Det kom en teaser dagen innan, att nu minsann var det dags för en DLC till Dragon Age: Inquisition. Vi som spelat genom main storyn och gillade det sitter och väntar ivrigt på de DLC som ska behandla det minst sagt öppna slutet, men den här gången fick vi nöja oss med lite mindre.

Jaws of Hakkon är ett nytt område med egen story. Dragon Age: Inquisition har ett ”mjukt” tak för level på runt 27, och den rekommenderade leveln för Jaws of Hakkon ligger på 20. Det är alltså inget en drar sådär i början av main storyn, så jag valde att spela igenom det precis innan sista segmentet av spelet.

Det visade sig vara ett bra beslut, då looten verkligen tagit ett steg upp jämfört med resterande spelet. Så när jag väl sprang in som den hjälte jag är för att rädda världen gjorde jag det med hela partyt i ascoola rustningar och jag själv med min sprojlans nya blomsterkrans.

Just detta är ett av de stora plus Jaws of Hakkon har fått av fans. Området bjuder på helt nya typer av fiender, med nya abilites som sätter även de mest optimerade spelarna på prov. Det går inte att vara för höglevlad för området, vilket känns alldeles perfekt för en DLC som släpps fyra månader efter spelets release. Looten består både av schyssta vapen- och rustningsscheman, ovanliga material och höglevlade items. Förutom riktigt irriterande giftspindlar som tydligen har fått avla fritt utan någon typ av viltvård känns området väl avvägt mellan vackra vyer och utmanande fighter.

Själva DLC’n bjuder på en inblick i Avvar-folket och dess kultur, som lever i ett område där också min qunari skulle känt sig som en dvärg. Med enorma träd, djupa raviner och en fantastiskt fin grönska är jag tacksam över de trätrappor och hängbroar som byggts över området, ett trevligt inslag som skulle uppskattats även i andra områden i spelet.

En björn som heter ”Storvacker” är nästan lite skämskudde för min del
Som svensk, eller snarare nordisk, har jag en något vrång inställning till filmer, spel och annat som taffligt anspelar på nordisk kultur. Jag kan leva med med några Sven eller Eriksen, men en björn som heter ”Storvacker” är nästan lite skämskudde för min del. Förutom detta ser jag inte de minus som andra fans gör, då en del klagat på bristen av ny interaktion med companions och att det inte är några nya cutscenes i och med expansionen. Två saker jag inte känner någon saknad av då det är ett nytt område och inte ett nytt kapitel i berättelsen.

Efter att ha spelat igenom expansionen på 5-6 timmar ser jag ännu mer fram emot nytt innehåll från Bioware. Kartan är öppen för många fler liknande expansioner, men nästa gång får det däremot gärna vara uppföljningen på berättelsen. Den behövs. Nu.