Det har varit en hel del uppståndelse senaste tiden kring ett litet spel från en väldigt liten och egentligen ganska ointressant utvecklare. Namnet på studion är Destructive Creations och spelet, som ni kanske redan förstått, är Hatred.

Så, hur kommer det sig då att det blivit så mycket liv? Har ni sett trailern kan ni nog förstå. Om inte kan ni titta på den här. Men känsliga tittare varnas, för det är ganska starka scener.

Våld i TV-spel är inget nytt. Folk har förfasats över tv-spelsvåldet sen det mest obehagliga mediet kunde frambringa var en stor mängd röda pixlar. Och sedan dess har spelare tvingats slåss emot ett övermoraliserande samhälle som skrikit efter censur. Men den här gången är det en hel massa spelare som är något mindre entusiastiska att stå upp för det våldsamma spelet. Spelare som försvarat God of War och Grand Theft Auto, Call of Duty och Mortal Kombat säger plötsligt stopp. Den här skiten vill vi inte stötta.

HatredMen vad är egentligen skillnaden mellan Hatred och spel som GTA? I båda spel iklär du dig rollen som en våldsam psykopat som har ihjäl flockvis med (ofta oskyldiga) människor. Visst, en stor del av våldet i GTA är valfritt, medan spelaren i Hatred har som enda mål att mörda så många som över huvud taget möjligt, men det går inte komma ifrån att mord är en grundläggande mekanik även i GTA.

Inte heller är våldet i Hatred otroligt mycket mer grafiskt än i andra spel. Vi har slitit ut ryggrader och vi har skjutit bort folks huvuden och vi har gjort saker som kanske är mindre brutala, men som i sin avskalade realism nästan varit än värre. Nej, det är helt enkelt inte våldet i sig som gör Hatred så otroligt frånstötande.

Det är den kulturella kontexten.

Destructive Creations hävdar att de bara vill göra ett spel som är kul. Att de vill ta bort konstnärliga ambitioner, politisk korrekthet och ideologier och göra ett spel som bara ska underhålla. De verkar inte förstå att de istället skapat ett av de mest politiskt laddade spelen på flera år.

Hatred 2Huvudpersonen i Hatred mördar inte syfteslöst, lika lite som Destructive Creations gör ett spel som bara ska underhålla. Vi blivit allt för vana vid att se tidningsrubriker om unga, vita, arga män som beväpnar sig och skjuter ihjäl människor de anser ha gjort dem orätt, medan de skyller på samhället. Och det är i det sammanhanget Hatred måste ses.

”Player has to ask himself what can push any human being to mass-murder.” skriver Destructive Creations på sin hemsida. Och ja, vad är det som driver någon över gränsen?

Breivik skyllde sitt massmord på invandring och multikultur. Elliot Rodger på kvinnor och feminister. Ensamma galningar båda två, utan tvekan. Men de existerade båda två i större kulturella kontexter. Breiviks idéer kultiverades på högerextrema hemsidor och forum, Rodgers på starkt antifeministiska och kvinnohatiska. Och även om majoriteten av människorna där uppenbarligen inte begår massmord, så är det utan tvekan en giftig retorik som används där. Och det är fruktansvärt problematiskt då att Destructive Creations använder uttryck som ”politisk korrekthet”, som inte sällan dyker upp i just de sammanhangen, för att vifta bort legitim kritik mot rasism, sexism, homo- och transfobi, bland mycket, mycket annat.

Hatred 3Jag försöker vara jävligt försiktig här. Att dra in massmördare i diskussioner som den här riskerar alltid att bli Reductio ad Hitlerum. Jag säger inte att alla som använder uttrycket ”politisk korrekthet” är blivande massmördare. Eller att Hatred kommer att skapa en armé av Breivik-imitatörer. Men faktum är att huvudpersonen i Hatred inte är en skurk. Han är en manlig maktfantasti. En maktfantasi skapad av människor som använder samma retorik som används av rasister och antifeminister.

Jag tror inte att ett våldsamt spel kommer göra en spelare våldsam. Det är det väldigt få människor som tror och de som tror på det har inga direkta belägg för det. Människor påverkas inte så rakt av utav det vi konsumerar. Det är inte som att vi bara öppnar våra hjärnor och fyller dem med all skit som presenteras för oss.

Men det betyder inte att vi inte blir påverkade. Kultur speglar inte bara samhället, kultur formar samhället. Kulturen påverkar vår världsbild. Kulturen kan normalisera rasism, sexism, hat och hot. Och då måste kulturkritiken ta sitt ansvar. Jag säger inte att Hatred ska censureras. Låt Destructive Creations producera sin jävla dynga. Men kritiken de ska få kommer inte att vara nådig.