Gästkrönika

Det måste inte vara ‘han’

För ett par veckor sedan uttryckte jag, via min Facebook-status och Twitter, missnöje över att en föreläsare använt “han” i beskrivningen av en, för ett exempel, påhittad person. Detta var ingen engångshändelse utan något som jag reagerat på flera gånger sen jag påbörjade min spelutvecklarutbildning och bara ett av flera exempel som visar hur mannen alltid är utgångspunkt, och hur detta problem (ja, jag anser det vara ett problem) gör det svårare för spelbranschen att utvecklas och bli jämställd.

De få kvinnor som fanns tillgängliga var sexualiserade eller fragilt porträtterade
Under en 3D-modelleringskurs förra året fick vi välja på ett antal karaktärer att modellera. Förutom att de flesta var män var de få kvinnor som fanns tillgängliga sexualiserade eller fragilt porträtterade. Männen å andra sidan var även de avklädda men muskulösa, starkt framställda och i flera fall kända statyer. En rynkig gammal gubbe fanns t.o.m att välja på!

Jag skrev om mitt problem med kvinnobilderna i kursutvärderingen och resultatet blev att en av bilderna togs bort. Den byttes alltså inte ut mot en ny bild, vilket betyder att det sen fanns ännu färre kvinnor att välja. När en student som går året under mig för några veckor sedan konfronterade kursansvarige om det taskiga utbudet och dåliga representationen av kvinnor fick hon svaret att han (kursansvarige) inte orkade leta upp andra bilder. Det skulle exempelvis, ur modelleringssynpunkt, fungera utmärkt att ha en muskulös eller gammal kvinna. Men han orkar inte.

Samma kurs använde sig av referensbilder på mans- och kvinnokroppen, nakna, för att få till “idealiska proportioner”. Kvinnan är illustrerad iklädd klackskor. Va?! Är vi tillbaks på 1930-talet? Ja, i princip, eftersom bilderna faktiskt är från 30-talet! Förklaringen jag fick till detta var att det var de bästa bilder de hittat. Jag har mycket svårt att tro att en likvärdig eller bättre bild inte dykt upp på drygt 80 år.

Vår animationskurs led av liknande problem, där de tre karaktärer vi skulle modellera var män eller benämndes som “han”. Denna “han” var en fågel och inte alls könsbestämd egentligen.

Engagemanget från studenterna vad gäller genus är ganska svalt. Vissa ser det inte som ett problem, medan en del kanske inte vågar säga någonting. Det har ju dessutom ändå visat sig att OM man säger något gör det i princip ingen skillnad. Efter ett tag, när det bara är tre-fyra personer som försöker och ingenting förändras, tröttnar en och ger upp. Eller blir arg och frustrerad och tappar skaparglädjen, som är en viktig del av en spelutbildning.

Jag personligen känner mig väldigt exkluderad när sådana här saker sker
Varför tycker jag då att det här är så viktigt att jag skriver en krönika om det? Jo, det är för att dessa “smågrejer” kan ha en så stor påverkan på studenterna. Det kan påverka hur inkluderade de kvinnliga studenterna, som är en minoritet, känner sig. Jag personligen känner mig väldigt exkluderad när sådana här saker sker om och om igen och om jag inte hade likatänkande vänner att umgås med i skolan hade jag kanske gett upp hoppet och slutat min utbildning. För jag passar ju uppenbarligen inte in i den här världen?

Det kan också påverka hur studenterna sedan påverkar spelbranschen. Jag har redan märkt att det självklara när en student beskriver en spelare eller fiende är att använda manligt pronomen, även om jag också märkt att vissa kommer på sig själva eller reagerar med ‘oj då, jag tänkte inte på det’ när jag påpekar det för dem. Det finns ju alltså en vilja att förändras hos många! Men om det inte uppmuntras av föreläsarna kommer vi gå i samma gamla spår.

Under en konceptutveckling där jag ville att spelarkaraktären skulle var kvinna och att dennes mamma dog heroiskt var jag tvungen att kompromissa med mina gruppkamrater, vilket ledde till att spelarkaraktären kunde en välja kön på och båda dennes föräldrar dog heroiskt. Det är ju helt banalt att det är så svårt att ändra på de klassiska könsrollerna.

Så nu ber jag samtliga landets spelstudenter om hjälp. Tänk på det här! Vad ni gör, vad ni säger, hur ni tänker. Det är små förändringar hos er men på sikt kan det leda till stora förändringar i branschen vi ska verka i. Låt oss utveckla spelmediet och föra det framåt!

