktsinlÀgg dÀr han berÀttade att han minsann kÀnde en bög som inte tagit illa upp. Han avslutade med att be alla som blivit krÀnkta om ursÀkt, men passade pÄ att flika in att det mest berodde pÄ att de inte hade tillrÀckligt med skinn pÄ nÀsan.

Classy.

/Linus

lineDivider_1
tidigaSimCity lanserades med buller och bÄng. NÄgra smÄ röster hördes om DRM-skydd och sÄnt tjafs men vad bryr sig EA om det nÀr det ska tjÀnas pengar? Men det dÀr DRM-skyddet visade sig tvinga spelet att vara online, hela tiden, Àven nÀr du spelar sjÀlv. SÄ vad hÀnder nÀr servrarna inte pallar trycket? Jo ingen kan spela spelet, förutom piraterna som plockat bort online-tvÄnget. Det hÀr tvingade fram en frÄga hos mÄnga recensenter; hur bedömer man ett spel man inte kommer in i?Spola fram bandet ett halvÄr och det Àr dags för Ärets potentiellt största spelslÀpp, GTAV. Köpte du spelet samma dag det slÀpptes kunde du ta del av det pÄ egen hand och en mÄnad senare öppnade Rockstar portarna för online-delen av spelet. Under den mÄnaden hade de flesta intresserade hunnit köpa spelet, klara kampanjen och byggt upp ett sug inför spel med andra. Rockstar hade jÀttefina datorer redo att ta emot alla spelare men de hade inte tÀnkt en grej, alla skulle ta sig igenom samma tutorial, samtidigt. Tydligen hade inte just tutorialen lastbalanserats för resultatet blev att knappt nÄgon kom igenom nÄlsögat för att nÄ det vackra strulfria Los Santos pÄ andra sidan.

Till sist var det dags för vÄr svenska stolthet, Battlefield 4. Krasher, strulande servrar, sparfiler som försvinner, halvfÀrdiga versioner som slÀpps till nextgen-konsoler. Katastrofen var total. Idag tvÄ mÄnader efter release har DICE en publik lista över topprioriterade buggar och dess status, de har öppet sagt att de slÀpper all annan utveckling tills spelet fungerar som det ska, de har haft flera tillfÀllen med dubbel XP och de har gett bort gratis vapen. Det Àr ganska tydligt att det Àr EA som Àr boven hÀr, spelet skulle ut till varje pris, eller sÄ Àr det DICE som inte kan hÄlla deadlines. Hur man Àn vill se pÄ det sÄ slÀpptes spelet för tidigt.För att dra en billiknelse sÄ Àr det som nÀr folk sitter med sina sommardÀck i december nÀr snön kommer och blir helt tagna pÄ sÀngen. För ingen kan ju tÀnka sig att det ska komma snö pÄ vintern och ingen kan ju tro att nÄn vill spela ens spel pÄ internet.

/Tobbe

lineDivider_1
blizzardMan kan tydligen komma undan med vilka uttalanden som helst, sÄ lÀnge man inte ska ger sig ut pÄ valturné som presidentkandidat. NÀr Nathan Grayson pÄ Rock, Paper, Shotgun intervjuade spelregissören Dustin Browder frÄn Blizzard uppstod en lÀtt obekvÀm stÀmning i slutet av intervjun. Varför? Grayson Àgnade tvÄ frÄgor Ät att ifrÄgasÀtta hur de stora online-spelen ofta lÄter sina kvinnliga karaktÀrer bli översexualiserade designmÀssigt. Samt att dessa karaktÀrer ofta stoppas in i ganska obehagliga sammanhang i spelens handling. VarpÄ Browder stoppar foten i munnen. GÄng pÄ gÄng pÄ gÄng. Och nÀr man inte tror han kan göra bort sig mer sÄ trycker han in fossingen dÀr en gÄng till. Vi vÀljer nÄgra citat:

”We’re not sending a message to anybody. We’re just making characters who look cool.”
”We’re not running for President.”
(Ă„terigen) ”We’re not sending a message. No one should look to our game for that.”

Vi hör dig, Browder, det du sÀger Àr att ni inte skickar ett budskap. Detta var sÄ viktigt att det skulle pÄpekas tvÄ gÄnger. Du sÀger Àven att sÄvida man inte ska kandidera till president sÄ kan man göra tÀmligen vad tusan man vill. Om inga andra spelföretag tar ansvar sÄ tÀnker minsann inte ni göra det heller! NÀr sen Grayson pÄpekar att sjÀlva poÀngen med dessa spel borde vara att alla ska kunna gÄ runt i dem och kÀnna sig starka och coola utan att bli objektifierade, och borde inte alla fÄ den chansen?
DĂ„ blir svaret:

”Uh-huh. Cool. Totally”.

