Okej, låt oss börja från början. Grapefrukt är en liten svensk indiestudio som består av en person, Martin Jonasson. Spelstudion har bland annat skapad det underbart minimalistiska Rymdkapsel och det nya Twofold Inc.

Twofold Inc. är lika briljant som det är simpelt. En robot ber dig para ihop färgglada kvadrater med andra färgglada kvadrater av samma färg för att klara sin kvot på fabriken där hen jobbar. Eller, tja, jag antar att det är en fabrik vi befinner oss i, roboten och jag. En fabrik som bygger något av färgglada kvadrater. Varje kvadrat är värd två.Twofold

”Två vadå?” Kanske du undrar.

”Ärligt talat så vet jag inte” Måste jag tyvärr svara. ”Enhetsmåtten i spelet är högst oklara”.

Matchar du två kvadrater blir de värda fyra, tre kvadrater blir åtta, fyra blir sexton, och så vidare. Färgerna är fyra till antalet, Turkos, röd, gul och vit. Kvoterna består av färger och antal, exempelvis 32 röda, 128 blå och 16 vita. För att klara av dessa kvoter finns ett rutnät av 35 rutor att begagna. Dessa kan flyttas om med hjälp av pilarna på sidorna av planen. Ledsamt nog för roboten och dig så har du inte oändligt med handlingar, varje gång du flyttar en rad eller matchar fyrkanter så sänks handlingssiffrorna med ett och hamnar du under noll förlorar du ett liv.

På riktigt nu, fattar du någonting av vad jag just skrev? I så fall: Grattis, ditt kreativa och abstrakta tänkande måste vara oerhört välutvecklat, för knappt ens jag fattar vad jag skrivit… Det kan visserligen kanske bero på mina tillkortakommanden i konstformen ”text” men hey, låt oss inte dväljas i det förgångna.

Hur som helst, Twofold Inc. är ett förbannat bra pusselspel. Det passar perfekt för både det korta toalettspelandet som den potentiellt lite längre bussessionen. En bra omgång håller inte på överdrivet länge och det känns alltid som att jag har tid för ”bara en omgång till”. Lägg till det också ett av de mest stämningsfulla soundtracken på denna sida millennieskiftet och du har ett i det närmsta perfekt spel.