Bild av Dan Schoening

The Legend of Zelda Àr en fantastisk serie. VÀldigt fÄ spelserier har klarat sig sÄ vÀl under sÄ mÄnga Är. Medan andra serier som inledde sin karriÀr samma Ärtionde har dalat frÄn sin forna storhet, lever The Legend of Zelda kvar som en av spelvÀrldens mastodonter. Spelerien har en vÀldigt hög lÀgsta nivÄ, men har Àven nÄgra av spelvÀrldens högsta krav att bÀra pÄ axlarna av varje ny titel. The Legend of Zelda har nÄgra av spelvÀrldens mest kritiska fans, och det verkar som att varenda titel hatas av en stor mÀngd mÀnniskor nÀr den vÀl slÀpps.

Det hör liksom till att ett nytt Zelda-spel mĂ„ste utstĂ„ massvis av kritik, för att nĂ„gra Ă„r senare erhĂ„lla nĂ„gon sorts upprĂ€ttelse. Jag tror den ritualen började med Majora’s Mask, och det tog definitivt fart med Wind Waker. Men vissa av de hĂ€r titlarna har jag inte riktigt lyckats acceptera trots retroperspektiv. SĂ„ hĂ€r Ă€r de fem sĂ€msta Zelda-spelen, enligt mig.

Och med Zelda-spel menar jag fullvĂ€rdiga Zelda-spel som följer formulan, alltsĂ„ inte spin-offs och oheliga styggelser. Spel som Link’s Crossbow Training eller Philips spel gills alltsĂ„ inte.

5. The Legend of Zelda: Four Swords
Legend_of_Zelda_Four_Swords_Adventures_(NA)Nintendo anklagas ofta för att inte lansera tillrĂ€cklig mĂ„nga nya spelserier. Egentligen menar man ”inte lanserar tillrĂ€ckligt mĂ„nga AAA-serier”, för om man ser till smĂ„ produktioner Ă€r Nintendo Ă€ndĂ„ ganska flitiga pĂ„ att satsa pĂ„ helt nya titlar. Men Ă€ven nĂ€r en ny del av en gammal serie kommer ut brukar Nintendo ladda spelet med nya idĂ©er, medan man fĂ€ster ett kĂ€nt namn pĂ„ produkten. Och vet ni vad, ibland kĂ€nns det ganska omotiverat. Med tanke pĂ„ hur Four Swords spelas, borde det kanske hetat nĂ„got annat. För som det stĂ„r nu blev jag bara besviken, eftersom jag förvĂ€ntade mig ett Zelda. Det finns inte mycket Zelda att hĂ€mta hĂ€r, och det kunde lika gĂ€rna fĂ„tt bli nĂ„got helt nytt. Ytterligare minuspoĂ€ng för hur svĂ„rt det var att fĂ„ till att spela det med tre vĂ€nner. Var det nĂ„gon alls som lyckades?

4. The Legend of Zelda: Oracle of Ages/Seasons
290753_1280NĂ„got av det viktigaste för mig Ă€r att jag etablerar en relation till spelet jag spelar. En personlig koppling. NĂ„got djupare Ă€n bara bra gameplay. En X-faktor som Ă€r svĂ„r att sĂ€tta fingret pĂ„. Det Ă€r dĂ€rför jag Ă€r sĂ„ kĂ€r i spel som Asura’s Wrath, Yoshi’s Island och Ilomilo. Det Ă€r Ă€ven det enda som hindrar mig frĂ„n att placera Majora’s Mask pĂ„ den hĂ€r listan. Jag har en personlig relation till dem, det kopplade pĂ„ en annan nivĂ„. Och sĂ€llan har den kopplingen varit sĂ„ frĂ„nvarande som Oracle of Ages/Seasons. Snacka om identitetslösa spel. Problemlösningen Ă€r OK. VĂ€rldskartan Ă€r OK. Storyn Ă€r OK. Presentationen Ă€r tekniskt sett OK. Men hĂ€r finns ingen personlighet, ingen egen identitet. Det Ă€r bĂ€rbart Zelda efter A1-mallen. Inte ens de sĂ€msta Zelda-spelen Ă€r sĂ„ hĂ€r trĂ„kiga och intetsĂ€gande.