Text av Anna Ström

Anna är inne på sitt tredje år som speldesignstudent i Stockholm. Drömjobbet är att skriva spelkaraktärer och dialog, och bidra till att skapa starka kvinnor såväl som att få fram andra minoriteter i spel. Hon är involverad i BarCraft Sthlm och du kan med all säkerhet hitta henne på Twitter, som @Sindawilya. Avlider nästan i väntan på Dragon Age III: Inquisition.

Kommentarer

  1. Emelie skriver:

    Väldigt tänkvärt och helt jävla sjukt att det fortfarande är såhär. Jag kan känna en sån extrem hopplöshet när jag hör sånt här. Det är fortfarande i linje med den gamla kvinnosynen där kvinnor är verktyg för männen, damsels in distress. Och det gäller ju inte bara spelvärlden, såklart. På min gymnasielärarutbildning möter man ganska ofta liknande mönster. Det pratas om gamla, för mig utdöda, roller vad gäller tjejer och killar. Så otroligt frustrerande, men vi diskuterar det otroligt mycket åtminstone. Men det är skönt att veta att det finns folk som försöker påverka och problematisera! Tack för bra inlägg!

  2. Mattias Lejbrink skriver:

    Fan vad bra skrivet, keep it up Anna! <3

  3. Anna Ström skriver:

    Emelie: Tack för kommentaren! Det är så himla viktigt att folk orkar försöka, och jag hoppas verkligen att vi ska kunna påverka nånting i längden.

    Mattias: <3 😀

  4. NuYu skriver:

    Tack för ett bra inlägg. Jag har diskuterat såna här saker med flera vänner många gånger och det har blivit så tydligt vilken uppförsbacke det alltid är. Såna här inlägg, liksom att vi stöttar varandra och inte slutar kämpa, blir så enormt viktigt.

  5. Jens Malmström skriver:

    Hej Anna!

    Tycker du lyfter problemet på ett jättebra sätt. Dels genom att uttrycka hur det känns för dig att vara normavvikande och möta motstånd kring idéer som borde vara självklara på en spelutbildning, dels genom att föreslå alternativa skildringar och karaktärer. Jag känner snarare hopp för att det finns starka personer som du som vågar trampa upp nya vägar inom spelindustrin. Det är inte motståndet som är poängen, det är du. 🙂 Stå på dig, du är verkligen inte ensam och det är många omkring dig som vill bredda förväntningarna kring könen, för allas skull. Lycka till!

    Varma hälsningar,
    Jens

  6. Håkan Wååg skriver:

    Jag vet med mig att jag ofta använt han för att beskriva icke könsbestämda karaktärer förut, det har ju blivit så eftersom vi alltid matats med det. Nuförtiden försöker jag alltid använda könsneutrala uttryck eller “han/hon” (har inte fastnat för hen…)

    Vad du än gör så ge inte upp! Det är klart du är välkommen i den här världen, och vi kan få till en förändring enklare om fler av er hittar hit.

  7. Ina skriver:

    Hejja Anna! Känner igen mig och håller helt med! <3<3<3

  8. Tuffa Killen skriver:

    Mycket bra skrivet.
    Jag går ingen utbildning eller något annat med spel alls förutom att jag är en ganska typisk nörd, men ändå störs jag enormt på normaliserandet av män, och vithet, bland tv-spelsfigurer.
    Och i typ alla andra medier också iofs, men dom lägger jag inte ner lika mycket tid på…

  9. Anna Ström skriver:

    Åh, jag blir alldeles varm inombords! Tack för era fina kommentarer! <3

  10. Malin Furöstam skriver:

    Jättebra skrivet Anna! Det är så viktigt att det här förs in i ljuset, just att attityden hos en hel del spelutbildningsinstitutioner är bristfällig i dagsläget. Men det är bara att kämpa vidare! LESSGO!

  11. Ridol skriver:

    Bilder av män och kvinnor som du nämner ni skulle modellera är båda lika problematiska. Det är inte bara kvinnor som sexualiseras, utan män också. Hur många killar ser ut som Juggernaut för exempel? I spel båda kön är ofta drivna till sina extremer, vilket är ett övergripande problem dock inte lika viktigt jämfört med hur de beter sig is pel. Jag kan förstå att ha starka och snygga avatarer i spel, men problematiken uppstår i vilka roller avatarer tilldelas i spelhandligen, där killar är hjältar och tjejer spelar damen i nöden. DÄR har vi huvud problemet.

