MiyamotoJag var tio Är och hade precis fÄtt en ny speltidning. Framsidan pryddes av Shigeru Miyamotos leende ansikte. Jag Àlskade Nintendo mer Àn nÄgonting annat. BestÀmt lade jag en hand pÄ omslaget och sa med stolt röst:

”NĂ€r jag blir stor skall jag bli som honom”.

De vuxna omkring mig svarade med förvirrade blickar, de visste ingenting om spel, knappt vem Super Mario var. Men det gjorde inget just dÄ, för jag visste vad jag ville.

Åren gick. Ju Ă€ldre jag blev, desto mer kĂ€nde jag att nĂ„got var fel. Folk tyckte att jag var lite udda, rent av konstig. Jag var en ung tjej som inte kunde sluta prata om The Legend of Zelda och Nintendo.

”Varför Ă€r jag sĂ„ udda?” Undrade jag ofta. Flera av killarna jag kĂ€nde spelade ju. De spenderade timmar med allt frĂ„n World of Warcraft till Pikmin. De fick aldrig nĂ„gra förvirrade blickar, skeptiska kanske, men aldrig ifrĂ„gasĂ€ttande. Jag började sakta förstĂ„ att nĂ„got var skevt med spelindustrin.

Högstadiet blev som ett hÄrt slag i magen. Redan under de första veckorna tittade tvÄ Àldre killar roat pÄ min skolkalender bredvid mig. PÄ omslaget hade jag ritat av mig sjÀlv som Link. De skrattade, pekade och skÀmtade om mitt intresse. Jag satt precis bredvid. Det var inte coolt för nÄgon som mig att gilla spel lÀngre. NÄgot gick sönder inom mig den dagen. Jag försökte dölja mitt intresse i flera Är.

screenshot-8Det var inte förrÀn i gymnasiet som jag försiktigt vÄgade frÄga tvÄ personer i min klass om Skyrim var vÀrt att köpa. Det var efter detta som jag vÄgade ta upp mitt spelintresse pÄ riktigt. Inget skulle fÄ komma i vÀgen. Jag upptÀckte Elder Scrolls, Tomb Raider och framför allt Dragon Age, spelserien som skulle förÀndra mitt liv.

Under alla dessa Är ritade jag frenetiskt, men tÀnkte aldrig pÄ att jag kunde göra nÄgot utav det. Det var inte förrÀn efter studenten som jag faktiskt kopplade att mitt brinnande spelintresse och mitt ivriga skissande kunde kopplas ihop för att bygga en karriÀr.

Samtidigt som den tanken började gro inom mig blev jag spelskribent. Jag skrev krönikor, recensioner och förtittar. Jag besökte Biowares huvudkontor i Edmonton och förundrades över stĂ€mningen pĂ„ kontoret. Alla sĂ„g trötta ut, det var bara nĂ„gon mĂ„nad kvar tills Dragon Age: Inquisition skulle slĂ€ppas, men utvecklarna skrattade hela tiden tillsammans. ”It’s a lot of work” sa producenten Cameron Lee till mig, ”but it’s all worth it.”. NĂ€r jag gick och la mig den natten bestĂ€mde jag mig – jag skulle bli spelutvecklare.

Ett Är senare sitter jag nu pÄ en spelutbildning och kÀmpar sÄ hÄrt jag kan. KÀnner hela tiden att det bubblar lite av spÀnning inom mig, för jag Àr nÀrmare min dröm Àn nÄgonsin. Men samtidigt blir jag frustrerad, för hur duktig hade jag inte varit om jag börjat utveckla redan som tonÄring? Om jag bara vÄgat vara lite mer som mitt tio-Äriga jag?

hur duktig hade jag inte varit om jag börjat utveckla redan som tonÄring?

Jag vet att det finns mÄnga som jag dÀr ute. De som fÄtt samma oförstÄende blickar. De som lÄtsas vara kille för att inte bli trakasserade online. De som inte vÄgat följa sina speldrömmar. De som inte passat in i spelindustrins snÀva syn pÄ spelare.

För jag vet ju att det fortfarande Àr en sexistisk vÀrld jag trÀder in i, Gamergate gör sig hela tiden pÄmind. Utvecklare som faller utanför ramarna fÄr ofta utstÄ trakasserier, bÄde pÄ och utanför arbetet.

Men det finns ljusglimtar. Se bara pÄ Teklafestivalen i somras dÀr unga tjejer fick lÀra sig allt frÄn robotprogrammering till speldesign. Som jag önskar att det hade funnits nÀr jag var yngre. Jag ser ocksÄ hur spelföretagen ett efter ett börjar ta vara pÄ jÀmstÀlldheten pÄ arbetsplatsen och representationen i sina spel. LÄngsamt men sÀkert.

Just nu Àr jag nog nÀrmare mitt tio-Äriga jag Àn nÄgonsin. Jag ser med sorg pÄ alla de Ären dÀr spelintresset sköts undan, jag ser med sorg pÄ alla de Ären dÄ jag inte vÄgade vara mig sjÀlv.

Jag vet att det lÄter hemskt cheesy, men jag tÀnker skriva det ÀndÄ. Följ era drömmar, spela det ni vill spela, gilla det ni gillar, nörda pÄ sÄ mycket ni kan. För en dag kanske det Àr ni som ler pÄ det dÀr tidningsomslaget och vÀcker en ny persons dröm.

Text av Kajsa Lundquist

Kajsa Lundqvist Àr skribent hos IGN-Sverige och en tönt av rang. Dragon Age is her game och allt hon nÄgonsin pratar om. NÀmner du Solas eller Alistair kommer det garanterat tÄrar. Drömmer om att en gÄng fÄ designa en alv som bryter spelarnas hjÀrta.