Fredagslistan

Fem saker Telltale måste bli bättre på

Jag har spelat väldigt lite av Telltales spel. Det är det första som måste poängteras i den här texten. Jag har egentligen spelat för lite för att komma med ett verkligt insatt uttalande om den genre som Telltale praktiskt taget skapade (även om den så klart var en vidareutveckling på tidigare genrer).

Jag har spelat två avsnitt Game of Thrones och ett avsnitt Life is Strange (som inte är Telltale, men som går i deras fotspår). Det är inte nog för att vara fullständigt insatt. Men det är tillräckligt för att se vissa trender som utifrån vad jag hört andra säga även går igenom i övriga spel. Och det är saker som måste förändras om genren ska bli något att räkna med i framtiden och inte bara brinna ut och försvinna.

Var tydligare med vad jag väljer

Nästan som Telltale. Nästan.

Nästan som Telltale. Nästan.

I varje episod jag hittills spelat har det funnits minst en situation där jag valt ett dialogval och sedan hört karaktären säga något helt annat. Jag förstår så klart att spelet inte kan visa hela repliken, utan enbart en representation, men den representationen måste blir bättre. Spelen måste bli bättre på att informera mig om vad det är jag kommer att säga. För om karaktären ska agera som en förlängning av mig, så måste jag ha kontroll över vad som sägs.

Var mindre övertydlig med resultaten av vad jag väljer

En av sakerna som jag upplever att Telltale gjort bäst är att de lyckats ge spelare (relativt) gråa val. Det är inte bara svart mot vitt. Det finns en möjlighet att uttrycka sig själv, både i val som har en effekt på storyn och de som inte har det. Men ibland blir de på tok för övertydliga med vilken effekt valen har. När jag tar ett beslut jag är nöjd med och spelet berättar att karaktären jag pratar med noterar vilken jävla mes jag är känns det fel. Karaktären kan absolut ha den åsikten och det kan absolut ge negativa konsekvenser längre fram i spelet, men jag vill inte ha det tryckt i ansiktet. Jag vill se och känna det själv, på minspel, repliker och agerande.

Sluta med quick time events!

Ingen spelar ett Telltale-spel för att de vill ha balla actionscener. Ingen. Noll människor. Det finns 7 miljarder människor på jorden och inte en enda av dem spelar Telltale-spel för actionscenerna. Så sluta ha utdragna strider med astråkiga quick time events. Sluta.

Sluta med allt annat gameplay också

"Vi tycker inte om dig."

“Vi tycker inte om dig.”

Okej, det ska så klart inte slutas med all annan gameplay. Det som gör Telltale-spelen bra är just att de är spel och använder spelens förutsättningar för att berätta. Men just de spelmoment som känns ”speliga” är också spelens sämsta. Ovan nämnda quick time events är så klart det främsta exemplet, men även värdelöst utformade sekvenser där man går runt på ett litet, litet, litet begränsat område behöver försvinna. Antingen kör man hard core på bara rent berättande och leder spelaren från val till val, eller så öppnar man upp det och ger spelaren en dos frihet.

Bort med buggarna

Det här kanske är att slå in en öppen dörr, men mängden buggar i Telltales Game of Thrones är orimlig. Hade det varit ett mer gameplaydrivet spel hade det varit oacceptabelt, men i Telltales dialogdrivna spel går det ju generellt att komma runt. Men det gör det inte okej. Och nu när Telltale gått från loveable underdog till en någorlunda etablerad makthavare i spelbranschen går det inte längre att ha överseende med slarvandet.

Kommentarer

  1. Raleishi skriver:

    Vill ha quicktime events och andra spelmoment annars blir det bara en interaktiv berättelse genom att välja svarsalternativ. Tror att det är konsolversionerna som lider mest av buggar, inte märkt någon bugg ännu när jag spelat på PC.

  2. Alex skriver:

    Har de alltid tidsgräns i dialogerna? Spelat en massa gammalt pekokluck på sistone och förstår inte hur utvecklingen gått mot det (samt vaga svarsalternativ). Det är ju i den här genren jag vill kunna slippa testa reflexerna hela tiden och ha mer tid för eftertänksamhet och reflektion.

    Vet inte exakt hur du menar i slutet på tredje punkten (tycker själv att pussel och utforskande varit för lätta i första säsongen av TWD, som är det enda jag spelat hittills) men håller med i övrigt.

  3. gabbay skriver:

    Jag håller med om mycket du skriver angående telltale games men att i princip ta bort all gameplay är som att lämna walkover över kritiken av ett spel. Dom får väl se till att det blir bättre gameplay helt enkelt!
    Angående QTE moment så tycker jag som alltid om det görs bra som i GoW eller Heavy Rain så har jag inga problem med det, i många fall kan det till och med vara en adrenalinhöjare.

    Det finns en möjlighet att uttrycka sig själv, både i val som har en effekt på storyn och de som inte har det. Men ibland blir de på tok för övertydliga med vilken effekt valen har. När jag tar ett beslut jag är nöjd med och spelet berättar att karaktären jag pratar med noterar vilken jävla mes jag är känns det fel.

    Gå in i options och ändra HUDmenyn så kan du ta bort det här problemet. Det var det första jag ändra.

Skriv en kommentar