Det är med brist på både sömn och ork som jag kan meddela att Sonys presskonferens under E3 2017 var… ganska najs. Det fanns inte mycket att tappa hakan över, men det fanns mycket att prata om. Här är några av de mer utstickande ögonblicken.

Hidden Agenda

Sony kommer satsa på något de har valt att kalla Playlink. Vilket kort och gott kan översättas till “vi såg folk spela Drawful på sina telefoner och tänkte att vi kunde göra samma sak!”. Ett av spelen som kommer att utnyttja det här sättet att spela är Hidden Agenda, som kommer från inga mindre än utvecklarna bakom Until Dawn. Du och dina vänner kommer att få spela igenom ett brottsdrama där ni använder era smartphones för att fatta livsavgörande beslut. Och det verkar som att ni inte alltid kommer att kunna lita på varandra.

Personligen älskade jag Until Dawn. I synnerhet när jag spelade det tillsammans med lättskrämda vänner. Hidden Agenda känns därför väldigt rimligt som en spirituell uppföljare. Jag hoppas bara att Playlink-aspekten av spelet inte blir en trist gimmick som håller den annars bra idén tillbaka.

Grand Turismo Sport

Jag har ingen aning om varför, men trailern till Gran Turismo Sport innehåller musik som får det att framstå som en nästkommande Pixar-film. Och jag älskar det.

Undertale

Mitt favoritspel från 2015 utannonserades till Playstation 4 och Playstation Vita. Det kommer även gå att förhandsboka en limiterad fysisk utgåva av spelet, samt en Collectors Edition som bland annat innehåller hjärtformad speldosa. Och jag vet att det är dumt att köpa samma spel mer än en gång men… ja… jag kommer antagligen inte kunna hålla mig.

Ni No Kuni 2: Revenant Kingdom

Uppföljaren till Studio Ghibli och Level 5-projektet visades upp igen och om releasedatumet inte ändras (som det nästan alltid gör numera) kommer vi att få se spelet i butikshyllorna 10 november.

Uncharted: The Lost Legacy

Nya Uncharted-äventyret visades upp med nästan icke-existerande ljud. Men det som visades såg måttligt intressant ut. Kanske framför allt eftersom att seriens protagonist inte längre är samma brunhåriga snubbe som dyker upp i alla spel.

Horizon: The Frozen Wilds

DLC till Horizon: Zero Dawn är på väg. Så det är väl bara en tidsfråga innan resten av riket börjar spela det igen och påpekar att jag borde skita i min bojkott av open world-spel och spela det jag också. Och antagligen har de rätt.

Days Gone

Skådespelaren Sam “Starkiller” Witwer antar rollen som en motorcykelridande zombiemördare i ett spel som kändes som en ännu mer fantasilös version av The Last of Us. Två män stod och bugade vid slutet av trailern. Superbetalda.

Monster Hunter World

Under tidiga 2018 är det tänkt att Monster Hunter-serien ska skutta till Playstation 4. Monster Hunter World är inte uppföljaren till Bloodborne som många hoppades skulle dyka upp under konferensen, men det kan mycket väl bli ett trevligt substitut.

Shadow of the Colossus

Plötsligt kom spelet som bokstavligen fick mig att ställa mig upp att skrika av glädje. Ja, jag har spelat det både på Playstation 2 och Playstation 3 tidigare, men att se ett av mina absoluta favoritspel med den här uppdaterade grafiken fick mig nästan att grina som en idiot.

The Inpatient

Supermassive verkar ha fått i uppdrag att fortsätta klämma ur sig VR-spel åt Sony. Det började med Rush of Blood, och nu är ännu ett VR-spel baserat på Until Dawn på väg. Den här gången kommer du att få spatsera runt i spelets övergivna mentalsjukhus över 60 år innan händelserna i Until Dawn.

God of War

Spelindustrin har verkligen börjat gilla pappor. Och Sony är uppenbarligen inget undantag. Dad of War kan mycket väl bli en spännande berättelse om förhållandet mellan en far och hans son, men stridsystemet ser löjligt tråkiga ut i jämförelse med även de minsta konfrontationerna från de föregående spelen i serien. Förhoppningsvis känns det bättre än det ser ut att göra.

Detroit: Become Human

Kul att se att killen från Cabin in the Woods har fått ett nytt jobb. Även om det råkar vara i ett Quantic Dream-spel. Men även om berättelsen på förhand känns som varenda berättelse om artificiell intelligens någonsin framstår det åtminstone som att Detroit kommer att bli en bättre upplevelse än Beyond: Two Souls.

Spider-Man

De löjliga mängderna quick-time-events till trots ser Insomniacs Spider-Man-spel riktigt bra ut. Att det inte har släppts ett genuint bra Spider-Man spel sedan år 2004 är fullständigt vanvettigt, men förhoppningsvis är det snart dags att ändra på det. Känns ju i alla fall inte omöjligt att det här blir spelet vi väntat på, med tanke på att Insomniac tidigare har jobbat med Sunset Overdrive.

Det var ingen magisk avslutning direkt, men jag blev inte besviken. Jag ville få saker att se fram emot, och det fick jag. Framför allt känner jag dock att jag inte riktigt vet vad jag ska tycka. Visst, att avsluta en konferens med en sådan välkänd ikon som Spider-Man låter fullt rimligt på papper, men med tanke på hur svårt det verkar ha varit för utvecklare att göra Spider-Man rätt de senaste 13 åren kan en ändå påstå att Sony har tagit en kreativ risk. Precis som när de valde att göra om God of War till nästa års stora pappaspel. Jag må inte gilla alla kreativa beslut som Sony gjort och fortsätter göra, men jag uppskattar åtminstone hur de fortsätter att lämna mig osäker. För jag gillar att bli överraskad.

Se hela presskonferensen här: