Intryck

Trippel A är inte spännande längre

Vem kan väl glömma den där presskonferensen på E3 då Ubisoft avslutade med att visa upp Watch Dogs? Nästa generations konsoler var alldeles runt hörnet, och detta var spelet som skulle definiera övergången. Med smartphones, hackning och trenchcoats var det sinnebilden av coolhet för internetkidsen i Guy Fawkes-mask. Ubisoft droppade micken och lämnade alla med hakan i golvet.

Tiden gick, och hypen växte sig större. Spelet försenades både en och två gånger, men släpptes till slut i förra veckan. Sedan den där första teasern har Watch Dogs växt till ett stort, själlöst trippel A-monster. Med de skyhöga förväntningarna och en gigantisk budget tvingades Ubisoft skapa ett spel som tilltalar alla, men inte alienerar någon.

Sedan den där första teasern har Watch Dogs växt till ett stort, själlöst trippel A-monster.
Jag vill börja med att säga att Watch Dogs är ett bra spel. Den unika hooken med hackning är faktiskt mer än bara en gimmick, även om den är mycket mer förenklad än vad jag hade hoppats på. Det är oerhört tillfredsställande att se polisbilar i knycklas ihop i slow motion när de kör in i hinder jag skapat med ett enkelt knapptryck. Jag har aldrig varit i Chicago, men staden känns precist återskapad, åtminstone på ytan. Dessutom har man sett till att fylla staden till bredden med saker att göra. Vi snackar alltså ungefär hundratjugo miljarder olika sidouppdrag, sevärdheter och saker att samla. På det stora hela är Watch Dogs en gigantisk sandlåda med kul gameplay och massor att göra.

Det som är dåligt med Watch Dogs går inte att skylla på utvecklarna, utan måste ses som ett problem med spelbranschen i stort. När produktioner blir så stora och kostar så mycket som i det här fallet vågar ingen ta några som helst risker. Spelet måste passa alla, helt enkelt.

Hej, typ alla spelhjältar 200-talet!

Hej, typ alla spelhjältar under 2000-talet!

”Vad händer om någon inte gillar att smyga omkring och vara en svincool vigilantehacker? Bäst att vi slänger in drösvis med vapen och scriptar massor av actionsekvenser.” ”Tänk om folk inte vill vara inkognito och diskret smälta in med befolkningen i Chicago? Bäst att vi ger dem möjligheten att meja ner fotgängare med allsköns fordon. Men tänk på att vi inte har tid eller råd att göra det lika bra som i GTA!” ”Det skulle vara enkelt att göra Aiden till en intressant karaktär. Men för säkerhets skull är det bäst om han är en mörkhårig amerikansk man i 35-årsåldern med Batman-röst, skäggstubb och total avsaknad av själ.”

Lite så tänker jag att samtalen mellan investerare och utgivare kan ha låtit.

Att Watch Dogs passar precis alla märks tydligt i försäljningssiffrorna. Trots att det inte blivit särskilt många fullpottar rent betygsmässigt har det sålts i fyra miljoner exemplar första veckan. Det är tydligen något slags rekord.

Men att Watch Dogs passar precis alla och dess hamster gör det också oerhört ointressant. Det tar inte spelen till några nya höjder. Det sticker inte ut på något sätt. Det ifrågasätter ingenting – åtminstone inte så långt jag har kommit – och kritiserar inte nämnvärt på dagens övervakningssamhälle. Jag hoppas att det ändras längre fram i spelet, men jag vågar inte hoppas på för mycket.

Detta problem är på intet sätt unikt för spelen. Se bara på monsterproduktionerna som är varenda superhjältefilm. Det blir knappast mer slätstruket när allt måste passa alla och inte får förarga någon.

Jag känner ändå ett sug efter att fortsätta spela Watch Dogs. Rent spelmekaniskt är det riktigt kul, och efter alla förseningar är det ruggigt välpolerat. Men intressant, spännande och banbrytande… Det är det verkligen inte.

Kommentarer

  1. Dann skriver:

    Synd! Känns som de kunde gjort så otroligt mycket mer med detta. Kul men själlöst låter inte direkt som jättelockande beskrivning när det finns så många andra spel i skämshögen.

