Det är nu 1 ½ år sedan Killzone 2 släpptes. Det blev inte den succé som Sony kanske hoppats på, men spelet sålde bra och genererade tillräckligt med pengar för Guerilla Games så de kunde fortsätta jobba på en uppföljare. Jag gillade Killzone 2 mycket. Helghan kändes verkligen som en annan planet, en tung, skitig och industriell värld. Ungefär som om Saruman fått fortsätta sitt bygge in i futuristisk tid.

Helghan. Du är inte välkommen hit.

Det fanns dock en skara som direkt jämförde Killzone 2 med bland annat Call of Duty 4, och gav spelet kritik eftersom Infinity Wards spel var så mycket mer tillgänglig. Den främsta aspekten som gruppen syftade på var kontrollen och hur seg och tung den kändes i Killzone 2. Å ena sidan rättfärdigad kritik då kontrollen är en av de, om inte den viktigaste aspekten för ett tilltalande gameplay. Men jag personligen såg aldrig kontrollen som ett problem, snarare något som tillförde spelet en känsla, en för mig rätt unik känsla. Ogästvänligt, skulle jag nog kalla det. Helghan är ingen angenäm plats att vara på, och som invaderande soldat bör det inte vara helt lätt att sikta och skjuta. Kom ihåg, du spelar ingen genetiskt överlägsen individ i Killzone 2, du spelar en helt vanlig soldat. Och livet för en soldat på Helghan bör suga.

Men Guerilla Games gav med sig och och lovar nu att Killzone 3 kommer ha helt annan känsla i kontrollen. Jag tror att talesmannen t.o.m. hade ordet ”mainstream” med i sitt uttalande. Detta är något jag hakat upp mig på och jag ställer mig väldigt frågande till om vi fans verkligen bör ha såhär mycket inflytande på spelutvecklare?

Ett annat scenario ser vi eventuellt i Infamous 2 där de till en början såg ut som huvudkaraktären Cole bokstavligen skulle få ett nytt ansikte i uppföljaren. Jag vet inte om Sucker Punch hade en tanke med denna makeover, men nu låter det som att man har ändrat sig, att Coles utseende kommer vara i stort sett intakt i uppföljaren nästa år.

Det här blir nu något av en paradox då jag för inte alls så länge sedan skrev ett inlägg med kritik mot förändringarna. Och nu menar jag inte att jag på något sätt har påverkat Sucker Punch med mitt inlägg. Nej, det jag reagerar på är snarare min egen reaktion, om man nu kan göra det. Jag rynkar på näsan åt den Bend over-mentalitet som verkar finnas bland vissa utvecklare.

Visst är det skönt att se utvecklare som lyssnar på sina fans, men faktum är att fansen i de allra flesta lägen sitter på betydligt mindre kunskap och erfarenhet än utvecklaren, och de som hörs bäst vet inte bäst. Som utvecklare för det ännu mycket unga mediet spel måste man våga bryta ny mark, för att göra det måste man kunna motta kritik utan att skita ner sig och ändra på det man skapat. Om Sucker Punch hade en tanke med Coles nya utseende lär vi aldrig få reda på, de böjde sig frammåt och gjorde som vi sa.

Fan ta dem.