Krönika

Bevara sagokänslan

Det var svårt för mig att imponeras över vad jag såg från Sonys visning i natt. Det betyder inte att allt de visade är allt som finns, bara att det som visas är det som ska sälja konsoler. Jag hade gärna sett lite fler nya koncept, och att skrytet om ”a brand new IP” skulle handla om mer än bara titeln. Grafiken knockade mig inte som jag väntade mig, och den kändes opersonlig. Som om det saknades massor av små viktiga detaljer som ljussättning och grafiska filter. Estetiken var identitetslös, och det tekniska lyckades inte övertala mig på egen hand. För första gången var det nya funktioner som fick mig upphetsad, som möjligheten att kunna spela ett spel medan jag laddar ner det! Eller att kunna titta på när någon annan spelar.

Men så kom japanerna ut på scenen, och jag fick äntligen se något som imponerade visuellt. Först ut var Capcom som visade upp något som enligt mig kändes mycket mer putsat och representativt. Sedan kom Square Enix och visade upp sin nya motor. Båda spelen innehöll drakar. Och det var under Square Enix demonstration med den hyperrealistiskt strävande grafiken som en ny oro började sätta sig i mitt huvud. Nyss hade David Cage stått på scenen och pratat om hur 30 000 polygoner äntligen låter honom förmedla känslor på riktigt. Att prata antal polygoner kändes på något vis lika daterat som att snacka antal bits. Men det är som sagt för att sälja konsoler, även om jag inte kan undvika att känna att något gått förlorat.

Sagokänslan, känslan av Final Fantasy, kommer aldrig infinna sig hos mig med den presentationen
Pixar, Dreamworks och Disney skulle kunna satsa på hyperrealistiska ansiktsanimationer med högdetaljerade hudtexturer i sina filmer. Jag tror att anledningen till varför man inte gör det är för att en viss känsla går förlorad. Sagokänslan försvinner. Första gången jag kände att Final Fantasy hade tappat en del av sagokänslan var i och med Final Fantasy VIII. Jag visste att jag verkligen inte gillade de realistiskt proportionerade kropparna, men förstod inte riktigt varför. Coola, moderna designerkläder och fräsiga frisyrer tillsammans med realistisk anatomi hade delvis förstört sagokänslan för mig. Och när jag ser Square Enix nya spelmotor rendera en gammal gubbe med perfekt hår, porer i huden och naturtrogna ansiktsanimationer får jag samma känsla, gånger tio. Sagokänslan, känslan av Final Fantasy, kommer aldrig infinna sig hos mig med den presentationen.

Jag har blivit en gammal prutt som längtar tillbaka till en tid då fantasi var en viktig del i skapandet av känslor spel. Jag säger inte att det är en rationell åsikt, men det är så jag känner. Jag skyller heller inte på tekniken, utan hur den verkar användas. Den här sortens hyperrealism har en viktig roll i vissa spel. Tänk er L.A. Noire! Jag är bara inte säker på att jag håller med Square Enix när det kommer till vilka de spelen är. Jag vill inte ha realism i mina sagor, och tror det är en stor del av att Final Fantasy-känslan saknats i de senaste spelen. Nu är jag lite rädd att Nintendo kommer göra detsamma med Zelda när man får möjligheten.

Kommentarer

  1. Filip "Tallkottar" Ohlsson skriver:

    Det ena behöver ju inte nödvändigtvis utesluta det andra. Det är ju helt och hållet en fråga om art direction. Kolla på Knack till exempel. Där har du en mycket mer Pixarig designstil som också renderas snyggt på hårdvaran. Cyberconnect2 (som gjorde Asuras wrath) jobbar också på spel till maskinen och det finns nog ingen risk att de skulle övergå till fotorealism.

    Jag förstår helt klart din poäng och håller även med till en viss del. Men tänk nu på Capcoms demo av deras nya motor och hur den demon var “fotorealistisk”. Det spelet kanske inte tänker förmedla samma sagokänsla som du förväntar dig. Den kanske fokuserar med på en Dark Souls-aktig designstil och om så är fallet så passar fotorealismen väldigt bra. Alla rollspel behöver inte vara sagor och alla sagor behöver inte vara mysiga. Beowulf är en saga också.

