För nÄgra veckor sedan bestÀmde vi efter lÄnga förhandlingar att The Witcher 3 skulle vinna Ärets Game Of The Year pÄ Svampriket. För min egen del föll rösten pÄ det eftersom andra titlar var heta potatisar. Det verkade som att det inte fanns sÄ mycket att klaga pÄ i The Witcher 3, varken frÄn de pÄ Svampriket som spelade eller recensenter frÄn andra sidor. Det fanns inget polariserande med det. SÄ nÀr de andra titlarna i topp 5 klÀmdes och trÀngdes liksom landade The Witcher 3 pÄ toppen, och det kÀndes ok för min del.

Lustigt nog valde Sony att sÀnka priset med hÀlften till sin januarirea pÄ PSN, vilket kom som ett brev pÄ posten en fattig mÄnad som denna. Inte bara för att jag sjÀlv vill kÀnna pÄ Ärets spel utan för att jag vill göra en utvÀrdering av oss sjÀlva. Gjorde vi rÀtt val hÀr eller var Glenn, Anders och Niklas precis som massor av andra ute och cyklade nÀr de hyllade spelet till skyarna?

I skrivande stund Àr jag en liten bit in i Bloody Baron men har som vanligt svÄrt att slita mig frÄn distraktioner i form av random sidoquests och botaniska exkursioner. Det Àr alltsÄ fortfarande svÄrt att ge huvudstoryn nÄgot slags betyg Ànnu, men vÀrlden i sig kan jag redan faststÀlla som nÄgot jag verkligen, verkligen gillar.

Om sanningen ska fram har jag dock svĂ„rt för sĂ„ kallad ”high fantasy” och föredrar den mer suggestiva subgenren ”sword and sorcery” som gjorde Conan berömd. Om det finns magiska portaler, alver, drakar och sĂ„ vidare sĂ„ mĂ„ste det vara vĂ€lskrivet  och internt logiskt för att jag ska orka med det. Författaren Steven Erikson har i sin serie ”Malazan – Book of the Fallen” en förmĂ„ga att göra Ă€ven de mest utflippade och magiska sakerna verka logiska. Trollkarlar kĂ€nns i Ă€rlighetens namn mer som vetenskapsmĂ€n i hans vĂ€rld istĂ€llet för Elminster-karaktĂ€rer som skickar eldbollar ur skĂ€gget.

Det magiska kĂ€nns för
 magiskt

Jag tror att jag fortfarande stör mig pĂ„ detta i The Witcher ibland, att det magiska kĂ€nns för
 magiskt. Jag skulle vilja veta var kraften i Witcher-signs kommer ifrĂ„n, och exakt hur, var och varför en magisk portal fungerar. Finns det dimensioner som i Malazan dĂ€r trollkarlar tar sin kraft ifrĂ„n genom att göra vĂ€ggarna mellan dessa tunnare, eller finns det nĂ„gon slags verklighetsböjande fysikmall författaren lutar sig pĂ„? HĂ€r skiljer sig The Witcher och Malazan-serien Ă„t för mig, men det lĂ€r bero pĂ„ att jag inte spelat spelen eller lĂ€st böckerna tillrĂ€ckligt Ă€nnu. Jag hoppas att det kommer att Ă€ndra pĂ„ sig.

DÀremot ligger Eriksons fokus precis som The Witchers vÀldigt ofta pÄ det vanliga, alldagliga bös som en bysmed, soldat eller en tiggare mÄste hantera och jag tror det Àr i den kontrasten som riktigt bra high fantasy utspelas. Inspirationen frÄn den europeiska medeltiden, krigets helvete och den vanliga mÀnniskans lidande ger i The Witcher 3 en vÀlgrundad kÀnsla till allt som sÀger att vÀrlden har sin gÄng Àven utanför det magiska. Spelet sÀger att det Àr det som egentligen spelar roll, att kunna hitta det allmÀnmÀnskliga Àven i de mest galna situationer. Det Àr vÀl dÀr riktigt bra high fantasy skiner eftersom det utflippade lyfter fram det mundana. Inte mÄnga lyckas, men nÀr det hÀnder sÄ Àr det sÄ enastÄende att en storknar.

Och dÀr kanske vi hittar en av de största anledningarna till att rÀtt spel vann. För det prosaiska i kontroll och grafik Àr ju fint i sig att titta pÄ, men det sÀger inget slutgiltigt om varför jag spelar. För mig rÀcker tiden jag lagt för att vidimera att mina kollegor hade rÀtt, men jag Àr lÄngt ifrÄn klar spelet.