    När Your Average Gamer spelar Your Average Game, vill han/hon oftast spela som ett bättre version av sig själv har jag märkt. Jag har sällan sett tjejer skapa fula avatarer i MMOs eller killar spela klena karaktärer(där förekommer det dock mindre snygga ansikter). Utvecklare möter efterfrågan helt enkelt. Det finns såklart undantag, jag tvivlar att en biffig marinsoldat skulle passa i Limbo, eller en sexig kvinna som huvudkaraktär i Psychonauts. För att summera, imo är det ett större problem vilka roller och beteende som kvinnor och män tilldelas i spel än hur de ser ut.

    Vidare tar du upp att du har svårt att tro att ett bättre bild inte har dykt upp, varför inte då leta efter en bättre bild själv och föreslå den till kursansvarige? Jag misstänker att de kan ha rätt att det är ont om bra referensbilder. Du tror inte på det de säger, så varför inte lägga lite tid på att faktiskt leta efter bevis om det de säger är sant eller ej?

    Sen är det oftast så att man använder samma genus som sig själv när man beskriver en objekt av obestämd genus. Där har vi snarare problemet om hur få kvinnor det är i spelbranchen, inte vilken genus man använder.

    Det är värt att påpeka att jag har för åsikt om hur kvinnor representeras i spel är ett problem, dock tycker jag att reta sig på användning av genus är fel ända att ta tag i. När folk börjar påpeka vilken genus jag borde använda i samtalet har det gått lite för långt.

    Peace out.

  12. Gustus skriver:

    ^Nja och njo. Visst ligger problemet på en djupare samhällelig nivå än speldesign, men du förenklar lite. Exempelvis talar du om rollerna som avataren tilldelas i handlingen, men problemet kan ju snarare sägas ligga i att den “snygga” mannen är stark, vältränad osv medan den “snygga” kvinnan har helt andra attribut. När man väl kommer till handlingen har många problem redan dykt upp och ignorerats.

    Grundproblemet ligger ju utanför speldesignen, mannen är subjekt och kvinnan objekt, men jag har ändå lite svårt för argumentet att man därför inte ska försöka påverka dessa problem inom speldesignen likaväl som annorstädes. Som jag ser det är alla försök till förbättring helt okej.

    Sen tycker jag, genusfrågor helt åsidosatta, att man inte kan argumentera som så att kursansvarige inte bör vara ansvarig för kursen. Kursansvariga har ett ansvar för att kursens kvalitet. Vill någon elev bidra är det ju jättetrevligt, men att kursinnehåll skall vara helt omodernt om inte elever rycker in accepteras faktiskt inte inom alla studeinriktningar, och borde inte vara okej inom någon. Det stör mig lite med dessa hierarkier fakulteterna emellan.

    För övrigt anser jag att alla spelkaraktärer i alla spel borde vara femshep. Alltid.

  13. Gustus skriver:

    En halv mening trillade bort, men jag ville egentligen bara skriva “kursansvarig”, “ansvar” och “kurs” många gånger i rad för att liksom göra en liten poäng.

  14. Tony Meijer skriver:

    Hej,
    jag tycker att det är helt rätt att du för fram frågan och att era kursansvariga nästan begår tjänstefel med den sortens resonemang. Men, jag är inte bara här för att gnälla utan också för att informera lite lätt 🙂

    Om bilden tagen från toppen av sidan är representativt för de som användes i kursen så är det då exempel-bilder av Andrew Loomis som är tagna, varvid det blir konstigare och konstigare att just dessa används. Loomis böcker är främst skrivna för människor som vill bli professionella illustratörer under 40 till 60 talet och han tränade då dessa för att illustrera för reklambranschen (därav varför runt 70% av hans kvinnliga fullkropps-exempelbilder har högklackat då det var väldigt vanligt i eran).

    Det som dock gör det här ännu konstigare är att i hans böcker så råkar det finnas människor av båda könen i alla åldrar, från 3 åriga barn till 70 åriga gubbar/tanter.

    För den intresserade så är Loomis böcker fria att ladda ner här http://www.alexhays.com/loomis/ och är i min enkla mening väldigt bra faktiskt. Men fine, låt oss säga att detta enkla steg är för långt, man måste ju faktiskt ta och klippa ut det ur pdf’en… eller nått.

    En sak som dock inte finns i hans böcker (i varje fall inte vad jag kommer ihåg) är gravida kvinnor.