Sen tar intervjutiden slut och Grayson ombeds att gÄ. Men innan ni i obalanserad och icke-rationell hysteri sliter av er era bh:ar (om Àn imaginÀra sÄdana) och ropar efter fackeltÄg och tvÄngskastreringar, sÄ mÄste vi ju faktiskt ocksÄ ta upp ett citatet som rÀddar Bowder och Blizzard frÄn skammens pÄle:

”But I’ll take the feedback. I think it’s very fair feedback.”

DÀr hör ni, de upprörda östrogensvallningarna i era kroppar Àr fullt rimliga, han sa ju sÄ sjÀlv! Den kritik vi vill dela med av oss kommer han lyssna pÄ, dÄ den Àr sÄ rimlig.
SĂ„ Blizzard visar vart jĂ€mstĂ€lldhetsskĂ„pet ska stĂ„ genom att klart och tydligt sĂ€ga: ”Va, ska jag behöva ta ansvar för den hĂ€r tunga grejen och bĂ€ra den nĂ„gonstans? Det verkar ju asjobbigt, sĂ„ hĂ€r gör vi istĂ€llet: Jag tĂ€nker totalt strunta i det hĂ€r gamla Ă„bĂ€ket och var det stĂ„r, men jag ger dig den fulla rĂ€tten att klaga pĂ„ mitt agerande. Samtidigt som jag har den fulla rĂ€tten att lĂ„tsas som om jag bryr mig.”

/Anna

lineDivider_1
matrickRedan innan Microsoft ens hade dragit skynket frĂ„n Xbox One började rykten florera sĂ„ dĂ€r som de gör pĂ„ internet. Ord som ”always online” började cirkulera pĂ„ sociala medier, och pĂ„ Twitter började Microsoft-anstĂ€llde Adam Orth försvara konceptet med en konsol som alltid mĂ„ste vara uppkopplad. Det skulle onekligen vara intressant att vara en fluga pĂ„ vĂ€ggen hos Microsoft nĂ€r man lĂ€ste de otroligt starka reaktionerna pĂ„ Orths kommentarer, men vad som Ă€n sades dĂ€r och dĂ„ slutade det med att Adam Orth fick sparken.Snabbspola till 21 maj.

Microsoft presenterar sin nya maskin, och ger den namnet Xbox One – ett namn som mĂ„nga redan kallar deras första konsol. Senare bestĂ€mmer sig mĂ„nga för att kalla konsolen Xbone, varpĂ„ talesmannen Major Nelson börjar gnĂ€lla över att det Ă€r respektlöst. Efter det förvirrande namnet fortsĂ€tter man med att fylla hĂ€lften av presskonferensen med saker som inte har nĂ„got att göra med spel. Gamers lĂ€mnar utannonseringen till största del otillfredsstĂ€llda och lite förvirrade.

Men det Àr mellan 21 maj och E3 som det verkligen gÄr utför i ett rörigt PR-fiasko fullt av totalt olika budskap frÄn olika högt uppsatta talesmÀn. AnstÀllda som Major Nelson, Don Mattrick och Phil Harrison tÀvlar om vem som kan sÀga emot de andra mest, medan allmÀnheten nu Àr i fullt internetupplopp över konsolens always online DRM. I stÀllet för att prata ihop sig under veckorna som leder upp till E3, Àr Microsoft uppenbarligen i fullt paniklÀge och hela Los Angeles-mÀssan handlar om kritisk skadekontroll medan Sony smÄskrattande delar ut smÄ örfilar. Angry Joe sÀger i en intervju med Major Nelson att Microsoft kan dra tillbaka DRM-reglerna om de vill, varpÄ Major Nelson nÀstan hÄnfullt sÀtter Angry Joe pÄ plats.

Microsoft kapitulerar till slut, och drar den 19:e juni (fem dagar efter Angry Joes intervju med Major Nelson) tillbaka DRM-reglerna. Internetuppkoppling var 24:e timme droppas helt, tillsammans med family sharing. Don ”spela Xbox 360 om det inte passar” Mattrick lĂ€mnar företaget, och sĂ„r slickas. Under tiden som följer fortsĂ€tter dock kritiken att hagla över saker som att KinecttvĂ„nget och den höga prislappen trots den till synes svagare prestandan. I skrivande stund Ă€r konsolen lanserad, men i sĂ€mre utstrĂ€ckning Ă€n Sonys PS4 dĂ„ man av okĂ€nd anledning inte ens angivit ett lanseringsdatum för lĂ€nder som Sverige. Rykten poppar upp om att den inte kommer hit förrĂ€n hösten 2014.

Den stora floppen hÀr Àr inte DRM-reglerna, hÄrdvaran eller fokus pÄ allt som inte Àr spel. Det hÀr Àr saker som skulle kunna funka, och hade kunnat mottagits vÀl (nÄja, bÀttre) om de presenterades med större finess. Nej, den stora floppen hÀr Àr Microsofts otroliga förmÄga att fucka upp sin PR sÄ ofantligt. UrdÄlig messaging, urusel damage control och absolut noll konsekvens i informationen som nÄdde ut.

/Tommy

Vilka tycker ni ”fuckade up” mest under 2013?