3. Zelda II: The Adventure of Link
Zelda_II_The_Adventure_of_Link_boxfrontDet finns nog tvÄ sorters lÀsare dÀr ute, i grova drag. Den som tycker det Àr uselt att det hÀr spelet Àr med pÄ listan, och den som tycker det Àr uselt att det hÀr spelet inte ligger pÄ förstaplatsen. Jag har försökt ta hÀnsyn till varje spels tidsepok, Àven om Zelda-serien i all Àrlighet kÀnns ganska tidslös och dess Àldre titlar fortfarande hÄller upp vÀldigt bra. Men Àven om jag ser pÄ The Adventure of Link ur ett sent 80- tidigt 90-talsperspektiv kan jag inte acceptera spelet. The Adventure of Link slÀpptes hÀr 1988. Bara tre Är senare slÀpptes A Link to the Past. Men det i Ätanke Àr det extremt svÄrt att se pÄ Adventure of Link som nÄgot annat Àn ett vÄgat men misslyckat experiment. VÀrldskartan Àr korkad. Byarna Àr korkade. Logiken Àr korkad. Och det alldeles för stora fokuset pÄ taffliga strider framför problemlösning Àr otroligt korkad.

2. The Legend of Zelda: Spirit Tracks
1211008-europeanboxartworkDet var ungefĂ€r hĂ€r jag gav upp. Det var ungefĂ€r hĂ€r jag slutade hoppas pĂ„ att vi nĂ„gonsin skulle fĂ„ se ett till bra bĂ€rbart Zelda-spel efter Link’s Awakening och Minish Cap. Jag hade förstĂ„s fel, dĂ„ vi nyligen fick det fantastiska A Link Between Worlds. Men nĂ€r jag satt och spelade Spirit Tracks kĂ€ndes det ganska hopplöst, trots att jag pĂ„ nĂ„got vis lyckades övertala mig sjĂ€lv att jag typ kanske gillade det lite. Jag gjorde allt för att bortse frĂ„n att det Ă€r Zelda, och bara se det som ett kontextlöst tv-spel. Och dĂ„ var det ju rĂ€tt bra. Men sen mindes jag alltid att det hette Zelda, och vad det kunde varit. Vad det borde varit. Jag hade kunnat acceptera ett ”utforskande” som bokstavligt talat var on-rail, dĂ€r Link aldrig fĂ„r vandra fritt. Men nĂ€r man dessutom gör det till ett jĂ€vla omstĂ€ndligt och skittrĂ„kigt Pacman-spel orkar jag inte lĂ€ngre. Det hĂ€r spelet har seriens sĂ€msta utforskande nĂ„gonsin,

1. The Legend of Zelda: Phantom Hourglass
phantom-hourglass-coverNĂ€r jag började skriva den hĂ€r listan trodde jag Majora’s Mask skulle slĂ„ss mot Phantom Hourglass om förstaplaceringen. BĂ„da spelen har liknande ”repetera samma sak om och om igen under tidspress” som drar ner mitt nöje av dem. Men ju mer jag tĂ€nkte pĂ„ det, desto mer insĂ„g jag att det jag faktiskt Ă€lskar med Majora’s Mask Ă€r sĂ„ bra att spelet inte platsar pĂ„ den hĂ€r listan. BerĂ€ttelsen, karaktĂ€rerna, estetiken, stĂ€mningen, och konceptet Ă€ven om det Ă€r utfört pĂ„ ett sĂ€tt som fĂ„r mig att kĂ€nna att jag tappar framgĂ„ngen jag gör. Majora’s Mask Ă€r min största besvikelse, men det Ă€r lĂ„ngt frĂ„n sĂ€mst.

Nej, vĂ€rldens sĂ€msta Zelda-spel mĂ„ste vara Phantom Hourglass. Det Ă€r fullkomligt bortom mig hur det hĂ€r spelet ens kan existera, och Ă€n mindre hur inte alla som spelat det blivit totalt frustrerade. Kortfattat besöker du Ocean King’s Temple efter varje boss, och försöker ta dig lĂ€ngre och lĂ€ngre in efter att du fĂ„tt mer sand i ditt timglas. Sanden representerar hur mycket tid du har pĂ„ dig i templet, och nĂ€r tiden Ă€r slut Ă€r det kört. Jag hatar tidsbegrĂ€nsning i spel. Speciellt nĂ€r det bara Ă€r en klocka som tickar ner. Men vĂ€nta, det Ă€r inte allt! Inte nog med att det gĂ„r pĂ„ tid, och inte nog med att du mĂ„ste ta dig igenom samma vĂ„ningar om och om och om igen. HĂ€r finns dessutom vakter, som du mĂ„ste smyga dig förbi. Oj, blev du upptĂ€ckt? Sorry, du kan inte slĂ„ss mot dem. De Ă€r oslagbara.

SÄ vi har repeterande, tidsbegrÀnsning, stealth, och osÄrbara fiender.
Ett av dessa element hade förmodligen rÀckt för att förstöra spelet för mig.
Men nÀr alla klumpas ihop i ett och samma spel fÄr jag lust att slÄ pÄ en höna tills hennes vÀnner kommer och avslutar mitt lidande.