Fredagslistan

Underskattade retrojuveler

Imorgon är det återigen dags för Retrospelsmässan i Göteborg. Jag, Anders, Anna och Linus kommer att vara där och representera Svampriket. Tveka för all del inte på att komma fram och säga hej, då blir vi glada! Jag förstår om inte alla har möjlighet att ta sig till Göteborg för att besöka mässan som arrangeras av några av de mest engagerade ideellt arbetande människor jag någonsin träffat. Vill du ändå få lite härlig retrostämning i tillvaron kommer här en lista över några underskattade retrojuveler.

1. Actraiser (SNES, 1992)

Enligt mig ett av de bästa spelen som släppts till vad som enligt mig är tidernas bästa konsol. Enix blandar 2D-action med en stadsbyggarsimulator på ett sätt jag i början av 90-talet aldrig hade sett tidigare. När det begav sig ville jag bara springa igenom actiondelarna för att komma till nästa land att bygga upp, men på senare år har jag kommit att uppskatta plattformandet, klumpiga kontroller till trots. Extra plus för ett helt makalöst soundtrack.

2. Commander Keen (PC, 1990)

Den första konsol jag hade hemma var Super Nintendo, men sedan jag var väldigt liten hade vi PC. När alla andra ungar satt och spelar Super Mario Bros. hemma, lirade jag och pappa Commander Keen. Åttaårige Billy Blaze reser till Mars och blir Commander Keen. Där måste han ta tillbaka delar av sitt rymdskepp från de onda Vorticons. Doom- och Quake-papporna John Carmack och John Romeros Id Software ligger bakom Commander Keen, och redan här märker man av studions fingerspetskänsla.

3. Soul Blazer (SNES, 1994)

Ännu ett Enix-spel på listan? Studion kunde verkligen det här med actionrollspel på Super Nintendo. Även här blandas action med stadsbyggande, fast på ett lite annat sätt. Genom att besegra monster i grottor låser spelaren upp nya hus och karaktärer i byarna som sedan hjälper hjälten med information och utrustning. Stor variation i miljöer förhöjer spelupplevelsen och Enix karaktäristiska “tyngd” i ljudeffekter och action är riktigt skön.

4. Stunts (PC, 1990)

Det är något visst med riktigt tidig 3D-grafik. Och då menar jag RIKTIGT tidig, inte Playstation-tidig. Stunts kan ses som en tidig föregångare till spel som Trackmania där det gäller att köra bil så snabbt som möjligt på omöjliga banor. Det som var banbrytande då var att 3D-grafiken möjliggjorde höjdskillnader, looper och annat skojigt. Om det med sina fåtal bilder per sekund ens skulle vara spelbart idag vet jag inte, men då var det så häftigt att ögonen höll på att trilla ut.

5. Little Big Adventure (PC, 1994)

Ett av de spel som präglat min uppväxt som spelare mest är Twinsens äventyr i Little Big Adventure. På sin tid var det stort, grandiost, välproducerat och vackert. Idag går det knappt att titta på, men efter att ha återupplevt det i iPad-version kan jag konstatera att det ändå är något alla gamers som vill ha koll på sin spelhistoria borde uppleva. Det en av de första gångerna jag upplevde så många aspekter av en spelvärld. Under spelets gång får man uppleva såväl sociala och politiska problem och konflikter såväl som det övergripande äventyret. Kontrollen på touchskärmen är visserligen horribelt dålig, men det var den på tangentbord när det begav sig också.

Jag hoppas att vi ses på Retrospelsmässan imorgon. SJälv ska jag för första gången försöka fynda lite på mässan då jag är på jakt efter ett helt vanligt SNES och några spel. Är du ute efter lite retropärlor du missade när det begav sig rekommenderar jag ovanstående varmt. Det kan vara svårt att hitta spelbara PC-retrospel, men gör du det håller de än idag. Nåja, kan kanske inte gå i god för Stunts, men de andra!

Kommentarer

  1. Lucas skriver:

    Hade helt glömt bort commander keen, det var ju helt underbart! Vill minnas att vi hade en uppföljare som var jäkligt bra den med 🙂

    Syns imorgon!

