Ditt namn Àr Bryze Boltzmann. Du Àr i runda slÀngar 500 Är gammal. Att du har kunnat uppnÄ denna hedervÀrda Älder beror pÄ att du i din ungdom fick en förbannelse kastad över dig som gjorde dig odödlig. Nu tillbringar du dina dagar med att jobba Ät regeringen, men du har inte ett trist skrivbordsjobb dÀr du vÀnder papper hela dagarna. IstÀllet vÀnder du ut och in pÄ elaka demoner som hÀrjar i staden dÀr du bor. Du lever ett actionfyllt liv, fyllt med pangpang och grabbig humor. Visst lÄter det som en schysst premiss för ett actionspel?

Neverdead verkar kunna bli 2012 Ärs svar pÄ Bulletstorm och Shadows Of The Damned, men tyvÀrr stÄr det sig slÀtt jÀmfört med de tvÄ. Bulletstorm bjöd pÄ ett extremt underhÄllande gameplay och underbart homoerotisk humor. Shadows Of The Damned fick mig att skratta högt ungefÀr var tionde minut och gav mig skön Resident Evil-doftande action. Neverdead gör ingenting för mig. Absolut ingenting!

”Det vill göra allt sĂ„ rĂ€tt, men det blir bara fel”
Det vill göra allt sĂ„ rĂ€tt, men det blir bara fel. NĂ€r jag startade spelet fick jag en smĂ€rre chock. Jag kastades direkt in i en ”bossfight” och Dave Mustaines (sĂ„ngare i Megadeth reds. anm) röst skrĂ€nade ut ur mina högtalare. Det skulle kunnat ha varit en ultimat öppning för en blekfet hĂ„rdrockare som jag, men det som istĂ€llet hĂ€nde var att jag började slita mitt hĂ„r.  Kontrollen, som i ett actionspel Ă€r avgörande för mig, Ă€r kolossalt usel. Det kĂ€nns som att jag kontrollerade en amputerad sköldpadda som Ă„ker runt i en rullator med dĂ„ligt batteri!

Ett kort ögonblick tÀnkte jag att det sÀkert skulle bli bÀttre lÀngre in i spelet, nÀr jag fÄr grepp om den, men det hÀnder aldrig! IstÀllet blev det bara mer och mer besvÀrligt ju fler fÀrdigheter min demonjÀgare tillskansade sig. NÀr jag svingar ett svÀrd i tv-spelens vÀrld gör jag det helst genom att trycka pÄ en knapp. Inte genom att sitta och runka med en styrspak (konstigt nog har jag inga problem med att vifta med en Wiimote).

”Det var roligt de fyra första gĂ„ngerna”
Neverdeads ”grej” som ska göra det lite annorlunda, Ă€r att huvudkaraktĂ€ren inte kan dö. Åker du pĂ„ stryk sĂ„ gör du det rejĂ€lt och dina lemmar flyger Ă„t alla hĂ„ll och kanter. Titt som tĂ€tt hĂ€nder det att du blir sĂ„ lemlĂ€stad att det enbart Ă€r huvudet som kontrolleras. Det var roligt de fyra första gĂ„ngerna. Kontrollerandet av huvudet Ă€r en viktig bestĂ„ndsdel för att lösa en del problem spelet dĂ„ och dĂ„ ”utmanar” dig med. Dumt nog Ă€r det sĂ„ otympligt att genomföra detta sĂ„ istĂ€llet för en cool grej blir det bara frustrerande. Att sjĂ€lvmant slita av sig vĂ€l valda kroppsdelar Ă€r ocksĂ„ viktigt nĂ€r det kommer till att besegra bossar. Det Ă€r tyvĂ€rr lika ”kul” i de passagerna ocksĂ„.

Nu Àr det Àr inte bara gameplay som Àr uselt. Neverdead stinker av flera anledningar. Till exempel Àr huvudkaraktÀren en Àrketönt med en kvinnosyn som luktar internetforum. Ska huvudkaraktÀren vara en mansgris mÄste det göras med glimten i ögat, och inte med glimten i en urringning! Kvinnliga karaktÀrer ska gÀrna fylla mer funktion Àn att vara patetiskt ögongodis vars rundade kroppsdelar Àr huvudfokus nÀr kameran gÄr pÄ cutscenesemester.

Att spelet egentligen Àr ett enda lÄngt eskortuppdrag orkar jag knappt klaga pÄ.

Neverdead? Snarare Neverplay.