Det är fortfarande jättekul att skjuta på saker, fiender och andra spelare. Det kommer jag inte ifrån. Men FPS-genren har under det senaste året svalnat. Dess storhetstid är knappast över, men publiken talade och exempelvis Call of Duty: Ghosts nådde inte upp till förväntningarna. Jag hann personligen tröttna långt innan dess.

Inom genren krävs förändringar och nytänkande. In kliver Respawn Entertainment, ett spelhus uppstartat av samma människor som för nu mer än ett decennium sedan satte Call of Duty på kartan. Deras Titanfall ska förnya konceptet, och med det förändra branschen. Och dessutom ska man hjälpa Microsoft att sälja sina nya konsoler till de större massorna.

Efter några dagar är jag mätt – efter någon vecka har jag glömt bort spelet. Men jag tror inte jag kommer känna samma sak med Titanfall
Jag har inte på något sätt fått smaka på den färdiga soppan, och det här är varken en recension eller ett intryck från ett färdigt spel. Jag har under de senaste dagarna medverkat i en stängd beta-testning av några av flerspelarlägena som kommer erbjudas. En liten del av kakan kan tyckas, men faktum är att Titanfall inte kommer erbjuda ett enspelarläge. Och på nått sätt känns det ändå logiskt. Det var just i flerspelarläget som Call of Duty 4: Modern Warfare hittade sin publik och blev fenomenet som vi känner till idag. Det var där som de satte en standard som sedan flera andra spelstudior antingen försökt apa efter eller förbättra och förfina. Få har lyckats. Jag brukar själv prova på flerspelarlägena i dessa spel i några dagar. Många gånger har jag kul och många gånger tänker jag att jag kommer fortsätta spela i veckor framöver. Fast det händer aldrig. Efter några dagar är jag mätt – efter någon vecka har jag glömt bort att spelet ens existerar. Men jag tror inte jag kommer känna samma sak med Titanfall.

Respawn Entertainments vilja att förnya genren de populariserade går inte att ta miste på. Redan vid utannonsering var man transparent med sin vision och sedan dess har spelet rankats högt upp på förväntanslistorna. Jag tror, efter mina timmar med spelet, att man i mångt och mycket har lyckats. Titanfall känns fräscht och annorlunda. Det är extremt enkelt att hoppa in i, tack vare en precisionsjämvikt mellan de människostyrda piloterna och de AI-styrda enheterna (också känd som kanonmaten). Du kommer in i det snabbt, får inom loppet av några minuter tillgång till din första Titan. Det krävs inga kombos, inget dominerande spelsätt. Du erbjuds hela registret redan under din första match. Och i samma stund som du stampar ner dina första motståndare i din pansarrobot inser du också att det kommer vara väldigt svårt att slita sig från detta spel.

Det smäller, exploderar och skriks i ett inferno av stridigheter och ändå har du bra koll på vad som händer runt om dig

När du sitter i en Titan så blir alla vanliga människor  piloter  som myror. Myror som inte spelar roll, som man kan trampa på eller ignorera. Skjuta och förinta. I en Titan flyttas fokus direkt till andra Titaner. Det blir en kamp jättar emellan och striden ändrar helt karaktär. Titaner är tunga, långsamma och bestyckade till tänderna. Det smäller, exploderar och skriks i ett inferno av stridigheter och ändå har du bra koll på vad som händer runt om dig.

Men det fina i kråksången är att det finns en balans i upplägget. Som pilot utan Titan kan du smita ganska obemärkt förbi, medan Titanerna dominerar slagfältet. Pilotens smidighet och kvickhet tas väl tillvara på i bandesignen, som tydligt skiljer på var jag som pilot kontra Titan kan ta mig någonstans. Och det är inte alltid jag föredrar att sitta i en Titan, som jag dessutom har full möjlighet att kliva ur och kontrollera på avstånd, vilket återigen visar på hur bra man lyckats med balansen mellan de stora tunga maskinerna och de mindre, snabbare och smidigare piloterna. Alla vägar leder så klart till Titanen, men vägen dit är knappast vidare mödosam.

Titanfall levererar. Detta var fortfarande en smakbit, men tack vare den har jag gått från försiktigt optimistisk till smått övertygad och hype:ad. Titanfall har ett tungt ansvar på sina axlar, men tillräckligt med muskler för att bära upp det mesta. Jag tror inte spelet blir en avgörande faktor i det påstådda konsolkriget. Men jag tror Titanfall kommer hjälpa till att sälja Xbox One. Och faktum är att Sony saknar något i samma viktklass i sin ringhörna.