Krönika

Behövs en kvinnlig kategori?

Varenda kvinna som spelar för Sveriges fotbollslandslag är bättre än jag är på fotboll. De springer snabbare, de orkar mer, de har bättre bollsinne, de är mer orädda och de är förmodligen starkare än jag är. Så trots att kvinnor i överlag bara har ungefär hälften av en genomsnittlig mans styrka, finns det såklart undantag. Men på grund av könens nämnvärt skilda fysiska förutsättningar har vi beslutat oss för att segregera sport och idrott mellan damer och herrar. Inga konstigheter med det, är väl de flesta överens om.

Både Hollywood och spelindustrin anställer fler manliga skådespelare än kvinnliga. Speciellt huvudrollsinnehavare.
För ett par veckor sedan hölls VGX, som Spike TV’s Videogame Awards nu heter. Det finns mycket att säga om hur showen sköttes, hur nomineringarna såg ut och vilka som vann. Men det var en kategori som särskilt fick mig att fundera, nämligen Best Voice Actor och Best Voice Actress. Alltså en kategori för män, och en annan för kvinnor. Varför delar vi in män och kvinnor i separata kategorier när prestationen inte har något med könsbaserade förutsättningar att göra? Nästan alla stora prisutdelningar gör det, förutom exempelvis Nobelpriset. Men inget av de båda könen har ett inneboende övertag över det andra när det kommer till att agera, likt männen har när det kommer till fysisk prestation.

Både Hollywood och spelindustrin anställer fler manliga skådespelare än kvinnliga. Speciellt huvudrollsinnehavare. Det är en sån där sanning som man knappt kollar upp om den stämmer längre, så jag vet inte om/när det ändrats. Och då är det lätt att argumentera för att kategorierna skulle domineras av män om det inte fanns en könsindelning. Om män anställs oproportionerligt ofta för att det finns oproportionerligt många manliga rollinnehavare, kommer såklart oproportionerligt många män nomineras. Därför skulle man kunna se könsindelningen som ett sätt att kompensera för den obalansen.

Men om vi tar bort alla ”korkade” roller, såna som sällan om någonsin nomineras. Om vi tar bort actionrollerna med fåniga one-liners, såna som aldrig nomineras för att det inte finns någon skådespelarprestation att tala om. Om vi bara har kvar rollerna med djup och känslor, som berättar en historia om en karaktär. Hur ser könsfördelningen då ut? Svampriket har just listat antalet starka kvinnliga karaktärer som en av årets mest positiva punkter. Så jag undrar, fanns det så många färre utmärkta kvinnliga prestationer än manliga i år? Hur blir det 2014? Och kommer vi nå en punkt av jämställdhet där det bara finns en skådespelarkategori, eller kommer den stanna för alltid av tradition?

Kommentarer

  1. Daniel skriver:

    Jag kan förstå varför man delar upp kvinnor och män i vissa sammanhang, som tex i e-sport. Visst, det finns inget som säger att män är biologiskt bättre på spel men klimatet för spelande kvinnor är annorlunda än för spelande män. Tycker det är bra att kvinnorna får en plattform där de kan bli bra förebilder åt andra kvinnor som sedan börjar med esport själva. Tillslut kanske vi inte behöver dela på kvinnor och män i e-sporten och även i pris-nomineringar.

    • Tobias Nilsson skriver:

      Kvinnor kan bli förebilder åt andra kvinnor även om de spelar ihop med män? Eller?

      • Daniel skriver:

        Jo absolut. Men jag menar bara att om man har plattformar där kvinnor känner sig bekväma kommer fler kvinnliga förebilder komma fram. Och framförallt kommer fler kvinnor som vill satsa på e-sport våga det ifall de har en trygg plattform som inte dömer ut dem pga att de är kvinnor.

  2. SpeLinnea skriver:

    Ja, det är verkligen en mångfacetterad fråga. Jag har länge tänkt att det bara är av ondo att dela upp saker på det viset. Att ha åtskilda aktiviteter endast för kvinnor eller för män, och därtill prisutdelningar med dessa kategorier, varför? Varför ska man göra skillnad?

    Nu kan jag se det såhär, att eftersom männen tar plats i alla kategorier i samhället när det gäller prestationer oavsett, så kommer män “alltid” nominera sig själva och föra fram mäns talan i alla publika rum.

    Nä, det är inte skillnad på kvinnors prestationer gentemot mäns i e-sport öht, men traditionen av det mansdominerade samhället gör att man kan behöva rikta strålkastaren någon annanstans för en gångs skull. Annars kommer kvinnors prestationer inte synas alls, och det är ännu värre.

  3. Smisk skriver:

    Varför graderar vi prestationer och delar upp i kategorier över huvud taget?

    Det finns många anledningar till detta och olika aspekter på det, men ett perspektiv på varför de har kategorier de belönar i exempelvis galor och idrott är för att man riktar sig åt en publik som vill ha det så och där man kan tjäna pengar och där man som publik kan må bra och följa något man är intresserad av och dela sitt intresse med andra likasinnade.

    Manligt/kvinnligt är helt enkelt relevant med detta som utgångspunkt då det blir fler kategorier och mer att analysera och dela med andra som publik till dessa events.

    En grej som händer när man följer VGX är att många jämför sina erfarenheter med andra, för i detta fall spel, och får på så sätt en relation till andra inom “gamerkretsar”.

    Det blir fler kategorier att jämföra sina erfarenheter med om man har manligt och kvinnligt här precis som det blir inom idrott eller film.

    Sedan har vi ju det uppenbara att män och kvinnor i film inte enbart är kön, de är ju roller som används för att skapa drama som driver berättelser. Det är absurt att inte tillåta dessa roller att få ha olika plats 🙂

  4. DS skriver:

    Jag tycker det är ok att ha olika kategorier. Hela spelbranchen är en korvfest deluxe, varför inte framhäva att det faktiskt finns kvinnor inom utveckling, e-sport etc?

  5. gabbay skriver:

    Ja en kvinnlig kategori behövs.

Skriv en kommentar