Gästkrönika

När kultur påverkar kultur

Spel har den fantastiska möjligheten att vara en helt alternativ värld, med allt vad det innebär. Vi kan tillskriva oss vilka roller som helst och leva ut våra drömmar och farhågor i de vildaste av fantasier. Trots detta faller många gånger de spelen vi hyllar för dess möjligheter och fria val, tillbaka till en slags alternativ verklighet där de svaga förblir svaga och mobbare förblir mobbare.

Vi som spelar har länge förstått att spel har olika villkor. Ett brott som vi spelar är inget brott i verkligheten. En ryggsäck kan hålla oändligt många prylar. Och vid en nådastöt kan man alltid komma tillbaka till en tidigare punkt i spelet. Den största portionen av spel bygger just på att dess villkor är fantasi, långt från verkligheten.

Varje spel är en del av inte bara en kultur, utan många kulturer runtom i världen. Allt vi gör har en koppling till någon annan. Omedvetet eller medvetet så skapar vi tillsammans en världsbild, som speglar sig i kultur. Spel kan vara en reaktion, en protest, en tillflykt, en fristad och så mycket mer, för miljontals människor varje dag. Det är mer än rimligt att säga att de fantasier vi har är inte bara hjärnbajs från en grupp utvecklare, utan är sammansatta av alla olika intryck och livsåskådningar som dessa personer har.

Det är mer än rimligt att säga att de fantasier vi har är inte bara hjärnbajs från en grupp utvecklare, utan är sammansatta av alla olika intryck och livsåskådningar som dessa personer har

När sedan kritik uppstår så försvaras fantasin som om den vore sprungen ur intet. En digital verklighet som är komplett frånskild från den riktiga världen. Det kan till och med anses befriande att vara en extrem karaktär, att kunna våldföra sig på horor eller skjuta en hemlös person i ansiktet i exempelvis GTA.

Men ingen kultur existerar som en ö, helt opåverkad av verkligheten. Hur olika karaktärer gestaltas i spel idag påverkar oss, och vilka val utvecklarna gör påverkar oss. Det finns ingen objektivitet i spel heller, ett annat argument som uppstår när dessa frågor diskuteras. “Eftersom den här extremt utsatta människogruppen hånas i verkligheten så måste ju spelet få visa det! Det är inte exkluderande, det är ju bara en observation överförd till spel!” Och med det resonemanget kan utsatta situationer återskapas gång på gång, i en värld som byggts upp med villkor satta av de personer som besitter den sociala och kulturella makten.

Spel speglar inte verkligheten rakt av, det finns alltid en oändlig mängd olika vinklar att göra det från. Men eftersom de flesta stora utvecklare tenderar att vara väldigt homogent uppbyggda, med vita cis-män som dominerar, så är det inte alltid vi får så stora skillnader i de fantasivärldar vi kallar spel. Jag hoppas och tror att det finns andra sätt att utveckla vår fantasi, och det utan ovanifrånsperspektiv, sexism, rasism och hbtqia-fobi som redan mer än nog förstärker de roller vi har även utanför spelen. Detta är däremot ingenting som sker av sig självt. Jag är beredd att kämpa för att spel som uttryckssätt och kultur blir till för alla. Är du?

Text av Linnea Hummel

linnea En potatisälskande rabiesfeminist som tagit steget att skriva antisexistiskt i sin blogg SpeLinnea under taggen #rabiesfeminist14. Är också redaktör för spelsajten Skillpoint och en ivrig podpratare i Spelberget. Fries before guys.

Kommentarer

  1. invalida skriver:

    Du sätter orden i min mun. Till exempel hatar jag när det inte finns alternativa karaktärer att välja mellan, jag föredrar i de allra flesta fall att spela som en kvinna, och då gärna en kvinna jag kan identifiera mig med, inte någon slags porrmodell i latexbikini.

