Välkomna tillbaka till nyhetssvepet! Förra veckan tog vi en välbehövlig paus, men nu är vi här igen och ämnar köra på hela sommartorkan igenom. Denna vecka kollar vi in att Microsoft(?) tror sig veta när Sony ska släppa en Playstation 5 Slim. Vi blir även lättade över att Sega verkar slopa de flesta av sina kryptoplaner, och gläds åt att legendaren Peter Molyneux verkar vara på väg tillbaka.

 

Microsoft: Playstation 5 Slim kommer i år

Playstation 5

En sån här, fast smal, kan det vara något?

Nej, rubriken är inte fel. Xbox-makarna Microsoft tror sig veta att Sony kommer att släppa en Slim-version av Playstation 5 senare i år. Det framkom under en av rättegångsdagarna där amerikanska konkurrensverket, Federal trade commission, granskar Microsofts planerade köp av Activision Blizzard för 69 miljarder. Bland andra IGN snappade upp kommentaren om den sedan tidigare ryktade Slim-konsolen i ett dokument där Microsoft försöker övertala domaren att Nintendo Switch kan anses tillhöra samma marknad som Xbox- och Playstation-konsolerna.

”Playstation säljer också en billigare Digital Edition [av Playstation 5] för 399 dollar och väntas släppa en Playstation 5 Slim för samma, lägre, pris senare i år”, står det i dokumentet.

I dokumentet skriver Microsoft även om ”en handhållen version av Playstation 5 för under 300 dollar”, något som lär vara Project Q, som Sony visade upp tidigare i år, men där inget släppdatum eller pris ännu meddelats.

En Playstation 5 Slim skulle inte komma som en överraskning med tanke på att Sony släppt en mindre version av samtliga stationära konsoler hittills. Under Playstation 4-eran släpptes även en Pro-version, något som också ryktats komma för denna generations konsoler.

FTC/Microsoft-rättegången fortsätter alltjämt, och det är ännu oklart huruvida myndigheten kommer att ge jätteaffären grönt ljus. Tidigare har den brittiska motsvarigheten sagt att de tänker stoppa köpet.

Niklas tankar: Den här rättegången har varit en guldgruva för den som älskar att få reda på vad som händer bakom de välpolerade kulisserna. Det kastas skit till höger och vänster, och företagshemligheter röjs av misstag och Xbox-chefen Phil Spencer har sagt att ”konsolkriget är en social konstruktion” *chef’s kiss*. Om det visar sig vara sant är det vansinnigt roligt att Microsoft läckte Sonys Playstation 5 Slim. Det känns för övrigt helt rimligt att det skulle vara sant, med tanke på tidigare generationer. I vinter blir Playstation 5 (och Xbox Series-konsolerna) tre år gamla, och det går att tillverka dem både mindre och billigare. En Slim lär i så fall ersätta de två nuvarande modellerna, men jag har svårt att tro att Sony skulle vilja gå ner i pris, utan behålla det sedan tidigare höjda priset. De verkar inte direkt ha några problem att få sina konsoler sålda oavsett pris.

Segas löfte – ingen blockkedja i de största serierna

Det lär inte bli några Majima-NFT:er, tack och lov!

Efter att ha sagt sig satsa hårt på blockkedjan, Web3 och NFT:er tonar Sega nu ner sina kryptoambitioner. Det berättar en av de operative cheferna, Shuji Utsumi, i en intervju med Bloomberg. Han säger att Sonic- och Like a Dragon-utgivarna kommer att hålla sina största spelserier borta från tredjeparts blockkedjeprojekt för att inte devalvera dem. Sega slopar även planerna på att utveckla egna spel som använder sig av blockkedjeteknologi, men tänker låta ”externa partners” använda karaktärer från Three Kingdoms- och Virtua Fighter-spelen som NFT:er.

Sega uppger att anledningen till omfokuseringen är dels det vacklande intresset för kryptomarknaden, dels att så kallade ”play-to-earn”-spel är tråkiga att spela, säger Utsumi till Bloomberg.

Niklas tankar: Kommer ni ihåg krypto, hörrni? Vilken grej, ändå? Och inte alls ett luftslott/pyramidspel/total bluff i nio fall av tio. Det gör mig lycklig inombords att många som kastade sig handlöst in i skiten nu verkar ta sitt förnuft till fånga. Det finns säkert en vettig användning för krypto i spel, men inget av det som föreslagits hittills har varit det. Bättre lycka nästa gång, krypto-bros!

Peter Molyneux har nytt spel på gång

Black & White 2

Ge oss mer av det här, tack, Peter!

Den legendariska spelutvecklaren Peter Molyneux har gjort sig känd för såväl kultklassiker som Populous, Dungeon Keeper, Black & White och Fable, samt för att hajpa upp sina spel till en överdriven grad. Nu är han och studion 22Cans på gång med ett nytt spel, det första sedan 2017, och Molyneux menar att det innehåller spelmekaniker som aldrig tidigare setts i ett spel.

”Förr skulle jag har börjat med att berätta om hela spelet och hela speldesignen och varför det skulle bli det mest briljanta spelet i världen. Det kommer jag inte göra”, säger han i en intervju med spanska Gamereactor.

Det enda han säger om den ”unika” spelmekaniken är att ”mer som Fable, Black & White och Dungeon Keeper” än något annat. Han berättar också att han själv jobbar med att koda spelet – för första gången sedan Black & White – och att man planerar att släppa spelet på PC och konsol snarare än mobil.

”Varenda del av mig vill berätta allt om det. Men, du vet, det vore dumt”, säger Molyneux i intervjun.

Det finns i nuläget ingen information om när detta nästa Molyneux-spel är tänkt att släppas

Niklas tankar: Jag skiter i att folk tycker att Peter Molyneux är en lögnare, med tanke på att han flera gånger överdrivit rätt rejält vad gäller vad som kommer att finnas med i hans spel. Jag har alltid sett det som att han har väldigt högt satta mål och att vissa av dem är omöjliga att infria. Oavsett vad man tycker om hur han pratar om sina spel står det i alla fall utan tvivel att han legat bakom några av de mest intressanta och inflytelserika spelen någonsin. Jag älskade verkligen i princip samtliga Bullfrog-spel och Black & White och Fable är odödliga minnen hos mig. Det har inte blivit jättebra på sistone, men jag tror och hoppas att han fortfarande har det i sig. Så länge han släpper kryptobollen han verkade plocka upp när det var som allra hetast.