Det skrivs mÄnga spelrecensioner och lika mÄnga betyg sÀtts. En siffra som oftast Àr tÀnkt att vara mellan 1 till 10. Men Àr det verkligen sÄ?

NÀr jag lÀser recensioner och ser betyg, dÄ ser jag oftast samma sak överallt. En sjua. Allt som oftast Àr det en sjua jag ser. Förutom det dÀr spelet som alla redan vÀntat pÄ under hela Äret som fÄr toppbetyg och hittar man nÄgot som fÄr lÀgre Àn en sexa dÄ har du hittat en unik recension. Det Àr sÄ det kÀnns i mitt huvud.

Görs det inga dÄliga spel idag?
Men vad betyder detta? Görs det inga dĂ„liga spel idag? Är alla spel som recenseras verkligen bra? VĂ„gar man inte sĂ€tta lĂ„gt betyg för att man tĂ€nker att spelet inte var sĂ„ dĂ„ligt? Eller sĂ€tts det bĂ„de verkligen lĂ„ga och höga betyg och det Ă€r bara jag som blivit blind och inte ser dem? Skulle ett spel fĂ„ lĂ€gre Ă€n en sjua i betyg sĂ„ kĂ€nns det som att spelet har fĂ„tt en stĂ€mpel som ett dĂ„ligt spel. Det Ă€r inte vĂ€rt din tid. PĂ„ en skala mellan 1 och 10 borde ju rimligen en femma vara lagomt. GodkĂ€nt helt enkelt. Och först dĂ€r nere vid betyget tre sĂ„ bör man kanske tĂ€nka till ifall man verkligen bör lĂ€gga sin tid pĂ„ spelet. För sĂ„ dĂ„ligt Ă€r vĂ€l inte en sexa i betyg, egentligen?

Det hÀr leder mig vidare till om betygsÀttningar verkligen mÄste vara skrivna i sten. Med tiden bör ju ens tycke och smak för ett spel Àndras och likasÄ ett betyg man satt för ett spel. Det har kanske Äldrats vÀl och hÄller fortfarande hög klass och förtjÀnar fortfarande ett högt betyg. Eller sÄ har det inte alls gjort det och ens betyg bör sÀnkas. Men jag ser problemet hÀr, att gÄ tillbaka och ge nya betyg pÄ allt man recenserat tar tid.

Jag har mÀrkt att Kotaku för en tid sedan gick en liten annorlunda vÀg. De ger inte lÀngre betyg utan bara ett svar pÄ om du bör spela spelet eller ej. En intressant lösning för att gÄ runt problemet. Metacritic samlar som kanske bekant in betyg frÄn flera kÀllor och ger ett medelvÀrde, men problemet kvarstÄr fortfarande dÀr. De flesta mediokra betyg kÀnns som en sjua istÀllet för en femma. Och det kÀnns i mitt huvud som det endast finns nÄgot enstaka spel som Àr lÀgre Àn en sjua.

Det verkar finnas fler som tÀnker som mig
Allt det hĂ€r betygstĂ€nkandet fick mig att vilja börja ett experiment. Att börja rangordna spel istĂ€llet för att betygsĂ€tta dem. TĂ€nk om man istĂ€llet för betyg sĂ€tter in spelet pĂ„ en egen personlig lista. “Det hĂ€r spelet X Ă€r bĂ€ttre Ă€n spelet Y pĂ„ min lista.” Och sedan sĂ„ skapar experimentet dynamiskt upp betyg mellan 1 till 10 utifrĂ„n din personliga lista. Och att man i detta experiment kan revidera sin lista nĂ€r som helst. Sagt och gjort sĂ„ skapade jag till slut Rank: The Game som numera har lite mer Ă€n hundra anvĂ€ndare. Vilket som gjort att jag Ă€r nöjd med mitt experiment. Det verkar finnas fler som tĂ€nker som mig. Att det finns de som inte kan eller vill sĂ€tta ett betyg pĂ„ spel rakt upp och ner utan vill istĂ€llet relatera spelet till andra spel i en egen personlig lista. SĂ€tta spelet pĂ„ en position, en rank, till andra spel man spelat.

Detta sÀtt Àr kanske svÄrt att sÀtta in i en recension, men jag gillar att alternativet nu finns för de som Àr likasinnade som mig. Tittar jag pÄ min lista som den ser ut just nu sÄ kan jag sÀga att spelet Ice Climber idag inte Àr sÄ jÀvla bra, Àven om jag tyckte det var ett toppenspel pÄ början av 90-talet.

PÄ min personliga dynamiska rankinglista ser jag en fin fördelning frÄn 1 till 10 i betyg. Jag ser inte bara sjuor i mitt huvud. Precis som det borde vara.

Text av Markus Persson

Author-image Markus driver projektet Rank: The Game pÄ sin fritid. Har en NES-samling, Àr en casual trophy hunter och fixar BarCrafts i UmeÄ.