  2. Carl skriver:

    Håller fullständigt med. Bioware-spelen har gått samma öde till mötes då de inte har gjort ett enda intressant spel sedan DA:O.

  3. Magnus skriver:

    Stora försäljningssiffror betyder ju inte att ett spel är bra, undrar hur många det är som har det här överhypade spelet som är nöjda ..

  4. Henrik Blomgren skriver:

    Jag har glömt trailern för Watch Dogs på E3. Ett Infamous fast du hackar istället för att vara en elektrisk ål. Wow vilken skillnad liksom… du mot allt och alla! Du bestämmer vilka som lever eller dör!

    Been there, done that. Tråkig trailer.

    Nu är spelet släppt. Folk tar på sig rollen som bödel för att eliminera alla som de ogillar i världen. Kort sagt ger Watch Dogs dig möjligheten att dolt vara en ganska bra racist. Gå in på en hamburgerbar och skjuta den svarta föreståndaren och sedan gå därifrån…

    Med mera med mera. Jag säger bara som så: gäsp till detta.

    • Niklas Sintorn skriver:

      Såg också den där videon med snubben som går runt och “rensar upp” stan genom att skjuta mörkhyade människor. Det finns minsann idioter till allt. :/

      • Tommy Håkansson skriver:

        För att inte nämna feminister, homosexuella, judar etc. Så jävla dum video som blev alldeles för populär. Jag förstod aldrig det roliga.

  5. gabbay skriver:

    Mycket mycket bra skrivet! Jag håller med till punkt och pricka!
    Aiden som karaktär måste vara den mest ointressanta i världshistorien.
    Direkt när han öppnade käften och likt en kobra väste ut sitt extremt krystade läte så somnade jag lite! Ubisoft är en grym spelutvecklare och jag älskar deras samlartänk där man för en gångs skull belöningar i form av mer story och en mer detaljerad värld men intressant main story icke. Deras wikipediatänk med intressanta anekdoter om kända byggnader och händelser är briljant. Detaljen med sjörövarvisor i ACIV briljant inslag som man dessutom måste “fånga själv” ger mervärde till både världen och spelet.

    Undantag Ezio har ubi någonsin bidragit med en intressant karaktär??

    • Niklas Sintorn skriver:

      Tackar! Jag gillar i regel också Ubisofts spel. Är en av de där få spelkritikerna som faktiskt blir peppad inför varje nytt Assassin’s Creed. 😛

      Gillade inte Ezio särskilt mycket, men Jade från Beyond Good & Evil och Vaas från Far Cry 3 är två favoriter.

  6. Park skriver:

    Jag måste säga att detta spelat har väckt väldigt blandat intresse för min egna del. I början som du säger va hypen inför det helt overklig, men ju längre tid det gick så dog den ut.
    I dag så räcker det gott och väl att se slumpad person streama det för att få min dos av spelet.
    Jag tror absolut inte att jag skulle ha tråkigt om jag satte mig ner med det, men det blir mest “meh” när jag får funderingar på att köpa det.

  7. Aaron skriver:

    Frågan jag ställer mig är egentligen varför detta är negativt för “oss gamers”?

    I mina ögon är konkurrens något bra. För en som mig, som håller GTA V som ett av mina favoritspel från i fjol, så gillar jag när det kommer uppstickare som Watch Dogs och Sleeping Dogs (haha.. visst är det sjukt?).

    Jag tror fortfarande att Rockstar kommer driva den här kategorin framåt oavsett om man implementerar ett hackingsystem eller ett fightingsystem i sitt eget sandlådespel. I slutet av dagen är jag bara ute efter en sak när jag spelar ett “GTA-spel” och det är inlevelsen i upplevelsen.

    Inlevelsen kan komma från världen, berättelsen eller spelmekaniken. Oavsett så har jag inte upplevt att detta har gjorts bättre än vad Rockstar gjort i San Andreas, GTA IV, Red Dead Redemption eller GTA V.

    Något jag dock gillar med Rockstars spel är att de lyckas skapa spel som tillfredsställer snarare 70-80% av marknaden snarare än något blekt som inte vill stöta sig med någon.

    Nu blev jag en fanboy. Sorry, men kanske är det så.

    Ser fram emot när Watch Dogs sjunkit i pris med 70-80%… 😉

Skriv en kommentar