    Först och främst så kan tilläggas att Square Enix demo är över ett år gammal och visades första gången på E3 förra året. Dock har det ingen betydelse här. Att Final Fantasy tappat sin sagokänsla har långt ifrån bara med grafiken att göra. Hela spelkonceptet förändrades när tex gameplayet blev mer actionbetonat och konversationerna blev röstskådespelade och framförda genom cutscenes. En del av saken som gjorde de tidigare Final Fantasy så sagobetonade hade med tempot och andra saker att göra. Inte bara med grafiken.

    Jag tror inte att vi behöver oroa oss över att “alla” spel kommer få en fotorealistisk ton än att alla spel plötsligt blir rougelikes i sci-fi tema.

  2. Johan Örtman skriver:

    Nej, håller med dig Filip.. Tycker inte direkt det är konstigt att det är i princip ett tech demo vi bjuds på när det är dags att labsera en ny konsoll. Det jag stör mig på är snarare koncentrationen på social gaming. Har aldrig någonsin tänkt spela något spel online, men det är ju bara jag..

  3. Shotgun Facelift skriver:

    Tommy! Ny konsol kommer, då måste man ju trycka ut en så fet techdemo som möjligt för att visa vad konsolen kan prestera. Att det kommer fortsättas tryckas ut stilistiska indiespel i stil med Journey är nog något man kan räkna med. Don’t worry be happy!

  4. Tommy Håkansson skriver:

    Filip & Shotgun: Ja gud nej, jag tror inte att alla spel kommer se ut så. Men jag tror Final Fantasy kommer se ut så, och det tycker jag är synd.

    Johan: Som sagt, det som visas ska sälja konsoler. Det vet jag. Jag tror Final Fantasy kommer se ut så där också, men blir glad om så inte är fallet.

  5. Julius Guldbog skriver:

    Jag var imponerad av teknikdemonstrationerna, riktigt snygga. Dock tycker jag att ansiktsdemot inte var något att hänga i julgranen. För de som tyckte den var imponerande rekommenderar jag att kika in denna video från en teknikdemonstration för PS2 (spola till 1:30):

    https://www.youtube.com/watch?v=Hd1zR-nxcPE&feature=player_embedded

    PlayStation 2-spel såg aldrig så ut.

    Teknikdemon är grymma sätt att visa upp en konsols kraft men de översätts inte särskilt väl till in-game-grafik.

    Så länge spelet inte handlar om att ta hand om ett stort gubbhuvud.

  6. Johan Örtman skriver:

    Tommy. Det kan jag hålla med om. Artdirection ala FF IX med sjukt realistisk ljussättning och sköna effekter tex hade jag dreglat lite över.. Det handlar ju, som du skriver, om att balansera allt. Jag antar att man kommer att få fortsätta leva med att bli besviken ibland och positivt överraskad ibland. 🙂

  7. gabbay skriver:

    Det känns som du bara klagar för klagandet skull. Det kommer alltid att finnas spel som är mer artistiska än andra och ett sådant spel visades ju faktiskt, knack tror jag det hette. Det är förövrigt intressant att du inte ens nämner att ett spel som inte satsade på hyperrealistisk grafik faktiskt visades. OM man skall visa upp en ny konsol som kan prestera nästintill fotorealistisk grafik kommer man just visa detta.

  8. Tommy Håkansson skriver:

    Gabbay: Ska du vara otrevlig får du åtminstone se till att ha koll på vad du säger. Annars ser det bara ut som att du är otrevlig för otrevlighetens skull. Det är inte Square Enix som gör Knack. Så jag förstår inte hur det spelet är tänkt att påverka mina farhågor om hur ett nästa generations Final Fantasy kommer se ut.

  9. gabbay skriver:

    ok tommy om det var final fantasy du menade så ber jag om ursäkt men första halvan av krönikan så skriver du faktiskt om mer spel än Final fantasy. Jag tror som sagt att du inte behöver vara orolig om nästa generation då massa av spelstudios inte har råd att ha sådan teknik som dom visade på mötet och kommer satsa bra mycket mer på design.

Skriv en kommentar