En andra säsong av Svamppod Fyrkant är tillända. En säsong där jag fått ta en större plats och en större roll än vad som från början var tänkt. En säsong med fler kurvor och skruvbollar än vad någon av oss hade kunnat förutse. Men också en säsong där vi vunnit utmärkelser och väldigt mycket varm och konstruktiv kritik från er som lyssnar.

Idag tänkte jag ta er med bakom kulisserna på Sveriges bästa spelpodcast, för det som börjar som ett enkelt Skype-samtal mellan fyra kollegor har fortfarande en lång väg att gå innan det färdiga avsnittet. Fast vidare mycket kulisser är det egentligen inte. Allt sköts från det egna hemmet, och inleds allt som oftast under en sömnig söndag förmiddag.

1. Skype-samtalet och inspelning

Det är dock via Skype som allt börjar, där spelas majoriteten av våra avsnitt in. Eller rättare sagt, Skype möjliggör att vi kan prata med varandra, själva inspelningen görs lokalt på varje deltagandes dator. Dessa ljudfiler, oftast fyra i antal, sammanfogas sedan i efterproduktionen. Men nu går vi händelserna i förväg.

Programmet vi använder för själva inspelningen heter Audacity och är gratis att ladda ner och använda. Vi kör en nedräkning tillsammans för att så nära som möjligt starta våra inspelningar tillsammans. Sedan skiljer det sig lite från gång till gång om vi delar upp inspelningen i flera delar, eller låter en och samma ljudfil löpa på.

2. Efterproduktionen startar: Städning av ljud

När inspelningen är över lämnas allt ansvar över på den som åttagit sig klippandet av avsnittet, oftast jag. Först behöver jag få tillgång till de övrigas lokala inspelningar, varpå vi använder oss av Dropbox för att dela filer med varandra. Jag brukar lägga alla filer i en och samma arbetsmapp, döpt till ”ostädat”. Nu ska bruset och allt störande surr från varje individuell ljudfil städas bort, via brusreduceringsfunktionen i Audacity.

Detta är utan tvekan den mest monotona och oftast också mest tidskrävande processen i hela efterproduktionen. Det tar tid att läsa in varje ljudfil, det tar tid att hitta en bra brusprofil för varje spår, att städa varje ljudfil och att exportera varje nystädad ljudfil. Det blir väldigt mycket väntande på rendering, inläsning och mätare som ska fyllas. Jag brukar försöka göra andra saker här för att effektivisera mitt arbete lite, men för denna artikels skull så lämnar vi det till senare.

3. Intro, ljudeffekter och övriga ljudfiler

Innan jag börjar redigera och sammanfoga dessa nystädade, välljudande ljudfiler så samlar jag ihop alla andra ljudfiler som ska in i projektet. Introjingeln tillsammans med jinglarna för ”Vad har vi spelat”, ”Nyheter” och ”Lyssnarbrev” återkommer i stort sett i alla avsnitt. Men sen finns det ibland andra ljudfiler, såsom bakgrundsmusik till specialsegment eller effekter till ett sketch-intro (det var länge sedan vi hade en sketch nu, jag vet).

En bra sida för att hämta ljudeffekter är Freesound. Det är precis vad det låter som, en portal med en stor samling gratis ljudfiler av alla dess slag. I ett exempel har vi Linus som ska gå runt i skogen och tänka för sig själv. Vi behöver därmed först redigera Linus inspelning, lägga på en Reverb-effekt så att det låter som tankar snarare än tal. Dessutom behöver vi ljud från en skog samt ljud från någon som går i en skog. Freesound löser båda dessa problem. Efter lite klippande hit och dit så får vi fram ett hyffsat bra resultat (som kan höras i inledningen av avsnitt 54).

4. Synkning och redigeringens slutskede

Nu har vi introt färdigt, vi har alla ljudfiler städade och färdiga. Dags att föra samman allt till ett och samma avsnitt. Programmet jag använder här heter Sony Vegas, ett program som jag till en början använde för att redigera video främst, men sedan har ”lärt mig” och som jag upplever som användarvänligt även vid ljudredigering. Det finns säkerligen bättre program för ändamålet egentligen, men eftersom jag känner mig bekväm med Vegas så fortsätter jag använda det.

Här får jag lyssna av nogrant så att ljudfilerna låter som en vettig diskussion mellan fyra deltagare. Milisekunder kan verkligen göra all skillnad i världen här och jag är ganska säker på att jag inte alltid träffar målet, men jag gör så gott jag kan. Här klipper jag också bort oönskat ”dökött” från filerna och justerar de olika ljudspårens volymnivåer så de ligger i en jämn nivå med varandra. In med ljudeffekter, in med specialinslag, in med jinglar och en sista finputsning. Sedan är det dags att exportera den färdiga ljudfilen.

5. Id-taggar, bilder, beskrivning, uppladdning och publicering

När filen har renderats och finns färdig i mp3-format är vi nästan i mål. Jag vill dock att filen ska ha s.k. id-tagg, där text och bildinformation finns inbakad i mp3-filen.

Avsnittsbild som bakas in i mp3-filen

För att föra in denna information använder jag mig av gratisprogrammet Mp3Tag. Detta går också att göra i ex. iTunes, men jag har en brokig relation med det programmet, och Mp3Tag är både smidigt, enkelt och gratis. Bildfilen skapar jag enligt förbestämd mall i Photoshop, där jag också skapar en andra bild för publikationen på sajten. När filen taggats laddas den via FTP upp på vår server. Efter det behöver jag endast skapa ett nytt inlägg på Svampriket, fylla i uppgifterna där och tidsinställa inlägget till angivet klockslag.

Jag kommer inte gå in på hur själva RSS-hanteringen går till, det jag kan säga är att vi använder oss av Feedburner som gör mycket automatiskt åt oss. Där är hela processen avslutad och när inlägget publiceras på Svampriket så finns det också att tillgå i eran podcast-app, på iTunes eller via webben.

Hela processen är mycket längre och mer tidskrävande process än vad man kanske kan tro – efter flera tidtagningar i effektiv tid så har jag landat på en snitttid på ungefär 5,5 timmar. Men när avsnittet blir bra, publiceras och mottas väl är det värt det, varje gång.

Nu tar vi dock en välbehövlig semester, och är tillbaka i höst, tillsammans med en rad nyheter. Fram till dess, tusen tack för att ni lyssnar. Ni är bäst.