Det finns klara skillnader mellan vĂ€sterlĂ€ndska och österlĂ€ndska rollspel, vilket förstĂ„s Ă€r skĂ€let till att genren lĂ€ngre delats in i RPG och JRPG. Den första skillnaden man hĂ€nvisar till Ă€r förmodligen stridssystemen, dĂ€r vĂ€sterlĂ€ndska rollspel ofta Ă€r mer actionbetonade medan japanska rollspel lĂ€gger mer fokus pĂ„ strategi. Det finns förstĂ„s mĂ„nga olika faktorer som förklarar skillnaderna beroende pĂ„ ursprungsland, men en intressant vinkel som jag gĂ„tt och funderat pĂ„ ett tag Ă€r hur det kulturella och vĂ„r syn pĂ„ samhĂ€llen kanske pĂ„verkar — dĂ€r vĂ€st i större utstrĂ€ckning vĂ€rderar en ”pull yourself up by your boot straps”, medan Japan kan ses som att ha ett bredare samhĂ€llsfokus.

Historier om sÄna hÀr ensamma hjÀltar ser vi redan i antikens episka verk och grekiska mytologier
Om vi lĂ„ter USA representera vĂ€st, och Japan representera öst, skulle vi kunna dela upp spelen i individualism och kollektivism – tvĂ„ perspektiv som jag vill pĂ„stĂ„ definierar kontrasterna mellan de tvĂ„ lĂ€ndernas kulturer. I de vĂ€sterlĂ€ndska (inte bara USA, utan Ă€ven Kanada och Europa) rollspelen spelar du ofta som en ensam hjĂ€lte som pĂ„ egen hand stĂ„r emot osannolika odds för att slutföra sin resa och kamp. Historier om sĂ„na hĂ€r ensamma hjĂ€ltar ser vi redan i antikens episka verk och grekiska mytologier, men om vi vill ha ett mer samtida exempel utanför spelmediet kanske Rambo lĂ€mpar sig. Och vill vi hĂ€mta ett japanskt exempel som representerar den andra sidan frĂ„n ett kulturellt filmperspektiv kanske Seven Samurai lĂ€mpar sig. Det ena om den ensamme hjĂ€lten, och den andra om ett samarbetande kollektiv.

NĂ€r Square Enix slĂ€ppte Final Fantasy XIII kĂ€nns det lite som att man sneglat Ă„t de vĂ€sterlĂ€ndska rollspel, med mer actionbetonade strider och fĂ€rre anhĂ€ngare som spelaren dessutom gavs mindre kontroll över – medan man springer fram i linjĂ€ra omrĂ„den i stil med Mass Effect. Och nu kĂ€nns det som att Final Fantasy tagit Ă€nnu ett steg mot de vĂ€sterlĂ€ndska rollspelen i och med Lightning Returns, dĂ€r vi ser den ensamma protagonisten och actionbetonade strider. Japanska rollspel har enligt mig till viss mĂ„n gĂ„tt frĂ„n att vara Seven Samurai, till att vara Rambo. PĂ„ gott och ont.