Fredagslistan

Tre hjältar som borde spelas oftare i Overwatch

Av de 21 hjältar som finns i Overwatch är kanske tio av dessa överrepresenterade i nästan alla matcher. Om det inte finns åtminstone en Bastion, Reaper, Widow eller Tracer med i matchen är det något slags mirakel. Anledningen att de är överrepresenterade är flera, men vi kan nöja oss med att säga att det sällan är matchvinst som är i fokus utan snarare att kunna döda bäst.

Så vi behöver en motrörelse där vi faktiskt försöker spela spelet efter matchens regler istället för FPS-genrens interna PEW PEW SHOOTA-logik. Därför ber jag er testa dessa tre karaktärer, som kan hjälpa laget istället för din egen jakt på den fetaste killstreaken:

 

Mercy

Mercy

Alla som spelat vilket MMO eller vilket MOBA som helst förstår poängen med att ha en healer. Det räcker om du har spelat Team Fortress 2. Ändå är det försvinnande få jag sett som faktiskt spelar som Mercy trots att hon kan bära ett helt lag i både attack och försvarssituationer. Av de matcher jag hann spela i den öppna betan, så förlorade jag försvinnande få matcher som Mercy och förlorade ofta mot lag när de väl hade en Mercy i sin uppställning. När hon kombineras med framförallt D:va eller Zarya är det få som kan stå i vägen. Så släpp dina drömmar om att få Play Of The Game med Reaper och känn hur härligt det är att hjälpa laget istället för dig själv. Det känns mycket bättre kan jag tala om.

 

Lúcio

Lucio

Samma sak som gäller Mercy gäller till viss del med Lúcio. Hans styrka ligger delvis i den helande auran runt honom, men framförallt i hans hastighetsboost. I flera, om inte alla spellägen, hjälper det att vara på plats i tid eller innan det andra laget. Även under pågående matcher är det viktigt att bibehålla trycket på motståndarlaget, så hastighet är konstant en faktor. Faktum är att Lúcio nästan kan ses som en trupptransport med sin boost och han har utan tvekan bidragit till fler vinster än han får uppskattning för. Synd då att spelet inte riktigt kan belöna den typen av spelare på samma sätt. Men skit i det, på med skrillorna och bidra i kampen mot den lede fienden där alla ändå bara sitter och campar med Bastion.

 

Reinhardt

Reinhardt

Det bästa med att spela tank är att det fungerar. Om jag vadar in i en kontrollzon och börjar veva med hammaren och blockar med skölden blir 90% av spelarbasen alldeles till sig och vill mörda den stora robotriddaren till varje pris. Så i en perfekt värld ska då resten av laget kunna komma in och döda dem motståndare som är upptagna med att försöka slå ihjäl Reinhardt. Overwatch är inte en perfekt värld. Visst, någon Widowmaker eller Hanzo kanske lyckas skjuta ihjäl nån utifrån men de kommer ju aldrig in i capturezon och gör det som faktiskt matchen går ut på. Men jag tänker så här, om tillräckligt många spelar Reinhardt där ute och fortsätter göra sin del så kanske någon tillslut förstår. “Ah, kolla, de skjuter på Reinhardt! Han tankar motståndarlaget! Som klassen tank ska! Som den gör i alla andra spel! Därför den heter tank kanske? Då kan vi gå in nu och döda dem ganska lätt och dessutom få kontroll över zonen!”.

Kommentarer

  1. Ectogamat skriver:

    Så jävla på pulsen.
    Overwatch har en fantastisk potential som tyvärr kan komma att krossas av skjutglada puckon med alldeles för stora egon (en ganska så träffande spegling av samhället i stort?^^). Spelsessioner med Rambo wannabes avlossar varandra på löpande band och spelet känns oroväckande ofta som en riktig bajsmacka.
    MEN när man väl hamnar i en bra grupp som förstår orden lagspel och sammanhållning så förvandlas bajsmackan till något av det bästa någonsin.
    Jag tror absolut att Overwatch kan bli något av en goty kandidat eller kanske större ändå, men för det så krävs det nog att man spelar i grupp med vänner där alla är på någorlunda samma våglängd.

    Håller med om listan till 100%, kanske för att jag till 90% av min speltid spelade som just Mercy eller Reinhardt.

    En svampriket grupp för spelet känns väl nästan given?

  2. Kletet skriver:

    Mercy

    Oh boy. Att spela som Mercy. Att få ha en Mercy tillägnad sig.
    Den ena uppgiften är svårare än den andra. När hela? När buffa attacken? Hur beskydda ens Mercy och när attackera med hjälp av sin Mercy?
    Bara att spela som karaktären själv får en att inse hur svår karaktären faktiskt är, och framför allt hur otillfredsställande det många gånger är att axla rollen.

    Lúcio

    DEN mest vitala karaktären att ha i sitt lag i spelläget Control som råder under tre rundor (Ilios, Lijang Tower, Nepal). Att komma först till kontrollpunkten är viktigare än någonting annat under hela spelrundan. Sen att själva hjälten är bland de roligare någonsin att spela gör det inte sämre. Att få wallskatea på väggar samtidigt som man ser frustrationen bygga upp i fiendens ögon medans de försöker döda en, medans man till sitt eget beat får buffa sina medspelares hastighet/hälsa? KOM IGEN FOLKET!