    • SpeLinnea skriver:

      Jaa, det här med klädval är jäkligt viktigt. Jag vill att alla slags kläder ska finnas för alla könstillhörigheter. Vill kunna sminka mig och ha kjol som en killkaraktär och ha coola rustningar som tjej. Kan inte ens som tjej välja converse-skor på xbox 360.

  2. Emelie skriver:

    Det här är så jäkla viktigt. Bra skrivet!

  3. Det var en sak jag älskade när jag provade “World of warcraft”-att det gick att spela kvinna inom alla raser, inte bara alver och de som anses vackra. Ett annat positivt exempel är inom PC-spelet “Lords of Magic” där har nästan alla element en kvinnlig karaktär-och då är hon antingen mästertjuv, krigare eller magiker.

    • SpeLinnea skriver:

      Hej Anna!
      Visst är det göttigt när kvinnor inte förpassas till en biroll eller en “sämre” version av mansvarianten? Mer sånt i spelvärlden!

      Tack för du kommenterade!

  4. Kim "Kimus" Söderström skriver:

    Visst är jag beredd att kämpa för det Linnea.
    Det är också ett av skälen till att jag valt bort vissa spel.
    Jag har exempelvis aldrig köpt eler spelat ett GTA-spel.

    Visst, jag har älskat att spela en del spel med tvivelaktigt innehåll också.
    Spel som Bayonetta, Catherine och Metal Gear-serien gör mig kluven.
    Fast jag spelar mer med “öppna ögon” idag mot tidigare.

    Jag har inget emot krigsspel, men den hjärndöda macho-attityden de kan innehålla kan idag få mig att avstå ett spel till förmån för ett annat.

    • SpeLinnea skriver:

      Hej Kimus!
      Det är en svår avvägning i vilka spel som är okej för en, personligen, att spela. Det måste ju få finnas alternativ som har ett intressant och välbalanserat gameplay, men utan att vara så jävla sexistiskt hela tiden.
      Ibland försöker jag pröva “såna” spel där jag köpt det begagnat, för att iallafall inte ge pengar. Men ger man inte pengar till spelföretagen så kommer de inte kunna fortsätta. EVIL CIRCLE OF LIFE. Så man får hoppas på bättring iaf.

      Tack för din kommentar!

  5. Adan skriver:

    Underbar krönika!

    Du skriver bra och mycket om saker som för många andra skulle kunna vara helt världsliga, och det ska du har mycket credd för!
    Sådana reflektioner är och kommer alltid att vara viktiga, oberoende på vad man pratar om!

    Det jobbiga är nog, i den här frågan, att den “generella konsumenten” (som marknaden ofta utgår ifrån) i det här fallet är Cis och reflekterar utifrån den klassiska kärnfamiljen. Det skapar sedan en community som skapar premisser där hbtq-personer inte är normen. Det mest konkreta exemplet på det är ju när man hör en tolvåring skrika “faggot!” i ett sammanhang där sexuell läggning inte alls har med saken att göra, och ännu bättre, ingen reagerar på vad som just hänt.

    Det jag menar är att det snabbt blir oerhört tydligt för unga spelare som är hbtq-personer att de inte är välkomna i den grupp som företagen riktar sig till. Vilket är helt sjukt!
    Fy f*n!

    Jag vill bara kasta min avföring på den strukturella hbtqia-fobin och låta homo- och bisexuella, trans, samt queerpersoner få ha exakt samma rätt som alla andra att ta del i den kultur som skapas!

    SpeLinnea, denna krönika var det bästa jag läst på mycket länge! Tack!

    • SpeLinnea skriver:

      Hej Adan och tack för din kommentar!

      “Jag vill bara kasta min avföring på den strukturella hbtqia-fobin och låta homo- och bisexuella, trans, samt queerpersoner få ha exakt samma rätt som alla andra att ta del i den kultur som skapas!”

      Kunde inte sagt det bättre själv. Stort tack för du läste min krönika och gillade den så mycket!

Skriv en kommentar