    Nåväl, det är mina spontana tankar. Keep up the good work och allt sånt 😉

  15. Alex skriver:

    Låter som en undermålig(t ledd) kurs då jag inte känner igen mig i det här, men det är väl bara att gå ihop och konfrontera ansvarig om det, sedan rektor om inget händer? Helt onödigt att “hänga ut” och hetsa såhär med ett ensidigt och vagt inlägg om ett viktigt ämne.

    Inte för att vara sån, vill ge ett mer detaljerat svar men det är mycket info som saknas här (bilder och kursbeskrivningar exempelvis, även om det senare kanske inte får spridas. Och alla är inte assimilerade av FB/Twitter ;)).
    Speciellt det här med styrka är intressant, då det ju är mer komplext än anatomi och kläder. Blir lätt hänt, vad jag sett i bloggar på ämnet, att det typiskt manliga upphöjs till ideal/mall och så blir en stark kvinna = en stark man i kvinnokropp. Glöm inte heller att det är fiktion vi snackar om, eller vill du bara göra diskbänksrealistiska spel?

    “Denna “han” var en fågel och inte alls könsbestämd egentligen.”

    Vag info som sagt, men just det här låter som ett ickeproblem. Anatomin skiljer ju inte alls då, och det är (självklart? trodde jag) underförstått att läraren menar han _eller_ hon även om denne utgår från sitt eget kön i dagligt tal.

  16. Anna Ström skriver:

    Alex: Nu tar jag visserligen upp tre olika kurser, och således även olika kursansvariga. Så det är inte meningen att “hänga ut” någon, bara uppmärksamma ett problem.

    Vad gäller användadet av “han” i beskrivning av fågeln (som f.ö är från Pixar’s ‘For the birds’) blir det problematiskt eftersom samtliga övriga karaktärer som animerades var av manligt kön.

  17. Alex skriver:

    du: “olika kurser”
    jag: “kursbeskrivningar”, jag syftade specifikt på läraren som “inte orkade” i början av mitt inlägg. En slags uthängning blir det ändå eftersom det för en utomstående målas upp en generell, vag bild om spelutvecklingsutbildningar som inte riktigt stämmer.

    Och du skrev såhär:
    “Vår animationskurs led av liknande problem”
    Det är väl en annan fråga än att de kvinnliga exempel som gavs tidigare var förlegade enligt dig? Jag kan inte tänka mig att du inte fick göra samtliga modeller till kvinnor om du kände för det, då animationen var i fokus, och du hade ju (visserligem stereotypa?) referenser sedan innan. Men som jag sa är det svårt för utomstående att riktigt bedöma hur det ligger till med den info som ges, och nu låter det än mer medvetet gjort när jag knappt får ett svar.

  18. Anna Ström skriver:

    Alex: Nu skriver jag iofs att det specifikt handlar om min utbildning, men jag har hört liknande upplevelser från andra. Även vad gäller icke-spelutbildningar.
    Nej, vi fick inte välja vilka karaktärer vi skulle animera. Vi hade specifika sekvenser och scener med figurer som valts ut åt oss. Och den kursen skulle vi inte 3D-modellera i.

  19. Alex skriver:

    “men jag har hört liknande upplevelser från andra.”
    Då får jag återigen ta dig på orden. Måste verkligen ta emot att tvingas modellera tre män (jag menade att du kunde ändra könet utan att ändra övrig design, lätt att hitta referenser om de du hade inte dög) över en hel utbildning men som sagt, ta upp det med en högre instans och om de säger nej, vilket de inte kommer göra, anmäl det.

    http://www.do.se/Diskriminerad/Utbildning/Vad-kan-jag-anmala/

  20. Malin skriver:

    Alex: Jag tror inte det är att det är “jobbigt” för Anna att modellera män som är problemet, du drar ned det på ett personligt plan istället för att se vad hon faktiskt säger. Anna är genusmedveten och reagerar på det dåliga utvalet av icke-manliga karaktärer, så HON kan med all säkerhet modella en snopp till en snippa. Men hur är det med de elever som inte har samma medvetenhet som Anna, eller de tjejer som inte riktigt vågar sticka ut hakan i en redan mansdominerad bransch? Att erbjuda ett urval av varierade karaktärer som referenser vid skapande känns som en självklarhet, annars riskerar vi att fastna i snaggad spacemarine-tänket. Denna bredd gäller ALLA former av karaktärer, inte bara kön.

Skriv en kommentar