Imorgon är det återigen dags för Retrospelsmässan i Göteborg. Jag, Anders, Anna och Linus kommer att vara där och representera Svampriket. Tveka för all del inte på att komma fram och säga hej, då blir vi glada! Jag förstår om inte alla har möjlighet att ta sig till Göteborg för att besöka mässan som arrangeras av några av de mest engagerade ideellt arbetande människor jag någonsin träffat. Vill du ändå få lite härlig retrostämning i tillvaron kommer här en lista över några underskattade retrojuveler.

1. Actraiser (SNES, 1992)

Enligt mig ett av de bästa spelen som släppts till vad som enligt mig är tidernas bästa konsol. Enix blandar 2D-action med en stadsbyggarsimulator på ett sätt jag i början av 90-talet aldrig hade sett tidigare. När det begav sig ville jag bara springa igenom actiondelarna för att komma till nästa land att bygga upp, men på senare år har jag kommit att uppskatta plattformandet, klumpiga kontroller till trots. Extra plus för ett helt makalöst soundtrack.

2. Commander Keen (PC, 1990)

Den första konsol jag hade hemma var Super Nintendo, men sedan jag var väldigt liten hade vi PC. När alla andra ungar satt och spelar Super Mario Bros. hemma, lirade jag och pappa Commander Keen. Åttaårige Billy Blaze reser till Mars och blir Commander Keen. Där måste han ta tillbaka delar av sitt rymdskepp från de onda Vorticons. Doom- och Quake-papporna John Carmack och John Romeros Id Software ligger bakom Commander Keen, och redan här märker man av studions fingerspetskänsla.

3. Soul Blazer (SNES, 1994)

Ännu ett Enix-spel på listan? Studion kunde verkligen det här med actionrollspel på Super Nintendo. Även här blandas action med stadsbyggande, fast på ett lite annat sätt. Genom att besegra monster i grottor låser spelaren upp nya hus och karaktärer i byarna som sedan hjälper hjälten med information och utrustning. Stor variation i miljöer förhöjer spelupplevelsen och Enix karaktäristiska “tyngd” i ljudeffekter och action är riktigt skön.

4. Stunts (PC, 1990)

Det är något visst med riktigt tidig 3D-grafik. Och då menar jag RIKTIGT tidig, inte Playstation-tidig. Stunts kan ses som en tidig föregångare till spel som Trackmania där det gäller att köra bil så snabbt som möjligt på omöjliga banor. Det som var banbrytande då var att 3D-grafiken möjliggjorde höjdskillnader, looper och annat skojigt. Om det med sina fåtal bilder per sekund ens skulle vara spelbart idag vet jag inte, men då var det så häftigt att ögonen höll på att trilla ut.

5. Little Big Adventure (PC, 1994)

Ett av de spel som präglat min uppväxt som spelare mest är Twinsens äventyr i Little Big Adventure. På sin tid var det stort, grandiost, välproducerat och vackert. Idag går det knappt att titta på, men efter att ha återupplevt det i iPad-version kan jag konstatera att det ändå är något alla gamers som vill ha koll på sin spelhistoria borde uppleva. Det en av de första gångerna jag upplevde så många aspekter av en spelvärld. Under spelets gång får man uppleva såväl sociala och politiska problem och konflikter såväl som det övergripande äventyret. Kontrollen på touchskärmen är visserligen horribelt dålig, men det var den på tangentbord när det begav sig också.

Jag hoppas att vi ses på Retrospelsmässan imorgon. SJälv ska jag för första gången försöka fynda lite på mässan då jag är på jakt efter ett helt vanligt SNES och några spel. Är du ute efter lite retropärlor du missade när det begav sig rekommenderar jag ovanstående varmt. Det kan vara svårt att hitta spelbara PC-retrospel, men gör du det håller de än idag. Nåja, kan kanske inte gå i god för Stunts, men de andra!