    Reinhardt

    En bra Reinhardt kan mer eller mindre avgöra en hel match. Speciellt under uppdragen som inkluderar eskortering av ‘payloaden’. Och jag med andra frekventa speltestare vet hur svårt det är att få ner en bra Reinhardt.

    Bra lista Peter.

    Och till alla er där ute som tycker det samma om avsaknaden av vissa roller: Varför inte pröva själv? Det är hur roligt som helst!

    • Kletet skriver:

      Plus.

      Kan vi prata om hur mycket Lúcio påminner om Nicklas?

      Haha. Det är ju det enda som går att tänka på medan man spelar honom!

  3. Lance McCloud skriver:

    Kan bara hålla med i det som sagts. En av få saker jag inte gillade med spelet var att “Play of the Game” gick till en Bastion eller Hanzo ungefär 70% av fallen, 20% gick det till en McCree eller Reaper och så får alla andra karaktärer vara med under resterande 10% av fallen.

    Och varför kolla på när jag gör så att vi trycker payloaden sista metern med en vältimad Zenyatta ult och snipar två motståndare med hans orbs, när vi kan se hur Junkrat spränger en ynka fiende med sitt däck och råkar lobba en granat i närheten av någon som redan var skadad… Nädå, inte bitter jag inte…

    Har ändå haft löjligt kul med Overwatch under den öppna betan. Så välgjort och sköna karaktärer. Sen tror jag folk kommer spela med mer balanserade lag och lära sej att byta karaktärer mitt i rundan när de inser att de kanske förlorar för att de har en Hanzo och två Widowmakers i laget under en anfallsrunda.

    • Magnus skriver:

      Inte med på alla referenser men vem får guldbollen varje år? Inte är det backen eller den geniala spelfördelaren. Pang i kryzzet är det som gäller.

  4. Olov L skriver:

    Har ni hört av er till utgivarna med era synpunkter? Det borde väl inte vara omöjligt att slänga in någon cool belöning för de som spelar på ett bra sätt för laget?

  5. Robin Gårdestedt skriver:

    Det finns belöningar om man spelar bra.. i form av röstningskort. Blir ingen cool sekvens då bara. MEN man kan få snygga PoTG med Mercy och dylikt lättare nu än förut.. gäller bara att få en snygg revive på payload eller så. 🙂

  6. Quid skriver:

    Det verkar ha varit en otrolig skillnad på spelstil och hjältar mellan dom olika formaten. Läste på Twitter att dina matcher ofta gick till overtime och att ett lag kunde ligga under stort och sen vända och vinna. Saker som jag knappt såg alls på PC-sidan. Det samma gäller hjältarna, både Mercy och Reinhardt var med i säkert 90% av alla matcherna jag spelare.

  7. Magnus skriver:

    Finns det något i spelet som förklarar hur man förväntas spela en viss karaktär eller är det kunskap från tidigare spel som gäller? Jag kan säga att jag inte har en aning vad som förväntas av mig i en speciell situation, då jag inte tidigare spelat MOBA. Det är klart, en healer ska “heala” och en tank skall “meja” men hur skall jag som annan soldat skydda och hjälpa dessa karaktärer?

    Mer utbildning åt folket, kanske genom en videoserie där ni går igenom klasser och exempel på bra spelande? Kanske starta upp en aktiv Svampklan?

    • Quid skriver:

      Det finns en enklare tutorial, sen ett testläge där du kan spela olika karaktärer, testa deras attacker osv. Sen kan man köra matcher emot AI, antingen Du + 5 AI mot 6 AI eller 6 spelare mot 6 AI, där kan man också testa en massa. Man får även tips när man dör om hur man kan hantera liknande situationer.

      I betan fanns även ett “Brawl”-läge, där blev man tilldelad en slumpad hjälte varje gång man dog, det blev väldigt konstiga matcher men ett ypperligt tillfälle att prova nya karaktärer. Vet dock inte om det kommer finnas med när spelet släpps, eller om det är något var regler byts ut varje vecka alá Hearthstone.

    • Lance McCloud skriver:

      Detta är en av spelets få svagheter. Visst kan man lusta ut en del själv när det kommer till strategi och spelstil på vissa karaktärer, men mer detaljerade förklaringar och utförligare information direkt i spelet hade inte skadat.

      Jag höll mej undan vissa karaktärer jag inte trodde skulle passa min spelstil, men efter att ha sett några tips videos på YouTube (jag kan rekommendera kanalerna Overwatch Central och Unit Lost för de som är intresserade av detta) så insåg jag att vissa karaktärer bör spelas helt annorlunda. T.ex. McCree fick jag för mej var lite av en frontline variant av de i attackkategorin, till skillnad från Reaper och Tracer som flankerar fienden och anfaller oväntat bakifrån. Inte så alls tydligen, utan inställer är McCree mer en direkt counter till de andra attackkaraktärerna som bör hålla sej med defensivt och låta fienden komma för nära där de tror de har övertaget och sedan stoppa dem.

      Detta var inget som var uppenbart när jag precis började spela. Samma med hur du kan använda Pharas vristgranat för att hålla dej själv i luften längre, hur du kontrar Bastion löjligt enkelt och hur du enkelt sabbar fiendens krypskyttenästen med D.Va för att nämna några saker.

Skriv en kommentar