E3 2017

E3 på distans – PC Gaming

PC-Peter som fortfarande är nykär i sin snart ett år gamla men ändå nya dattamaskin paxade fort som attan möjligheten att få skriva av sig om Intel och PC Gamers presentation om framtida PC-spel. Det blev en hel del spel som lämnades därhän, oftast för att Peter inte rör vid RTS-titlar över huvud taget.

Men dessa spel var mäkta intressanta:

Ooblets!

 

Harvest Moon – Pokemon – Adventure Time är orden som används för att inledningsvis beskriva sockerbomben Ooblets. Det framgår inte riktigt vad spelet handlar om mer, men tills vi får veta mer väntar jag tålmodigt under mitt sofftäcke. Dock andra E3 i rad vi ser något om Ooblets och det är fortfarande lite otydligt vad spelet går ut på egentligen. Räcker gulligheten eller är det dags att börja leverera konkret info om spelvärlden och motivation? Eller ska vi bara lita blint på Double Fine?

Mount and Blade 2: Bannerlord

 

Gud hjälp mig och min pepp, den får inte plats och konsumerar mitt liv. Jag har extensivt spelat alla titlar i serien och det finns helt enkelt inga spel som dessa. Rollspel, realtidsstrategi, management av relationer och resurser, tredjepersons-action och alla möjliga andra genrer blandas ihop i något som är helt unikt. Med utökade rollspelselement, större arméer och kraftigt förbättrad grafik vet jag inte hur detta kan bli annat än flera hundra timmar av mitt liv.

PUBG

 

Allas våran mördarsimulator PlayerUnknowns Battlegrounds börjar med att visa upp hur spelare snart kan kättra och slänga sig över föremål som bilar väggar murar staket etc. Dynamiska in- och utfärder ur fönster osv kommer kunna ändra väldigt dramatiskt på vissa taktiska element.

Nya vädermöjligheter med dimma, solnedgång och förbättrat regn avtäcks också, samt spelets senaste vapen, OTs-14 Groza. Även detta är ett vapen taget från de ryska specialstyrkorna Spetsnaz, ännu en automatkarbin i den grövre kalibern 7.62. Det är spelets första vapen med s.k bullpup-mekanism där magasinet sitter bakom handtag/avtryckare, vilket medför en mer kompakt design utan att offra pipans längd. Vapnet kommer bara finnas i de containrar flygplanet släpper under spelets gång, då det ska vara mycket kraftfullt.

I det långa loppet siktar PlayerUnknown på att göra moddande möjligt och göra spelet till en plattform för spelstilen Battle Royal och mera. Två nya kartor viskas det också om, en ökenkarta i Peru med sandstormar och en i det adriatiska havet.

Lawbreakers

 

Cliffy B och Boss Key Productions efterlängtade spel kan väl närmast beskrivas som Overwatch och Quakes bråkiga barn, med konstig gravitation och svordomar. Under presentationen berättar ett gäng streamerkändisar hur jäkla intense spelet är och hur alla ytor och luftutrymmen är spelbara i den här fartfyllda lagbaserade shootern.

Det ska bli intressant att försöka skydda sin healer när folk kan attackera underifrån, ovanifrån och gud vet vart ifrån.

Öppen beta 30 juni. 8e augusti på PC och PS4. 29,99 kostar det bara, inget “60 dollar multiplayer only bullshit.”

YLands

 

Bohemia Interactive gör storskaligt spel med formbara miljöer. Till en början presenteras det som ett spel om att vara strandsatt på en öde ö. I mångt och mycket verkar det vara ett mer avancerat Minecraft de siktar på, spelet visar upp bilar, slott, skattjakt, båtar, you name it. Väldigt ambitiöst sandbox-spel som nästan verkar svårt att sätta en genre på utöver just sandlåda. Steam Early Access senare i år.

Griftlands

 

Klei Games, skaparna av bl.a Dont Starve, Shank och Invisible Inc kommer med en ny titel som ser ut som ett väldigt öppet rollspel i en ny spännande scifivärld. Av trailern att bedöma liknar striderna från Darkest Dungeon, och spelet verkar handla mycket om att bilda sin grupp med äventyrare och hantera de konsekvenser som uppstår under äventyrandet genom att charma, slåss, förhandla, fuska, stjäla och profitera. Gissningsvis finns en större story bakom allt, men att bara driva runt och utforska med ett gäng rymdpirater och patrask ser lockande nog ut för mig.

Wargroove

 

Chucklefish nya spel känns alltid spännande, och Wargroove är inget undantag. Detta ser ut att bli myspysig pixelerad fantasystrategi. Det är turordningsbaserat, en kan skapa sina egna kartor för både strider och egna kampanjer Verkar finnas färdiga logiksystem för att göra helt egna uppdrag också, så spelet verkar kraftigt uppmuntra community och innehållsskapande. Världskartan nästan skriker Civ 1 på de bästa av sätt och Fire Emblem är uttalat en stor inspiration här.

 

Hela presskonferensen finns att kika på här:

Skriv en kommentar