Jag vill att det ska vara sÄ genomskinligt som möjligt att jag Àr ett enormt stort fan av South Park (Bevismaterial 1, Bevismaterial 2). Jag har liksom varit med frÄn början nÀr sÀsong 1 visades pÄ TV4 (sent pÄ natten, efter Sen kvÀll med Luuk) och sedan vuxit upp tillsammans med serien. Trey Parker och Matt Stone har alltid lyckats utveckla serien till att kÀnnas aktuell och oförutsÀgbar och jag har varit, och Àr fortfarande, en av deras mest hÀngivna fackelbÀrare.
Matt och Trey har ocksÄ lÄtit det vara ganska genomskinligt att de bÄda Àr rÀtt aktiva gamers. Referenser har haglat och stundtals har hela avsnitt handlat om World of Warcraft, Guitar Hero eller Cartmans jakt pÄ ett Nintendo Wii. Och det har ocksÄ funnits spel som burit seriens namn. En renodlad cash-in frÄn 1998 dÀr man kastade snöbollar ur förstapersons-vy, en cart-racer hÀr och ett tower defence spel dÀr. Det sistnÀmnda var faktiskt rÀtt underhÄllande men levde knappast upp till seriens namn.
Men nu verkar man ha nÄgot pÄ gÄng. South Park: The Game ska enligt planen slÀppas under 2012 och utvecklas av sjÀlvaste Obsidian. Matt och Trey ser över utvecklingen och de har Àven skrivit handlingen och all dialog, som de ocksÄ sjÀlva spelat in. Samarbetet mellan South Park-studios och Obsidian beskrivs som vÀldigt nÀra och inledningsvis gav Matt och Trey utvecklarna 15 Ärs material frÄn serien, tillsammans med direktiv över vilka fÀrger och texturer som passar in. I en intervju med Game Informer nÀmns en rad referenser, bl.a. Materia-systemet frÄn Final Fantasy 7, stridssystemet frÄn Paper Mario-serien och att man valt att anvÀnda Dungeon Siege 3-motorn.
Det som dock fÄr min hjÀrna att spinna pÄ högvarv Àr dock att man kommer kunna anvÀnda sig av summons i spelet. Brian Boitano, nÄgon? Spelet ska bli ett traditionellt rollspel med en tyst protagonist som man skapar och designar sjÀlv, varpÄ man fÄr hjÀlp av Cartman sjÀlv att vÀlja mellan spelets fem olika klasser; Paladin, Adventurer, Rouge, Wizzard och en femte klass som Cartman vÀljer Ät dig. Jew.
För mig lÄter det hÀr som en vÄt dröm. Ett spel av gamers, för gamers och i ett universum jag lÀnge velat besöka under rÀtt förutsÀttningar. Visst kan det fortfarande bli kattskitspannkaka av allt men jag Àr just nu snudd pÄ oÀndligt peppad, sÄ till den grad att jag faktiskt sÀtter detta spel pÄ förstaplats över framemotsedda spel under 2012. Före exempelvis GTA V. Det ni.


GTA har vÀl inte varit relevant pÄ lÀnge, South Park Ä andra sidan Àr ju alltid aktuellt. TrÄnar efter detta spel!
Jag försöker hÄlla mig frÄn att höja det till skyarna, men innerst inne jag Àr minst lika exalterad och hoppfull som du inför det!
Undrar hur judeklassen kommer att spelas, ska bli intressant att se.
Tobias: ”The new class is described by Obsidian as a sort of Paladin/Monk high-risk/high-reward class.
âThe closer he is to death, the more powerful his abilities become,â said Matt Mclean, lead designer on the game. âSo youâre strongest when youâre at one hit point, but youâre also just about to die.â
Inte spelat ett South Park-spel sedan det till Nintendo 64.
Och det konstigt nog, gillade jag!
Jag Àr mÄttligt intresserad av det hÀr spelet. Inget jag riktigt ser fram emot sÄ vÀrst mycket.
Oh dear, lÄter för bra för att vara sant!
Tuve: SjĂ€lv gillade jag ”Lets go Tower Defense”. Men det hĂ€r ska enligt uppgift bli en full-release, och dĂ„ finns det mer utrymme för att stĂ€lla krav.
David: Eller hur! Jag hoppas verkligen att det hÀr kan bli en riktig sleeper-hit för 2012.
Till er som tycker det hÀr verkar intressant hittade jag ett ganska bra vattenhÄl; http://www.gameinformer.com/p/southpark.aspx
Jag Àr lite intresserad av vad som kommer att hÀnda med det hÀr spelet, snarare Àn intresserad av spelet som sÄdant. Men en judeklass lÄter helt awesome. Det kommer jag lÀtt att spela som, om jag spelar det.
Det konstiga i alltihopa Ă€r att Obsidians absoluta styrka som spelmakare vanligtvis Ă€r deras manus. Om det Ă€r Trey och Matt som skriver det … tja, dĂ„ tar man ju liksom bort huvudanledningen till varför man borde vĂ€lja Obsidian i första skedet. Annars brukar deras spel ju vara ganska buggiga, Ă€ven om Dungeon Siege 3 verkar ha klarat sig rĂ€tt bra (utifrĂ„n vad jag, som inte spelat det, har hört frĂ„n andra).
Vi fÄr vÀl se. Som sagt, jag Àr intresserad av hur det hÀr slutar.
Get hype!
PĂ„ TV4?
Pffft, sjÀlv satt man och tankade hem avsnitt i Real Media och vÀntade pÄ att Canal Plus skulle börja sÀnda avsnitten efter att de annonserat att de köpt in serien; som man sedan spelade in pÄ VHS.
”TV4”, huff! Whippersnapper.
Nidde: Det var under en tid dÄ jag inte ens hade Internet i min bostad. Oh the days!
Det verkar faktiskt som att det Àntligen kan bli ett bra South Park-spel.