    • Niklas Sintorn skriver:

      Japp, det finns ett helt gäng Keen-spel, och de flesta var bra. Vi hade bara första spelet väldigt länge, och jag blev så överlycklig när jag och mina systrar fick tvåan, trean och fyran (tror jag) på disketter en jul. 🙂

  2. Alex skriver:

    1. Tror inte jag sett en riktigt negativ recension av detta. Men ett hyfsat castlevania-spel och ett hyfsat sim city-spel blir inte mer än hyfsat tillsammans för mig. En trea.

    2. Som jag förstått det blir de bäst kring del IV. Var länge sen nu för mig.

    3. En gammal favorit och restaureringstemat har inte blivit uttjatat i andra spel. Okami gjorde det rätt bra, och Terranigma bättre än SB men det är ju en slags uppföljare. Men vad som sänker detta en del idag är monotonin i striderna. Det blir för mycket av exakt samma rörelser. Det lider även av andra barnsjukdomar inom genren såsom att inte kunna snabba upp text, backtracking och en brist på ledtrådar i flera pussel, så ännu en trea.

    4. Inte jag heller, men du det ser rätt ryckigt ut (kanske går att fixa?). Tidig 3D och framförallt baneditorn är iaf stora plus!

    5. Senast jag testade detta kom jag inte förbi första området innan jag gav upp på kontrollschemat, så njae. Verkar intressant annars så kanske får lov att testa igen.

    Några andra som kanske inte är underskattade, men nog lite bortglömda:
    Solomon’s Key (1986)
    Fantasy Zone II/Fantasy Zone II DX (1987/2006)
    Mendel Palace/Quinty (1989)
    Willow (Arkad, 1989)
    Catrap (1990)
    Metal Storm (1991)
    Landstalker (1992)
    D/Generation (1992)
    X-Com/UFO: Enemy Unknown (1993)
    Lunar: Eternal Blue (1994)

    Stoppar mig där innan det drar iväg alldeles.

    • Niklas Sintorn skriver:

      Hade jag spelat spelen för recension idag hade jag nog hållit med dig i mångt och mycket, särskilt när det gäller Soul Blazer. Men du har fel o Actraiser, det är bara SÅ JÄVLA BRA! 😀

      Vill bara hissa en liten varningsflagg för den nya versionen av Little Big Adventure. Kontrollen är fortfarande horribel, men den kan faktiskt vara liiiiiiite bättre på pekskärm än med tangentbord. Hur som helst, tajt kontroll är ett måste för dig kommer du troligen inte orka med spelet denna gången heller.

  3. Tommy Håkansson skriver:

    Jag lägger till Lufia II (SNES). Bästa rollspelet på konsolen. Ja, möjligtvis bättre än FFVI och Chrono Trigger. Jag tror faktiskt det.

    • Lucas skriver:

      Spännande! Måste kolla efter det på mässan 🙂

    • Niklas Sintorn skriver:

      Minns att jag var så jäkla sugen på Lufia-spelen när de kom, men fick då aldrig chansen att spela dem. Provade många år senare, men tyckte inte de var hälften så feta som jag hade förväntat mig. 🙁

  4. Trappski skriver:

    Actraiser lever mycket på sitt soundtrack. Den första banan i Filmore har ju en låt som är helt fantastiskt underbar.

    Sen gav enix bara ut spelet samma sak för Soul Blazer. Det var Quintet som utvecklade båda spelen. (plus Illusions of Gaia/Time och Terranigma. Men de platsar inte direkt bland underskattade titlar tycker jag.)

    Men ett spel från samma utvecklare och utgivare är ju Robotrek som är mysigt litet sci-fi RPG där du bygger robotar och låter dem slåss åt dig. Konceptuellt återfinns det senare i Pokémon till viss del.

    Lufia II – Håller jag fullt med Tommy om. Det är ett helt underbart spel. Det är nog ett av få spel som blev spoilade redan i introt till föregående spel. (Det är ju trots allt en prequel till Lufia).
    Synd dock att det inte kom fler bra spel i serien.

    • Niklas Sintorn skriver:

      Tack för rättelsen om utvecklaren där! Tog för givet att det var Enix på grund av det snarlika UI:t och lånade ljudeffekter.

