Intervju

Hemen Sali om Gameplay Mässan

”Allting som GameX inte är.” Så beskriver Hemen Sali Gameplay Mässan. En mässa för och framförallt av gamers, något han menar att GameX inte var. Med sitt fokus på spel hoppas han göra en bättre mässa än vad GameX var, och nystartade Comicon ser han inte ens som en konkurrent. Men arbetet med Gameplay Mässan har gått långt ifrån smärtfritt.

”Jag kommer inte har några utställare som inte har med spel att göra”
”Ska man bygga en sandlåda, då är bästa arkitekten ett barn. Jag är barnet i det här fallet och de som gjort GameX vuxna människor.” säger Hemen Sali. Som spelare själv menar han att han har bättre koll på vad andra spelare vill ha ut av en mässa än arrangörerna för GameX. ”Missförstå inte mig, de är jävligt duktiga på det de har gjort, med tanke på att de inte är gamers. För det ska de ha tummen upp. Hade de varit gamers, däremot, så hade nog Gamex inte varit som det är idag.”

”Jag kommer inte har några utställare som inte har med spel att göra” säger han och refererar till CDONs ökända skrivare från förra året. Samtidigt är NetOnNet huvudsponsor och dryckesföretaget Nobe ska vara där för att lansera en ny dryck som de vill koppla till spelvärlden. Så ”att ha med spel att göra” är en ganska lös definition.

I år kommer inget GameX arrangeras. För ungefär två veckor sedan avslöjades det att spelmässan ersätts, eller kanske mer korrekt absorberas, av Comic Con Stockholm, som kommer gå av stapeln 30 oktober till 2 november. Ett ganska stort avslöjande, då Comic Con är ett av de största mässnamnen inom nördkulturen och arrangeras världen runt.

Men trots det och trots att det är Gameplay Mässans första år och Hemen Salis allra första mässa så är han inte rädd för att säga att Gameplay kommer kunna utmana Comic Con. ”Jag tycker inte ens att de är konkurrenter till Gameplay. De fokuserar inte på tv-spel lika mycket. Jag fokuserar bara på tv-spelen.”

”Jag tror och tycker att Comic Con och GameX är samma sak, de har bara bytt namn på det och insett att de inte är 100% tv-spel.” säger Hemen. Men skillnaderna kan nog vara större än vad han tror, då Comic Con Stockholm kommer att backas av MCM Expo Group, som bland annat arrangerar sex olika Comic Con i Storbritannien. Och att det inte skulle vara konkurrenter är också det en lite väl hårdragen sanning, då mässorna har en relativt överlappande målgrupp och tar plats under ungefär samma tid på året.

 Med mindre än två veckor kvar till öppning utannonserades att Gameplay Mässan återigen skulle behöva skjutas upp

I början av september är det nämligen tänkt att Gameplay Mässan ska slå upp portarna, efter att arrangörerna tvingats överge de båda första tilltänkta datumen, först i februari och sen i maj. Hemen förklarar att problemen till stor del beror på att det inte bara är Gameplay Mässan som är ny, utan att det dessutom är det första aktiva året för mässhallen, Slagstamässan.

Planen var att Gameplay Mässan skulle vara den andra mässan att sättas upp i hallen. Först ut var en mässa om hälsa och skönhet som var tänkt att öppna tidigt i år, men när hela teamet bakom den mässan hoppade av vid årsskiftet tvingades både den mässan och Gameplay att skjutas upp. Hälsa- och skönhetsmässan planerades om till slutet av april och Gameplay till mitten av maj. Men problemen var inte över.

Med mindre än två veckor kvar till öppning utannonserades att Gameplay Mässan återigen skulle behöva skjutas upp. Hemen vill inte säga allt för mycket om vad som hände, men berättar att han själv bara två veckor innan mässtart fick reda på att varken lokaler eller internet var färdiga och att personen som hade hand om det hade direkt ljugit. ”Den killen är inte kvar på företaget längre. Honom har de sagt upp, han har inget med företaget kvar att göra alls.”

”Varumärket och förtroendet det tappas väl litegrann, eller ganska mycket kan jag tänka mig, när det händer såna här plötsliga flyttar utan att man säger till i god tid i förväg.” säger Hemen, men säger också att han lyckats lösa det med utställarna och att han var beredd på mycket mer negativa reaktioner än han fick. Han säger dessutom att den här flytten till och med kan vara en ny möjlighet att få dit stora utställare som Nintendo, som tidigare tackat nej.

Till besökare som redan hunnit boka biljetter för att ta sig till mässan ber Hemen om ursäkt. För alla de som lagt ut pengar de inte kan få tillbaka finns möjlighet till kompensation ifall de hör av sig till honom på mejl. ”Det är inte deras fel och de ska inte behöva stå för det felet utan det är någonting som jag tar på mig.”

 ”Jag har slitit med det här. Jag har bokstavligen misshandlat mig själv och min sambo ekonomiskt.”

I september ska mässan som sagt äntligen stå färdig, även om det ännu inte finns något specifikt datum. En lättnad för Hemen som i långa perioder jobbat utan lön för att få mässan färdig. ”Jag har slitit med det här. Jag har bokstavligen misshandlat mig själv och min sambo ekonomiskt. Men nu börjar saker äntligen lyftas.”

Förhoppningsvis kommer allting gå som det ska i september, så att Gameplay mässan till sist kan öppna portarna som planerat. Mer information om mässan finns på deras hemsida, iamgameplay.se, och på deras Facebooksida. Hela intervjun med Hemen Sali finns med i Avsnitt 75 av Svamppod.

Kommentarer

  1. blutt skriver:

    Näe, något besök på Gameplay kommer det inte bli. Av de få kommentarerna på facebook-sidan att döma(man har tydligen raderat en hel del kommentarer enligt en snubbe där, varför gör man det?) samt det faktum att man redan ställt in två mässor gör att min magkänsla säger “BACKA, han bara luras”.

    Lycka till med att konkurrera ut ComicCon.

  2. Henrik L skriver:

    Den här personen framstår ju som vääldigt uppkäftig och oseriös i intervjun. Han kan säkert mena väl och vara superseriös i verkligheten men han fick verkligen inte fram det nå bra.

  3. Kletet skriver:

    Att döma av intervjun i podden lät det hela som fuffens och löften som aldrig någonsin kommer att uppfyllas.

  4. Kreese skriver:

    Trist, mässor är kul och framförallt brukar intresset vara stort. Hoppas det blir av.

    En liten fråga, till arrangören. Hur tänkte ni när ni 2014 lanserade en hemsida som kräver Adobe Flash? Jag surfar 99% på mobilen, och detta innebär att jag INTE kan komma in på hemsidan. Jag har påpekat detta via er Facebook sida. Ni är väl medvetna om att tillgänglig information är lite utav A och O?

Skriv en kommentar