Det har varit en hel del uppstÄndelse senaste tiden kring ett litet spel frÄn en vÀldigt liten och egentligen ganska ointressant utvecklare. Namnet pÄ studion Àr Destructive Creations och spelet, som ni kanske redan förstÄtt, Àr Hatred.

SÄ, hur kommer det sig dÄ att det blivit sÄ mycket liv? Har ni sett trailern kan ni nog förstÄ. Om inte kan ni titta pÄ den hÀr. Men kÀnsliga tittare varnas, för det Àr ganska starka scener.

VÄld i TV-spel Àr inget nytt. Folk har förfasats över tv-spelsvÄldet sen det mest obehagliga mediet kunde frambringa var en stor mÀngd röda pixlar. Och sedan dess har spelare tvingats slÄss emot ett övermoraliserande samhÀlle som skrikit efter censur. Men den hÀr gÄngen Àr det en hel massa spelare som Àr nÄgot mindre entusiastiska att stÄ upp för det vÄldsamma spelet. Spelare som försvarat God of War och Grand Theft Auto, Call of Duty och Mortal Kombat sÀger plötsligt stopp. Den hÀr skiten vill vi inte stötta.

HatredMen vad Àr egentligen skillnaden mellan Hatred och spel som GTA? I bÄda spel iklÀr du dig rollen som en vÄldsam psykopat som har ihjÀl flockvis med (ofta oskyldiga) mÀnniskor. Visst, en stor del av vÄldet i GTA Àr valfritt, medan spelaren i Hatred har som enda mÄl att mörda sÄ mÄnga som över huvud taget möjligt, men det gÄr inte komma ifrÄn att mord Àr en grundlÀggande mekanik Àven i GTA.

Inte heller Àr vÄldet i Hatred otroligt mycket mer grafiskt Àn i andra spel. Vi har slitit ut ryggrader och vi har skjutit bort folks huvuden och vi har gjort saker som kanske Àr mindre brutala, men som i sin avskalade realism nÀstan varit Àn vÀrre. Nej, det Àr helt enkelt inte vÄldet i sig som gör Hatred sÄ otroligt frÄnstötande.

Det Àr den kulturella kontexten.

Destructive Creations hÀvdar att de bara vill göra ett spel som Àr kul. Att de vill ta bort konstnÀrliga ambitioner, politisk korrekthet och ideologier och göra ett spel som bara ska underhÄlla. De verkar inte förstÄ att de istÀllet skapat ett av de mest politiskt laddade spelen pÄ flera Är.

Hatred 2Huvudpersonen i Hatred mördar inte syfteslöst, lika lite som Destructive Creations gör ett spel som bara ska underhÄlla. Vi blivit allt för vana vid att se tidningsrubriker om unga, vita, arga mÀn som bevÀpnar sig och skjuter ihjÀl mÀnniskor de anser ha gjort dem orÀtt, medan de skyller pÄ samhÀllet. Och det Àr i det sammanhanget Hatred mÄste ses.

”Player has to ask himself what can push any human being to mass-murder.” skriver Destructive Creations pĂ„ sin hemsida. Och ja, vad Ă€r det som driver nĂ„gon över grĂ€nsen?

Breivik skyllde sitt massmord pĂ„ invandring och multikultur. Elliot Rodger pĂ„ kvinnor och feminister. Ensamma galningar bĂ„da tvĂ„, utan tvekan. Men de existerade bĂ„da tvĂ„ i större kulturella kontexter. Breiviks idĂ©er kultiverades pĂ„ högerextrema hemsidor och forum, Rodgers pĂ„ starkt antifeministiska och kvinnohatiska. Och Ă€ven om majoriteten av mĂ€nniskorna dĂ€r uppenbarligen inte begĂ„r massmord, sĂ„ Ă€r det utan tvekan en giftig retorik som anvĂ€nds dĂ€r. Och det Ă€r fruktansvĂ€rt problematiskt dĂ„ att Destructive Creations anvĂ€nder uttryck som ”politisk korrekthet”, som inte sĂ€llan dyker upp i just de sammanhangen, för att vifta bort legitim kritik mot rasism, sexism, homo- och transfobi, bland mycket, mycket annat.

Hatred 3Jag försöker vara jĂ€vligt försiktig hĂ€r. Att dra in massmördare i diskussioner som den hĂ€r riskerar alltid att bli Reductio ad Hitlerum. Jag sĂ€ger inte att alla som anvĂ€nder uttrycket ”politisk korrekthet” Ă€r blivande massmördare. Eller att Hatred kommer att skapa en armĂ© av Breivik-imitatörer. Men faktum Ă€r att huvudpersonen i Hatred inte Ă€r en skurk. Han Ă€r en manlig maktfantasti. En maktfantasi skapad av mĂ€nniskor som anvĂ€nder samma retorik som anvĂ€nds av rasister och antifeminister.

Jag tror inte att ett vÄldsamt spel kommer göra en spelare vÄldsam. Det Àr det vÀldigt fÄ mÀnniskor som tror och de som tror pÄ det har inga direkta belÀgg för det. MÀnniskor pÄverkas inte sÄ rakt av utav det vi konsumerar. Det Àr inte som att vi bara öppnar vÄra hjÀrnor och fyller dem med all skit som presenteras för oss.

Men det betyder inte att vi inte blir pÄverkade. Kultur speglar inte bara samhÀllet, kultur formar samhÀllet. Kulturen pÄverkar vÄr vÀrldsbild. Kulturen kan normalisera rasism, sexism, hat och hot. Och dÄ mÄste kulturkritiken ta sitt ansvar. Jag sÀger inte att Hatred ska censureras. LÄt Destructive Creations producera sin jÀvla dynga. Men kritiken de ska fÄ kommer inte att vara nÄdig.