      Robotrek spelade jag ganska sent, men hade helt glömt bort det tills du nämnde det nu. Fantastiskt litet rpg! Måste plocka upp det igen. 🙂

  5. Tobias Grahn skriver:

    Fy fan vad jag älskade Stunts! Och vilka banor jag konstruerade!

  6. Ville skriver:

    Fist bump på Actraiser Niklas! Underbart spel där helheten blir större än delarna var för sig. Och den ljuvliga musiken får en hårdnackad yrkeskriminell med ett hjärta av kallt, förhärdat stål att börja gråta som ett litet tröstlöst barn och omedelbart byta karriär till kastratsjungande velourpastor.

    Soul Blazer är även det mycket trevligt men känns aningen repetitivt. Har du spelat något av de andra spelen som Quintet utvecklade? T ex Terranigma, Robotrek eller Illusion of Time. Samtliga är till Super Nintendo.

    Stunts kändes väldigt modernt och intressant för sin tid. Det var skoj att bygga egna galna banor med fler loopar än i den värsta berg-och-dalbana, men det gick sällan att ta sig igenom sina egna kreationer tack vare den minst sagt begränsade bilduppdateringen. Tre bildrutor i sekunden är inte direkt generöst. Och det som man tyvärr minns mest från den tidens PC-spel är den fruktansvärda inbyggda PC Speakern som fick varje levande varelse på den jord att vilja hugga sig själv med en penna i örat om och om igen, tills man befriades från oljudet men även berövades av alla andra ljud…

    Little Big Adventure var ett spel jag aldrig kom in i. Tror jag var för liten för att förstå hur det rent spelmekaniskt fungerade. Försökte långt senare återgå till spelet när jag var vuxen, men spelet hade vid det laget blivit hopplöst föråldrat. Ville tycka om det men fastnade aldrig för det. Ett spel från samma era som LBA var Magic Carpet som jag förstod lika lite av men fastnade desto mer för.

    Commander Keen är jag i stort sett likgiltig inför. Påminner väldigt mycket om den tidens sidoscrollande plattformsspel till PC som t ex originalet av Duke Nukem till MD-DOS. Simpla i sitt upplägg och med synnerligen begränsad färgpalett, men det är ursäktat då Doom och Quake fortfarande är några av tidernas bästa FPS. Rättelse; några av tidernas bästa spel.

    Mer sådana här retrodoftande listor från den nostalgiskimrande barndomens oskuldsfulla dagar! Underbart kul att läsa om andras barndomsminnen. Finns en uppsjö av spel jag hade velat lägga till eller tipsa om. Men den listan hade blivit på tok för lång…

  7. Carlsson skriver:

    Angående Stunts, kanske det var ospelbart på de 10 MHz 286 som fanns 1990, men väntade man några år och körde det på en 386 eller ännu hellre 486 så hade hårdvaran hunnit ifatt och det blev riktigt spelbart. Jag har nyligen kört det på en hårdvaruemulerad (FPGA) 186 som enligt benchmarket Landmark motsvarar en 75 MHz PC AT (286), och på den plattformen flyger Stunts fram riktigt mjukt. Avsaknad av ett kompatibelt PS/2-tangentbord gjorde tyvärr att det inte gick att demonstrera på Retrospelsmässan.

  8. Soulblazer är ett av mina finaste spelminnen. Älskade det =) Där kan man dessutom snacka om bra story. Act raiser var också grymt.

    Faktum är att jag i en diskussion med pojkvännen för ett tag sedan tog upp just de två spelen som ett förslag på hur kommande spel i Zelda-serien skulle kunna se ut.

  9. Brandon skriver:

    Tjabba alla retro älskare!

    Jag skulle behöva er hjälp lite, det är så att jag försöker få tag på ett spel till snes där man kunde uppgradera sina vapen på robototen man satt i, man kunde även sätta nån grej i bak på ryggen på denna robot som huvudkaraktären satt i. Detta snes spel var ett turordnings baserat spel och man spelade en kille som letar reda på sin flickvän/fästmö/fru som blivit kidnappad

Skriv en kommentar till Ville